۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۷۳۲۴۷۴
معارف رمضانی(۱۴)؛

اکرام ایتام و صله ارحام

اکرام ایتام و صله ارحام
خراسان - رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی ضمن تاکید بر تکریم ایتام از صله رحم و قطع آن سخن گفت و به اعمال و عبادات فردی در این ماه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در تبیین فضائل رمضان از خطبه شعبانیه با قرائت فراز« وَ مَنْ أَکرَمَ فِیهِ یتِیماً أَکرَمَهُ اللَّهُ یوْمَ یلْقَاهُ» بیان داشت: کسی که در این ماه رمضان یتیمی را اکرام کند و به او لطف و محبت داشته باشد خداوند نیز در روز قیامت او را تکریم می کند.

وی افزود: اکرام بزرگداشت و ارزش و احترام قائل شدن است بحث انفاق هزینه کردن است اما اکرام بزرگداشت او به گونه ای که او حس ترحم و دلسوزی نداشته و احساس بزرگی کند همراه با منت و توقعی نبوده بلکه احترام و ارزش باشد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: همانطور که ما دوست داریم در قیامت پیش چشم بندگان خدا ما را تکریم کند و آبروی ما حفظ شود نه اینکه تحقیر شویم تا یک نعمتی بدهد، ما نیز باید در رفتار با آنها مراقت بوده و با احترام و ارزش برخورد کنیم.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: فراز «وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ یوْمَ یلْقَاهُ» تاکید بر امر صله رحم است که پیش از این بیان شد اگر کسی صله رحم به جا آورد خدا او را به رحمتش متصل می کند یعنی در زیر چتر رحمت او قرار می گیرد و گرفتار عذاب قیامت و سختی های آن نخواهد شد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: در ادامه جمله مقابل این دارد «وَ مَنْ قَطَعَ فِیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللَّهُ عَنْهُ رَحْمَتَهُ یوْمَ یلْقَاهُ» کسی که قطع صله رحم کند خدا در روز قیامت رحمتش را از او دریغ می کند. در جمله قبل صله رحم را در رمضان قید کرد اما قطع رحم را قید به رمضان نکرد یعنی این عمل در هر زمانی از رمضان و غیر آن مذموم است و خداوند آن را دوست ندارد.

وی ادامه داد: قطع رحم کار ناپسند و نادرستی است که سبب عذاب الهی می شود ممکن است با وسوسه شیطان و حسادت و قضاوت های نادرست و یا برخورد ناپسند زمینه برای قطع رحم از نزدیکان پیش آید از این رو باید مراقب باشیم که نتیجه آن دوری از رحمت خدا و گرفتاری عذاب و سختی های قیامت خواهد بود.

اعمال و عبادات فردی

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: صله رحم فقط رفتن به منازل اقوام و پذیرایی شدن نیست توجه به آنها و اوضاع و احوالشان و مشکلات و گرفتاری آن ها معنای صله رحم مطلوب است و قطع رحم عکس این و دوری و احتراز از آنهاست.

وی افزود: در فراز بعدی فرمودند «وَ مَنْ تَطَوَّعَ فِیهِ بِصَلَاةٍ کتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ» تا اینجا مباحث پراهمیت اجتماعی مطرح شد اکنون در مورد ارتباط شخصی انسان با خدا و عبادات فردی توصیه می کند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: در باب نماز مستحبی آزادی و برائت از آتش جهنم را از سوی خداوند وعده می دهد. در روایات داریم که دو رکعت نماز واجب قبول شده انسان را ازابتلا به آتش جهنم دور می کند اما اکنون یک نماز مستحبی برای رضای خدا را در ماه رمضان سند دوری از آتش جهنم عنوان می کند که نشان از اهمیت رمضان و توجه خدا نسبت به این ماه دارد.

رییس دانشگاه رضوی به فراز «وَ مَنْ أَدَّی فِیهِ فَرْضاً کانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَّی سَبْعِینَ فَرِیضَةً فِیمَا سِوَاهُ مِنَ الشُّهُورِ» اشاره کرد و گفت: اگر کسی یک نماز واجب در رمضان ادا کند ثواب 70 نماز در غیر رمضان را دارد و این هم سندی دیگر بر فضیلت رمضان و ارزش قائل شدن برای اعمال عبادی در این ماه است که باید قدر این فرصت را بدانیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات