۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۸۰۳۱۸

جدیدترین شماره فصلنامه ذهن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ سی و هشتمین شماره فصلنامه تخصصی معرفت‌شناسی و حوزه‌های مرتبط ذهن از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
ذهن 38


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و هشتمین شماره فصلنامه تخصصی معرفت‌شناسی و حوزه‌های مرتبط ذهن به مدیرمسؤولی علی‌اکبر رشاد و سردبیری علیرضا قائمی‌نیا به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

ذهن تنها نشریه تخصصی معرفت‌شناسی ایران است که با هدف بازپژوهی و بازپیرایی، تعمیق و توسعه مبانی و مباحث معرفت‌شناسی اسلامی، مطالعه تطبیقی و ارزیابی نحله‌ها و نظریه‌های معرفت‌شناسی کلاسیک، معاصر و جدید، گسترش زمینه تعاطی آرا و تضارب افکار در قلمرو معرفت‌شناسی همراه با برقراری ارتباط زنده و سازنده میان صاحب‌نظران در داخل و خارج و سعی در تبیین نقاط، مبانی و لوازم تلاقی آرا و نظریه‌های معرفت شناختی با اندیشه دینی ـ فلسفی اسلامی و پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح، منتشر می‌شود.

«شبکه‌های شعاعی معناشناسی قرآن» به قلم علیرضا قائمی‌نیا، «فلسفه ذهن از کندی تا ابن رشد» به قلم هادی وکیلی، «نظریه کارکردگرایی محاسباتی از دیدگاه هیلاری پاتنم» به قلم احمد امامی، «نظریه‌های مرتبه عالی‌تر درباره آگاهی» به قلم یاسر پوراسماعیل، «برونی‌گرایی و معرفت‌‌پیشینی» به قلم علی صبوحی و «برهان تغییر تدریجی علیه سازگارگرایی» به قلم محسن زمانی از مطالب این شماره فصلنامه ذهن است که چاپ تابستان 88 بوده، اما به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در بخشی از سخن نخست این شماره فصلنامه ذهن که به مباحث هستی‌شناختی، معناشناختی و معرفت‌شناختی می‌پردازد، آمده است: «برخی از دیدگاه‌هایی که اخیراً در فلسفه ذهن مطرح شده‌اند قابلیت مقایسه و بررسی تطبیقی با دستاوردهای حکمت متعالیه دارند که به عنوان نمونه می‌توان به نوظهورگرایی که یکی از دیدگاه‌های جدید است، اشاره کرد».

در بخشی از مقاله «شبکه‌های شعای معناشناختی قرآن» به قلم علیرضا قائمی‌نیا می‌خوانیم: «نظریه شبکه شعاعی از مهم‌ترین مباحث زبان‌شناختی است. بر طبق این نظریه، معنا یک حالت مرکزی یا پیش‌نمونه‌ای دارد که دیگر معانی حقیقی یا مجازی از آن توسعه یافته‌اند». نگارنده در این مقاله یکی از معایب عمده مطالعات دینی به طور کلی و مطالعات قرآنی به طور خاص را فقدان نظریات روشن و دقیق معناشناختی می‌داند.

گفتنی است، ‌سی و هشتمین شماره فصلنامه ذهن در 196 صفحه و به قیمت دو هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تازگی منتشر شده است. /920/ن602/س

ارسال نظرات