حوزه، مرجع فلسفه است/ارائه سیر مطالعاتی ۶ مرحلهای فلسفه اسلامی برای حوزویان و غیرحوزویان
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، معاون پژوهش حوزههای علمیه، در آیین رونمایی از دو اثر «سیر مطالعاتی دانش فلسفه اسلامی» و «اولویتهای پژوهشی دانش فلسفه» که در ساختمان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به تولیدات آموزشی در حوزه فلسفه گفت: کتابهای خوبی تألیف و در سطح دو و سه حوزه ارائه شده است. در سطح خارج نیز اخیراً برنامهای به تصویب شورای عالی حوزه رسیده است که طلاب بتوانند فلسفه را در سطح عالی فراگیرند.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به پیشینه آموزش تخصصی فلسفه در حوزه افزود: مراکز تخصصی نه در واحدهای آموزشی پیراحوزوی، بلکه در خود حوزه علمیه امروز مرکز تخصصی فلسفه وجود دارد که آیتالله فیاضی زعامت و مدیریت و مسئولیت آن مجموعه را بر عهده دارد و قریب بیست و یک سال است که طلاب در سطح دو، سطح سه و سطح چهار رشته فلسفه در آنجا میآموزند.
وی به نیازهای جدید آموزشی اشاره کرد و گفت: اما در کنار این فعالیتهای روشمند که در نظام آموزشی حوزه قرار دارد، بسیاری از حوزویان میخواهند که یک دوره فلسفه را به صورت آزاد مطالعه کنند، بدون اینکه در یک مرکز آکادمیک یا مرکز تخصصی به صورت رشتهای آن را متمرکز شوند یا اینکه آموزشهای فلسفه دوره عمومی حوزه را به دلایل فراوان، علاقهمندی که دارند، ضرورتسنجی که دارند، ناکافی میدانند. بسیاری از غیرحوزویان این اعتقاد را دارند که فلسفه معدن و مرجعش حوزه علمیه است و از حوزه علمیه انتظار دارند که یک سیر مطالعاتی ارائه کند.
ارائه نخستین سیر مطالعاتی فلسفه اسلامی در شش سطح از کودک تا تخصصی
حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی در آیین رونمایی از دو اثر «سیر مطالعاتی دانش فلسفه اسلامی» و «اولویتهای پژوهشی دانش فلسفه» تأکید کرد: این سیر مطالعاتی که با مشاورت اساتید برجسته تهیه شده، برای اولین بار مسیر نظاممند آموزش فلسفه را از سطح کودک تا پژوهشهای تخصصی ارائه میدهد. ما مراکز و مجموعههایی داریم که امروز فلسفه را برای کودکان به زبان کودکانه در حال آموزش هستند و این فعالیت در سطح دنیا رقم خورده و بحمدالله در کشور ما نیز راه افتاده است.
وی با اشاره به ضرورت ارائه مسیر مشخص مطالعاتی افزود: فلسفه در سطوح مختلف از آموزش کودکان تا پژوهشهای تخصصی، مراجعات فراوانی دارد که عزیزان حوزوی و غیرحوزوی مطالبه میکنند که چه بخوانند. با همه حساسیتهایی که وجود دارد، باید از جانب حوزه با یک تفکر محکم و قابل اعتماد، مسیر نمایانده و معرفی شود.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با بیان اقدامات معاونت پژوهش گفت: لذاست که سیر مطالعاتی دانشهای مختلف یک به یک در حال انجام است. مفتخریم این را عرض کنیم که سیر مطالعاتی دانش فلسفه اسلامی از اولین سیرهای مطالعاتی است که توسط معاونت پژوهش با مشاورت اساتید محترم آماده شده است.
معاون پژوهش حوزههای علمیه به ساختار این سیر مطالعاتی اشاره کرد و گفت: این سیر مطالعاتی در شش قالب ارائه شده است. اولین سیر مطالعاتی است که به جامعه علمی کشور در زمینه دانش فلسفه ارائه میشود.
وی به تشریح سطوح مختلف پرداخت و بیان کرد: قالب اول برای کتابهای فلسفه برای کودکان و نوجوانان است. اگر کسی بخواهد به کودک و نوجوان فلسفه بیاموزد، چه کتابهایی را میتواند مراجعه کند؟ سیر مطالعاتی آن داده شده، کتابها معرفی شده و گزارش مختصری از محتوای آنها ارائه شده است.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی عباسی از ادامه این سیر مطالعاتی در سطوح بالاتر خبر داد و گفت: مرحله دوم مربوط به سطح مبتدی است.
سیر مطالعاتی ششمرحلهای فلسفه اسلامی تدوین شد
معاون پژوهش حوزههای علمیه گفت: این آثار مرجع قابل اتکایی برای حوزویان و غیرحوزویان خواهد بود.
وی با تشریح ساختار سیر مطالعاتی تدوینشده بیان کرد: این سیر مطالعاتی در شش سطح طراحی شده است. مرحله اول و دوم مربوط به کسانی است که مطالعههای ابتدایی فلسفی را آغاز میکنند. مرحله سوم سطح عمومی، مرحله چهارم سطح نیمهتخصصی، مرحله پنجم سطح تخصصی و در نهایت مرحله ششم سطح پژوهشی است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به کاربردهای این طرح گفت: از این پس میتوان این کتاب را به عنوان مرجعی برای حوزویان و غیرحوزویانی که میخواهند یک سیر مطالعاتی قابل اتکا و محکم در اختیار داشته باشند، مورد استفاده قرار داد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه افزود: این سیر مطالعاتی نشان میدهد که چگونه باید فلسفه خواند، چگونه میتوان یک فلسفه محکم و متعادل به دور از برخی حواشی را فراگرفت، چه کتابهایی باید خوانده شود و به کدام کتابها به عنوان کتابهای مرجع باید مراجعه کرد.
وی خاطرنشان کرد: این دو کتاب جزو اولویتهایی است که به صورت کلان در معاونت پژوهش مورد توجه قرار گرفته و الحمدلله امروز شاهد رونمایی از هر دو کتاب «سیر مطالعاتی دانش فلسفه اسلامی» و «اولویتهای پژوهشی دانش فلسفه» هستیم.
گسترش پژوهشهای فلسفی از اولویتهای معاونت پژوهش است
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به ظرفیتهای حوزه علمیه در زمینه فلسفه اسلامی تأکید کرد: دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دارای اولویت، حمایت از پژوهشهای فلسفی به ویژه فلسفههای مضاف را وظیفه خود میداند. دغدغههای جامعه علمی امروز درباره فلسفه بسیار بیش از این است.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در زمینه دانش فلسفه در حوزه علمیه بیان کرد: مراکزی مانند مجمع عالی حکمت اسلامی در این زمینه بسیار ارزشمند و قابل اتکا هستند و ما امیدوار هستیم که با همکاری میان معاونت پژوهش با این مرکز فاخر و ارزشمند و سایر بخشهایی که در این زمینه استعداد لازم را دارند، بتوانیم کارهای گستردهتر و متنوعتری را خدمتگزاری کرده و به منصه ظهور برسانیم و تحویل جامعه علمی دهیم.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به مسئولیتهای دبیرخانه حمایت از پژوهشها گفت: دبیرخانه حمایت در معاونت پژوهش حوزه، حمایت از پژوهشهای دارای اولویت را وظیفه خود میداند که از جمله اولویتهای ما قطعاً فلسفه اسلامی بهویژه فلسفههای مضاف است.
وی در پایان با اشاره به فرصتهای پژوهشی در این عرصه تأکید کرد: تکتک این فلسفههای مضاف میدانهای جدیدی است که در این عرصهها فضای کار نوینی پیش روی ما قرار دارد.
