۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۹۳۶۴۲
آیت الله مکارم شیرازی:

عاشورا به یک مساله جهانی تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حضور پر شور آحاد مختلف جامعه در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین قدردانی کرد و گفت: عاشورا امروز به یک مساله جهانی تبدیل شده و از مرزهای کشورهای اسلامی فراتر رفته است.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با تسلیت ایام حزن و اندوه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از حضور پر شور مردم در مراسم های عزاداری قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: امسال مراسم عزاداری اباعبدالله و یاران باوفای ایشان بسیار با شکوه برگزار شد و در واقع نشان داده شد که جریان عاشورای امام حسین سال به سال پرشور تر و پر رونق تر می شود.

این مرجع تقلید بیان داشت: صحنه های عزاداری که از سایر کشورها و از قاره های مختلف ، اروپا ، آسیا و آفریقا از طریق رسانه ملی نشان داده شد نشانگر این مساله بود که عاشورا به یک مساله جهانی تبدیل شده و از مرزهای کشورهای اسلامی فراتر رفته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهداف قیام امام حسین خاطر نشان کرد: اهداف قیام امام حسین (ع) بخشی از آن اسلامی و بخشی از آن نیز انسانی است، حضرت امام حسین (ع) خواست حکومت اسلامی تشکیل دهد این مساله متعلق به همه مسلمانان است اما مفاهیمی همچون عزت، کرامت، عدالت، آزادگی و مقابله باظلم مفاهیمی عام است و حضرت اباعبدالله به خاطر آن جانفشانی کرد.

وی ادامه داد: این مفاهیم کل جهان بشریت را پوشش می دهد و به همین دلیل غیر مسلمانان هم طرفدار این مکتب هستند، اهل بیت (ع) چنین سرمایه ای را در اختیار ما قرار دادند و باید خدا را شاکر بود.

این مرجع تقلید در ادامه درس خارج خود با اشاره به روایتی ازامام صادق (ع) در باب آداب معاشرت، از مزمت ریختن آبروی فرد مسلمان و مومن در دین مبین اسلام سخن گفت و افزود: متاسفانه به این مساله چندان اهمیت داده نمی شود و به ویژه در این ایام پشت سر افراد بسیار حرف می زنند و مطلب می گویند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: مطابق روایت امام صادق (ع) بدترین حالتی که برای انسان پیدا می شود این است که سخنی از اسرار مومنی را فاش کند به قصد اینکه او را از چشم مردم بیاندازد، خداوند تبارک و تعالی چنین فردی را از تحت ولایت خود خارج می کند و او گرفتار ذلت دنیا و آخرت می شود.

وی با اشاره به روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام خاطر نشان کرد: دین مبین اسلام به مساله حفظ آبروی مومن و عدم پخش و نشر فحشا و منکر و همچنین ترویج امور خیر اهمیت بسیاری می دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یاد آور شد: افشای کارهای زشت و ناپسند سبب می شود که دیگران هم به سوی آن کار بروند، افشای امور خیر نیز سبب می شود دیگران به سوی خیر و نیکی ترغیب شوند./924/پ202/ج
ارسال نظرات