۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۷۳۲۸۲۸
حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح کرد؛

خانه و خانواده، محل تربیت انسان

خانه و خانواده، محل تربیت انسان
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه گفت: خانه و خانواده محلی برای اصلاح و تربیت افراد محسوب می‌شود چرا که بسیاری از اشکال‌های اخلاقی در خانواده بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در حرم حضرت زینب خواهر امام رضا(ع)، با اشاره به اینکه بهترین مکان برای ریاضت و سیر و سلوک خانه و خانواده است، گفت: خانه هم محل عبادت‌هایی است که هیچ‌کجا به دست انسان نمی‌رسد و هم مکان تربیت او می باشد.

وی با بیان اینکه خانه قبل از اینکه جایگاه تربیت فرزندان باشد محل تربیت بزرگ‌ترها است، افزود: بسیاری از اشکال‌های اخلاقی که در دوران مجردی افراد متوجه آن نبودند در خانه و خانواده و زندگی متاهلی فهمیده می‌شود لذا بهترین مکان برای اصلاح و تربیت این امور محسوب می‌گردد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر بیان بیان امام صادق(ع) مبنی بر شاخصه‌های محک زدن و گزینش انسان‌ها در مسافرت، عصبانیت و یاری رساندن به دیگران در تنگدستی، تصریح کرد: ما باید از سه راهی که امام صادق(ع) برای شناخت انسان‌ها مطرح کردند در خانه و خانواده برای خود بهره ببریم تا بتوانیم خودمان را محک بزنیم و بشناسیم‌.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره بر اینکه از دیدگاه رسول اکرم( ص) بهترین افراد کسانی هستند که علاوه محیط خارج از خانه در خانه هم بهترین باشند، خاطرنشان کرد: خوشا به حال افرادی که در خانه اهل خوشرویی هستند چرا که از جمله دلایل مهم فشار قبر که عکس‌العمل اعمال ما است بداخلاقی کردن درخانه و در تنگنا قرار دادن دیگران است.

وی ادامه داد: علت تندخویی در میان اهل خانه در بسیاری از مواقع منیت و غرور آدم است و این منیت زمانی از ما دور می‌شود که هرچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم چه‌بسا خداوند دیگری را به دلیل پاک بودنش بیش از ما دوست داشته باشد.

استاد حوزه علمیه به بیان حاج اسماعیل دولابی مبنی بر اینکه یک من بیشتر در کل عالم نیست و آن هم خداوند سبحان اشاره کرد و گفت: اهل‌بیت(ع) به دلیل آنکه ذره‌ای منیت نداشتند در خانه و خانواده معدن اخلاق بودند.

وی در خصوص اصلاح معایب افراد در جمع خانواده، اظهار کرد: یکی از بهترین راه در هر سنی برای اصلاح معایبی چون نگاه حرام، زبان تند و تیز، حسادت، تکبر، حریص بودن، خساست و... نذر مجازات است که بزرگان ما انجام می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در توضیح چیستی نذر مجازات، ادامه داد: نذر مجازات بدین معنا است که شخص مدت زمان کوتاهی نذرشرعی کند که در طول آن زمان اگر از روی قصد خطایی مرتکب شود خود را مجازات بازدارنده و سنگین کند و این نذر را تا چهل روز ادامه دهد تا صفات رذیله او که برایش عادت شده اصلاح گردد.

استاد حوزه علمیه در تبیین شخص مفلس و ورشکسته حقیقی از دیدگاه پیغمبر اکرم(ص)، گفت: مفلس حقیقی کسی است که نتواند خود را اصلاح کند و با کوله‌باری از اعمال خیر و صالح در منزلی به نام مرصاد در قیامت همه اعمال خود را به دیگران می‌دهد و از گناهان دیگران در کوله او بریزند تا راضی شوند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
برای کارهای اداری مربوط به فوت بابا رفته بودیم؛ یکی از مدارکش کم بود. یه لحظه از ذهنم گذشت که خب زنگ میزنم از خودش می‌پرسم.
به خودت میای میبینی یک ساعته داری بی‌هدف راه میری و فکر می‌کنی یعنی چی که دیگه نیست.
0
0