۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۳۲۶۶۸
معارف رمضانی(۱۷)؛

نتایج گناهان و ثمره اجتناب از آنها

نتایج گناهان و ثمره اجتناب از آنها
خراسان - رئیس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی به داشتن ورع و تقوا الهی تاکید کرد و دوری از گناهان را ضامن پذیرش دیگر اعمال حسنه انسان از سوی خدا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در ادامه بیان فضائل رمضان از خطبه شعبانیه به بخش پرسش و پاسخ پایانی بین پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) اشاره کرد و با قرائت فراز «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَقُمْتُ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ» گفت: امام علی(ع) از جا بلند شد و پرسید بهترین عمل در این ماه چیست؟

وی افزود: سوال و پاسخ هردو کلیدی و مهم و راهگشاست وقتی پرسشگر و پاسخگو چنین شخصیت های بزرگی باشند. امام برترین عمل را با توجه به این همه کار خوب و فضائل عالی که برای ماه رمضان مطرح شد از پیامبر(ص) می پرسند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: از اول خطبه از قرائت قران، نماز، صله رحم، انفاق و دیگر عبادات هر کدام به نحوی یاد شد و اجر و ثوابی بزرگ برای آن از سوی خدا وعده دادند حال با این همه فضائل می پرسند بهترین عمل در این ماه مبارک رمضان چیست؟

نتایج گناهان

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: پیامبر در پاسخ به امام فرمود «فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» بهتر از همه این اعمال دوری از گناه است بهترین عمل اجتناب از محرمات الهی است.

وی افزود: این فرصت رمضان محدود است هر چه می گذرد این زمان کمتر شده و سرمایه محدود ما کمتر می شود بنابراین باید در جایی از آن استفاده کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم اگر با این سرمایه بخواهیم کالای با ارزش بهتری تهیه کنیم عاقلانه است که به این امر بپردازیم.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: پاسخ پیامبر(ص) به این جواب بسیار زیبا و کاربردی بود بهترین کار هم ورع و اجتناب از گناهان و محرمات الهی است. اگر انسان اهل اجتناب از گناه و محارم نباشد ممکن است تمام اعمال خویش را فاسد کرده و خیرات و حسنات را نابود کند.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: گناهان افزون بر نابودی اعمال حسنه، توفیق عباداتی که مطرح شد را هم از انسان سلب می کند دل که به گناه سپرده شد حس و حال عبادت نخواهد داشت اگر عملی هم انجام دهد با بی میلی و صرف انجام کار است و معنویت لازم را ندارد.

وی افزود: افزون بر دو نکته نابودی اعمال و سلب توفیق، اگر کسی ورع و اجتناب از محام الهی نداشت گرفتار سه هشدار جملات اخیر خطبه می شود که درب های بهشت به روی او بسته و درب های دوزخ باز شده و شیاطین نیز بر او مسلط می شوند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: تمام خواص و فضائلی که برای رمضان مطرح شده در فرضی محقق می شود که انسان از محرمات الهی اجتناب کند. ماه رمضان را خدا برای فراهم شدن زمینه تقوا قرار داده و روزه بدون تقوا و ورع، گرسنگی و تشنگی بدون خاصیت است از این رو خداوند در قرآن می فرماید«اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقین» خدا عمل را از انسان های باتقوا می پذیرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات