۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۹۲۶۶۹
عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان:

معرفت‌آفرینی و بصیرت بخشی رویکرد اصلی عزاداری‌ها است

گزاری رسا ـ عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر ضرورت معرفت بخشی عزاداری ها گفت: اگر زیر پرچم عاشورا باشیم در سخت ترین فتنه‌ها نیز می توانیم راه حق را تشخیص دهیم.
معرفت‌آفرینی و بصیرت بخشی رویکرد اصلی عزاداری‌ها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اظهار داشت: نهضت عاشورا همواره مورد توجه و نظر خاص بوده است؛ زیرا این حماسه بزرگ تاریخی، از درس آموزترین وقایع و حوادث تاریخ است.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) درحدیثی می فرمایند «برای شهادت فرزند من حسین(ع) حرارت و سوزی در دل های مؤمنان ایجاد می شود که خنک نخواهد شد». این حدیث شاید در آن زمان قابل درک نبود ولی امروز تحقق این وعده کاملا برای ما مشهودوملموس است .

پیام عاشورا مرزهای جغرافیایی و عقیدتی را در هم شکسته است

حجت الاسلام سیدآبادی، عاشورا را عظیم ترین حماسه تاریخ بشرخواند وگفت: عاشورا حماسه ای است که امواج احساسات و عواطف میلیون ها انسان را در سراسر جهان برانگیخته است.با اینکه سنت تاریخ بر این است که هر حادثه و واقعه ای هرچقدر هم که عظیم و شورانگیز باشد در گذرزمان سرد و خنک می شود ولی عاشورا چنین نیست و هرچه بر آن می گذرد شکوهمندتر، اثرگذارتر و فراگیرتر می شود وامروز می بینیم که تا اعماق دل و جان انسان ها نفوذ کرده و نه تنها مرزهای جغرافیایی بلکه مرزهای عقیدتی را هم درنوردیده است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با بیان اینکه حسین(ع) به همه بشریت تعلق دارد و هر انسان آزاده ای بدان افتخار می کند ابراز داشت: امروز همه آزادی خواهان، ستم دیدگان و ستم ستیزان دنیا که با جباران سر آشتی ندارند خود را به عاشورا منتسب می کنند، این شکوه و جاودانگی روزافزون که می رود تا به فرموده پیامبر(ص) مایه رهایی و آزادی و عزت همه بشریت شود در نتیجه ظرفیت وجود امام حسین(ع) و عاشوراست که مصباح الهدی است هستند.

وی، نهضت امام حسین(ع) را چراغ فروزان راه بشریت دانست و گفت: انسان ها زمانی به نجات و سعادت می رسند که در کشتی عاشورا و در اقیانوس معرفت حسین(ع) قرار گیرند.

حجت الاسلام سیدآبادی در بیان علت شکوه و جاودانگی حماسه عاشورا اظهار داشت: برای پی بردن به به رمز این جاودانگی، باید به ماهیت عاشورا توجه داشته باشیم و اینکه چه عناصری درآن وجود داشته که آن را از همه حرکت های بشری در طول تاریخ ممتاز کرده است.

مدیرسابق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: پیش از بررسی ماهیت این نهضت، باید به این نکته توجه داشت که یکی از عوامل بیرونی ماندگاری عاشورا که به ما و گذشتگان و آیندگان ما بستگی دارد، عواطف و احساسات و علایق ماست که تأثیر بسیار عمیقی در این امر داشته است .

وی ادامه داد: این ابراز عواطف در قالب عزاداری و سوگواری در سراسر دنیا انجام می شود، میلیون ها انسان، مال ووقتشان را برای حسین(ع) صرف می کنند حتی در شرایط خفقان که کسانی در این راه جان می دادند اما کوتاهی نمی کردند، این توصیه اولیای دین به ما هم هست که بر حسین(ع) بگریید و اقامه عزا کنید و عزاداری را به عنوان یکی از سنت های دینی و عبادی مورد تأکید قرار داده اند.

نفسی که از سینه داغدار حسین(ع) بلند می شود تسبیح خدا است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: نفسی که از سینه داغدار حسین(ع) بلند می شود تسبیح خدا است، در طول سال تنها در ماه مبارک رمضان و ماه محرم است که شما چنین فرصت و جایگاهی دارید که حتی نفس هایتان هم تسبیح باشد این است که امام راحل و بسیاری از فقها می گویند عزاداری حسین(ع) از افضل قربات الی الله است .

وی بااشاره به تأکید امام خمینی (ره) در وصیتنامه شان مبنی بر عدم فراموشی محرم اظهار داشت: بقاء اسلام و حفظ کیان دین و ملت ما به امام حسین(ع) بستگی دارد اما باید توجه داشت که این سنت مقدس که تا این حد مورد تأکید است باید با رعایت شرایط و آداب خود برگزار شود.

رعایت آداب عزاداری ضروری است

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان اینکه از مهمترین شرایط یک عمل عبادی، اخلاص در نیت و انگیزه و عمل است تصریح کرد: ما برای کسی عزاداری می کنیم که زیباترین مثل عرفان و اخلاص و توحید در برابر خداست لذا نباید در عزاداری هامان ریا و خودنمایی باشد . برخی کارها که ما به نام عزاداری انجام می دهیم اعم ازخواندن ها و گفتن ها و رفتارهامان اشتباه است. باید مراقب بود کارهای ناموزون و خلاف شأن اهل بیت(ع) انجام نشود.

هدف عزاداری احیای آموزه های عاشورایی است

وی گفت: عزاداری با همه اهمیت و قداستش و تأکیدی که هم قولا و هم فعلا و هم عملا روی ان شده است، خود به تنهایی هدف نیست، طبق سیره اهل بیت(ع) بهترین شکل عزاداری، اقامه مجلس و دور هم نشستن و از حسین(ع) و معارف عاشورا گفتن و عرض ادب و همدردی کردن است.

مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد:هدف عزاداری این است که مکتب اهل بیت(ع) و آموزه های نهضت عاشورا را زنده کرده و آن را به نسل های آینده منتقل کنیم.
 
عزاداری ها باید معرفت آفرین و بصیرت بخش باشد

وی افزود: پیامبر(ص) برای زنده نگهداشتن حسین(ع) پیامبر(ص) او را بر شالوده ای قرار داد که هیچ گاه از بین نمی رود که همان عواطف و قلوب انسان ها است، اثر دیگر عزاداری، دادن معرفت و بصیرت است، عزاداری باید برای مخاطب بار معرفتی داشته باشد و این باید مطالبه شما باشد و این حق شما است که مجلس عزاداری، کلاس معرفت اهل بیت(ع) برایتان باشد.

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان با تأکید براینکه عزاداری ها باید معرفت آفرین و بصیرت بخش باشد تا راه زندگی مان را در میان فتنه ها بشناسیم، ادامه داد: اگر زیر پرچم عاشورا باشیم در سخت ترین فتنه ها نیز می توانیم راه حق را تشخیص دهیم.

زیبایی های عاشورا به بیان ایمان و بصیرت یاران حسین(ع) است

حجت الاسلام سیدابادی در پایان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: در مدح عاشورا نباید دنبال چشم و بازو و ابرو باشیم ، زیبایی های عاشورا به تعریف عشق و ایمان و بصیرت و معرفت یاران امام حسین(ع) و تبعیت محض انان از امام زمانشان است نه توصیف چشم و ابروی آنان.

وی یادآور شد: محافل عزا باید عشق آفرین بوده و محبت مردم به اهل بیت(ع) را افزایش دهد این رسالتی است که عزاداری ها در ماندگاری عاشورا دارند./930/پ202/س
ارسال نظرات