۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۷۰۸۴۶
بلومبرگ:

کری باید ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات معرفی‌ کند

خبرگزاری رسا ـ یک خبرگزاری آمریکایی در مطلبی نوشت که کری نباید یک توافق بد را امضا کند اما برای اطمینان از مؤثر بودن طرح ب، وی باید این اطمینان را حاصل کند که اگر این فرآیند تماما به شکست بیانجامد، تقصیر آن نه بر گردن آمریکا که بر گردن ایران است.
5+1

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در یادداشتی در مورد گزینه‌های جایگزین دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 نوشت که پس از توافق موقت ژنو در 18 ماه پیش که مانع از گسترش و توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران شده است، اگر توافق جدید حاصل نشود، چیز چندانی از دست داده نمی‌شود و مذاکرات ادامه خواهد یافت و وضعیت کنونی بدون تغییر خواهد ماند. اما پرسش این است که اگر این فرآیند نهایتا به شکست منتهی شود، چه چیزی رخ می‌دهد. کری باید برای چنین احتمالی آماده شود.

 

بلومبرگ با اشاره به احتمال (گزینه) شکست مذاکرات نوشت: طرح ب (B) باید بر حصول اطمینان از حمایت‌های (طرف‌های مختلف) از تشدید تحریم‌ها، زمانی که موعد آن فرا برسد، تمرکز داشته باشد. شدیدترین اقدامات تنبیهی از سوی اروپایی‌ها اعمال شده است، در نتیجه همراه نگه‌داشتن اروپا بسیاری اساسی است. بر همین مقیاس، روسیه، هند و دیگران نیز باید تشویق شوند که به صورت فعالانه رژیم تحریم‌ها (اعمال شده بر ایران) را تضعیف نکنند. در مقابل، کنگره ایالات متحده نیز باید صبور باشد.

 

این شبکه که تلاش کرده پیشاپیش ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات عنوان کند می‌نویسد:  بسیاری از قانونگذاران آمریکایی بر این باورند که ایران با طولانی‌کردن مذاکرات تلاش دارد تا برنامه خود را گسترش دهد، همان‌گونه که در زمان دولت جورج بوش پسر انجام داده است. اگر توافقی طی روزهای آتی حاصل نشود، آن‌ها احتمالا به دنبال تحریم‌های جدید خواهند بود. با این‌حال، آن‌ها می‌توانند توافق موقتی که مانع از گسترش برنامه‌‌شان شده است را نقض کنند. همچنین به رهبران ایران که آشکارا به دنبال اظهار بی‌اعتمادی به طرف آمریکایی هستند، یک بهانه را خواهد داد تا مذاکرات را به طور کلی پایان ببخشند. اگر ایرانی‌ها در این زمینه موفق شوند، همراهی و متحد نگه‌داشتن جامعه بین‌المللی در حمایت از تلاش‌ها برای محدود کردن برنامه (هسته‌ای) ایران دشوارتر خواهد شد.

 

کری نباید یک توافق بد را امضا کند. اما برای اطمینان از مؤثر بودن طرح ب (B) وی باید این اطمینان را حاصل کند که اگر این فرآیند تماما به شکست بیانجامد، تقصیر آن نه بر گردن ایالات متحده که بر گردن ایران بیافتد./982/د102/ک

ارسال نظرات