۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۹۹۵۵۲
نظریه پرداز حوزوی:

حوزه باید به دانش‌های درجه دوم اهمیت بیشتری دهد

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی بیان داشت: هنوز نتوانسته ایم دانش های درجه دوم را در حوزه های علمیه به صورت استقلالی منقح کنیم.
حجت الاسلام عليرضا قائمي نيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، پژوهشگر حوزه و دانشگاه در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی با طرح بحثی پیرامون روحانیت و دانش های درجه دوم، گفت: امروز دانش‌های درجه دوم استقلالی نداریم و برخلاف پاره‌ای از تصورات، ما هنوز نتوانسته ایم دانش های درجه دوم را در حوزه های علمیه به صورت استقلالی منقح کنیم.

وی ادامه داد: دانش های درجه دوم نگاهی بالاتر به علم دارند و به مباحثی چون ساختارهای مسائل، حل مسائل و روش شناسی می‌پردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: فلسفه علم در غرب اهمیت خاصی دارد از این رو توسعه پیدا کرده است و جنبه های تاثیرگذاری در سایر علوم دارد که متکلمان مسیحی با توجه به این مباحث، مطالب جدیدی را مطرح کرده اند و رئالیسم انتقادی و رئالیسم علمی از لحاظ پیدایش مربوط به تئوری های علمی است.

وی با اشاره به اینکه در فلسفه علم درباره هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی بحث می‌شود، اظهار داشت: از ویژگی های دانش های درجه دوم، نگاه فراگیر به علم است که این دانش کلی امکان داوری ما را تقویت می کند.

وی ادامه داد: ابطال نظریات دانش های درجه یک و داشتن نگاه تاریخی فلسفی به علم از دیگر ویژگی‌های دانش‌های درجه دو است و فلسفه علم موجب می شود تا هویت تاریخی و جمعی علم بارز شود.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: دانش درجه دو خود بر دو دسته است، بخشی از آن تاسیسی است که باید در حوزه های علمیه راه اندازی شود مانند فلسفه کلام، فقه و اصول و دسته دیگری از دانش های درجه دوم غیر تاسیسی است و هم اکنون در سایر مجامع علمی وجود دارد که باید از زاویه دین مورد توجه حوزویان قرار گیرد.

وی با تجلیل از مقام علمی شهید صدر بیان داشت: کتاب (اسس المنطقیه لاستقرار) شهید صدر یک کار جدی در دانش های درجه دوم است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات