۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۹۱۳۶۴
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

تبیین پیام غدیر در بیداری امت اسلامی نقش اساسی دارد

خبرگزاری رسا ـ‌ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تبیین پر رنگ و جدی پیام غدیر در بیداری امت اسلامی و در اصلاح مدیریت جامعه بزرگ اسلامی تأثیر به سزایی خواهد داشت.
حجت الاسلام زادهوش


حجت الاسلام احمد زادهوش، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اگر پیام غدیر به درستی برای مسلمانان تبیین شود، طبیعی است که خیلی از حکومت های دست نشانده و مسلط بر کشورهای اسلامی فرو خواهد ریخت و بسیاری از تسلیم های بی چون و چرای مسلمانان رنگ خواهد باخت.

وی افزود: در زندگی اجتماعی ناگزیر از مدیریت و تعیین محوریت و فصل الخطاب برای جامعه هستیم و این مسأله ای است که درهمه فرهنگ ها و ملت ها پذیرفته شده است و هر کار اجتماعی و گروهی باید دارای مدیریت واحد و محوریت منسجم باشد.

حجت الاسلام زادهوش اظهار داشت: آنچه که مبنای انتخاب است و فرهنگ ها و ملت ها را از هم جدا می کند این است که در تعیین محوریت و مدیریت جامعه چه ملاک هایی باید مورد دقت باشد و با چه ملاک ها و مناط هایی باید مدیر و رهبر جامعه را انتخاب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در دنیای کنونی که استکبار در آن حاکم است حق با کسی است که با هر راه و روش صحیح و ناصحیحی، با زور بازو و قدرت غلبه می کند و دیگران هم از او حمایت می کنند؛ آنچه که در فرهنگ ناب اسلامی و شیعی ما مطرح است این است که امام باید دارای ویژگی ها و صفات خاصی باشد که بتواند این مقام را احراز کند.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: این ملاک ها و مناط ها جزو امتیازات مهم تشیع است؛ زیرا امام باید عالم ترین، عادل ترین، شجاع ترین، بردبار ترین، سخی ترین و در همه ارزش های اسلامی و انسانی سرآمد و جلوتر از بقیه باشد.

حجت الاسلام زادهوش تأکید کرد: غدیر جلوه همه ارزش ها و تعیین مصداق همه نیکی هاست و پیامبر(ص) به امر خدای متعال کسی را انتخاب کردند که هیچ کس در ارزش مداری، شایستگی و جلودار بودن او در خوبی ها و ارزش ها بعد از پیامبر شک و تردیدی نداشت.

وی با اشاره به این که نپذیرفتن امامت و ولایت حضرت علی(ع) دلیلی بر نداشتن شرایط رهبری از سوی ایشان نبود، تصریح کرد: از این رو فرصتی که غدیر برای بیان ارزش های شیعی در پیش روی ما قرار می دهد هیچ منافاتی با بحث وحدت بین فرق اسلامی و شیعه و سنی ندارد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در حقیقت بر نقاط روشن و درخشان زندگی حضرت امیر مؤمنان علی(ع) انگشت گذاشته و خوبی ها، شایسته سالاری و ارزش ها را معرفی می کنیم و هیچ کس منکر این قضیه نیست.

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به 90درصد از فضایل و مناقبی که برای حضرت علی(ع) وجود دارد و عالمان ما در کتاب ها و مصنفات خود از آن استفاده می کنند، مطالبی است که از منابع اهل سنت اخذ شده و هیچ کدام منکر این قضیه نیستند.

حجت الاسلام زادهوش یادآور شد: ناب ترین فضایلی که ما به آن استناد می کنیم از مناقب خوارزمی، صحاح سته و کتاب فضائل الخمسه من الصحاح سته از مرحوم غلامرضای فیروز آبادی است بخشی از برداشت های شیعه از منابع اهل سنت است؛ از این رو تبیین مسأله غدیر و بیان جایگاه و ارزش حضرت علی(ع) هیچ گونه منافات و تضادی با وحدت شیعه و سنی ندارد.

وی اذعان داشت: یکی دیگر از ثمرات غدیر بحث شایسته سالاری است، در همه محیط های اجتماعی و خانوادگی باید به دنبال شایسته سالاری و انتخاب بهترین ها باشیم و آن کسی که در پرستش و عبودیت، تقوی و پرهیزکاری، شجاعت و خدامحوری از همه جلوتر باشد باید فصل الخطاب و تصمیم گیرنده اصلی جامعه باشد./919/ت301/ص

ارسال نظرات