دبیر باشگاه نوجوان اشراق:
نوجوانان باید از مصرفکننده محتوا به تولیدگر رسانهای تبدیل شوند
شیری با اشاره به هدف راهاندازی باشگاه رسانهای نوجوان اشراق، گفت: باشگاه رسانهای نوجوان «اشراق» با هدف تبدیل نوجوانان از مصرفکننده به کنشگر در فضای مجازی راهاندازی شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، صادق شیری، دبیر باشگاه نوجوان اشراق در افتتاحیه باشگاه رسانهای نوجوان اشراق که امروز در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، از ضرورت عبور نوجوانان از مصرف منفعلانه محتوا در فضای مجازی به سمت کنشگری و تولیدگری رسانهای سخن گفت و تأسیس باشگاه رسانهای نوجوان اشراق را پاسخی به این نیاز معرفی کرد.
شیری در ابتدای سخنان خود با اشاره به سفر تبلیغیاش به شهری گفت: زمانی که از نوجوانان آن شهر درباره دسترسی به اینترنت سؤال شده، اغلب آنان اعلام کردهاند اینترنت ندارند؛ اما در ادامه مشخص شد همه آنها در شبکههای اجتماعی فعالاند و با خرید بستههای محدود اینترنت، در این فضا سپری میکنند.
وی افزود: این برایم عجیب بود که نوجوانانی که حتی عنوان برخی مفاهیم را نمیدانستند، در اینستاگرام حضور فعال داشتند. همین مسئله نقطه آغاز دغدغه ما برای ایجاد یک باشگاه رسانهای شد تا نوجوانان را از لایه مصرفکنندگی به مرحله کنشگری و تولیدگری در فضای مجازی برسانیم.
ضرورت تربیت نسل تولیدگر رسانهای
شیری با اشاره به تجربه شخصی خود در نوجوانی گفت: سال ۱۳۸۰ به خاطر اینکه پدرم برایم دستگاه بازی نمیخرید، چند روز قهر کرده بودم و مدرسه نمیرفتم. اما حرف یک معلم که گفت “تو باید بازیساز شوی، نه فقط مصرفکننده بازی”، مسیر زندگیام را عوض کرد. بعدها وارد دنیای برنامهنویسی شدم و امروز افتخار میکنم که بیش از ۴۰۰ سایت طراحی کردهام.
وی تأکید کرد: نوجوانان باید استعدادهای خود را کشف کنند تا در مسیر صحیح قرار گیرند: بعضی وقتها مهارت را با استعداد اشتباه میگیریم. یک علاقه شخصی را استعداد فرض میکنیم و بعد از مدتی دلسرد میشویم و این در حالی ست که در باشگاه رسانهای اشراق ابتدا استعدادسنجی علمی انجام میشود تا هر نوجوان مسیر واقعی خودش را پیدا کند.
دبیر باشگاه رسانهای اشراق با بیان اینکه این برنامه یک سازوکار حرفهای دارد، توضیح داد: بعد از ثبتنام، تیم علمی ما استعداد نوجوان را شناسایی میکند، مسیر آموزشی طراحی میشود و یک منتور تخصصی کنار او قرار میگیرد. بازههای آموزشی سهماهه و ششماهه تعریف شده تا نوجوان بتواند از نقطه صفر به سطح تولیدگری برسد.
پلتفرم تعاملی برای شکستن محدودیتهای جغرافیایی
شیری با بیان اینکه این باشگاه با حمایت نهادهای رسمی شکل گرفته است، افزود: مدتها بخاطر محدودیت های جغرافیایی فقط با نوجوانان قم کار میکردیم، اما همین مسأله باعث شد پلتفرم تعاملی نوجوان اشراق را طراحی کنیم که اکنون ۴۸۰ نفر از سراسر کشور در این پلتفرم فعالاند، سکوهای آموزشی را میگذرانند، رقابت امتیازی دارند و بهطور غیرمستقیم استعدادهایشان شناسایی میشود.
ارسال نظرات