۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۷۵۴۷۸۲

روایت بلومبرگ از پیشرفت‌های صنعت پهپادی ایران

روایت بلومبرگ از پیشرفت‌های صنعت پهپادی ایران
شبکه بلومبرگ نوشت که صنعت پهپادی جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های سال‌های گذشته توانسته است این کشور را به یک بازیگر منطقه‌ای که بهترین درک را از ظرفیت دفاعی هواپیما‌های بدون سرنشین دارد، تبدیل کند.

تارنمای بلومبرگ امروز در گزارشی به ده‌ها سال سابقه تولید و ساخت پهپاد در ایران پرداخت و نوشت که هم اکنون دستکم در پنج کشور، از آمریکای جنوبی گرفته تا آسیای مرکزی، پهپاد‌های ایرانی تولید می‌شوند و تعداد کشور‌هایی که از فناوری، کمک یا قطعات ایرانی در ساخت پهپاد استفاده می‌کنند به دستکم ۱۲ کشور رسیده است.

این گزارش افزود: خاستگاه صنعت تولید پهپاد در ایران داستان نوآوری یا مرگ است. از ۴۵ سال پیش و مواجهه حکومت انقلابی ایران با تحریم ها، خودکفایی به یک شیوه زندگی تبدیل شد.

اولین پهپاد‌های ساخت ایران در جریان جنگ ۸ ساله با عراق راهی زرادخانه‌ها شدند. در آن زمان آمریکا و عربستان سعودی تسلیحات و کمک مالی در اختیار صدام حسین قرار داده و ۲۵۰ هزار ایرانی در جریان جنگ جان باختند. ایران خم به ابرو نیاورد و یک اکوسیستم تولید پهپاد متشکل از دانشگاه ها، شرکت‌های خصوصی و مراکز تحقیقاتی نظامی پدید آورد.

فناوری داخلی ساخت پهپاد در ایران در سال ۱۳۹۰ و زمانی که فرماندهی سایبری این کشور یک فروند پهپاد آمریکایی (RQ-۱۷۰ Sentinel) شرکت لاکهید مارتین را در ایران فرونشاند، تقویت شد. متعاقباً متخصصان هوافضای ایران این پهپاد فایبرگلاس خفاش شکل را مهندسی معکوس کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین ایران در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج آمریکا از برجام پیچیده‌تر شد. تحریم‌ها مادر اختراع و دور زدن هستند و ایران که به دلیل محدودیت‌های تحریمی از خرید فناوری غربی با کاربرد‌های نظامی احتمالی محروم شده، قطعات الکترونیکی را از تامین کنندگان آسیایی یا شبکه گسترده‌ای از دیگر شرکت‌های وارد کننده از آمریکا و اروپا، تهیه می‌کند.

اکنون پهپاد‌های ایران بهتر و پنهان کارتر شده اند و توانسته اند جمهوری اسلامی را به بازیگری منطقه‌ای با جاه طلبی‌های فزاینده تبدیل کنند. ایران با استفاده از دیپلماسی پهپادی برای تامین مالی صنعت دفاعی، تقویت اتحاد‌های راهبردی و تبدیل آن به یک صادرکننده قدرتمند تسلیحات با ظرفیت تغییر ماهیت درگیری‌ها در سراسر جهان، ارز خارجی را به کشور وارد می‌کند.

متیو مک اینیس (Matthew McInnis) که به مدت ۱۵ سال افسر اطلاعاتی پنتاگون بود و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ معاونت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را بر عهده داشت به بلومبرگ گفت: دو سال گذشته دوره شتاب شدید تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید به کارگیری پهپاد‌ها توسط ایران بوده است. تمامی کشور‌ها از لحاظ درک ظرفیت دفاعی پهپاد‌ها از ایران عقب هستند.

ارسال نظرات