۰۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۸۵۲۷۰

موشک‌های ایرانی چه تأثیری بر صنعت نشر در اسرائیل گذاشت؟

موشک‌های ایرانی چه تأثیری بر صنعت نشر در اسرائیل گذاشت؟
توزیع و مصرف کتاب در رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به شدت تحت تأثیر تحولات و تصمیمات سیاسی این رژیم قرار گرفته است. تحریم‌های فرهنگی و حالا جنگ ۱۲ روزه با ایران که خسارات زیادی را به این رژیم وارد کرد،‌ نشر را به سمت انزوا پیش می‌برد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محدودیت گسترده رسانه‌‌ای و اطلاع‌رسانی در رژیم صهیونیستی در طول جنگ 12 روزه اخیر،‌ حجم خسارات وارده بر اسرائیل و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را بسیار کمتر از آن چیزی که در واقع هستند،‌ نشان داده است؛ اما با اعلام آتش‌بس و توقف درگیری‌ها، آمارها و داده‌های اعلام شده توسط منابع اسرائیلی نشان می‌دهد که حجم خسارت وارده بر اسرائیل در تمامی ابعاد، گسترده و کمرشکن بوده است.

بر اساس اعلام روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، جنگ با ایران، بیش از 6/4 میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه داشته است. طبق اعلام سازمان مالیات رژیم صهیونیستی، تا 25 ژوئن (4 تیر) تعداد 41 هزار و 651 درخواست خسارت در مراکز غرامت، دریافت شده است. این در حالی است که به دلیل وجود مرکز اصلی ثبت درخواست‌ها در تل‌آویو، هنوز برای هزاران ساختمان، وسیله نقلیه و تجهیزات در سایر مناطق درخواست خسارتی ثبت نشده است.

یکی از زمینه‌هایی که تبعات جنگ 12 روزه با ایران در آینده نزدیک خسارات بسیاری را به رژیم صیهونیستی وارد خواهد کرد،‌ فرهنگ و صنعت نشر کتاب در این رژیم است. به نظر می‌رسد تبعات جنگ‌های دو ساله اخیر رژیم صیهونیستی به تغییر شکل صنعت نشر و فرهنگ در این رژیم در آینده نزدیک منجر شود.

بر اساس تازه‌ترین برآوردها در اسرائیل، 100 ناشر و 200 مؤلف ناشر فعالیت می‌کنند. همچنین تعداد نیروی کار فعال در صنعت نشر این رژیم بیش از هزار نفر تخمین زده شده است.

صنعت نشر در اسرائیل سالانه 7 هزار و 500 عنوان کتاب یعنی کمتر از آمار انتشار یک ماه تولید کتاب در ایران تولید می‌شود‌. 94 درصد این کتاب‌ها به زبان عبری است و مابقی به انگلیسی و عربی. 84 درصد کتاب‌ها تألیفی و 16 درصد ترجمه هستند. این 16 درصد نیز تنها از زبان‌های انگلیسی‌، فرانسه و آلمانی است.

سرانه مطالعه در این رژیم چندان بالا نیست،‌ تا جایی که ضریب نفوذ کتاب‌های چاپی در این رژیم 25٪ است؛ یعنی 25٪ افراد در سال گذشته حداقل یک کتاب چاپی خریده‌اند. این رقم اندک به معنای توجه به کتاب الکترونیک نیست،‌ چرا که ضریب نفوذ کتاب‌های الکترونیکی در رژیم صیهونیستی 13٪ و کتاب‌های صوتی نیز20٪ است. ادبیات دینی و اندیشه یهود 28٪ کتاب‌های منتشره را به خود اختصاص داده است. همچنین ادبیات عمومی با 26 درصد و کودک و نوجوان با 16 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که توزیع و مصرف کتاب در رژیم صیهونیستی در سال‌های اخیر به شدت تحت تأثیر تحولات و تصمیمات سیاسی این رژیم قرار گرفته است. تحریم‌های فرهنگی در سال‌های اخیر به ویژه مهمترین کارزار تحریم فرهنگی اسرائیل که بیش از 7 هزار نویسنده و ناشر مطرح جهانی به آن پیوستند،‌ به شدت صنعت نشر این رژیم را تحت تأثیر قرار داده است؛ چرا که بسیاری از نویسندگان و ناشران، مجوز ترجمه عبری کتاب‌های خود را لغو کرده‌اند و به نوعی انتشار کتاب‌هایشان در این کشور را تحریم کرده‌اند. در نتیجه این تحریم‌ها کتاب‌های آماده انتشار کنار گذاشته شد و آژانس‌های بین‌المللی قراردادهای آتی را معلق کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با روی‌گردان شدن ناشران بین‌المللی از نهادها و نویسندگان و ناشران اسرائیل،‌ بسیاری از نویسندگان داخلی این رژیم به خود ناشری روی آورده‌اند. از سوی دیگر با کاهش امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی مواجه شده‌اند.

از آنجایی که یکی از مهمترین تبعات جنگ 12 روزه اسرائیل با ایران و پاسخ کوبنده ایران به حملات رژیم صیهونیستی، منجر به تشدید گرایش به مهاجرت در این رژیم شده است‌، کارشناسان از وقوع یک انزوای فرهنگی در ماه‌های پیش رو در اسرائیل خبر داده‌اند.

کتاب و ادبیات ,

از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در ماه‌های پیش رو اسرائیل برای جبران خسارات وارد شده به تل‌آویو در جریان جنگ 12 روزه با ایران،‌ با کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فرهنگی به ویژه نشر روبرو باشد؛ بنابراین ناشران برای بقا به کاهش انتشار کتاب روی خواهند آورد. تحریم‌های جهانی فرهنگی نیز که پیش‌تر به منزوی شدن نشر این کشور دامن زده بود،‌ حالا بُعد تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ چرا که هفته کتاب عبری نیز که رویدادی مهم در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌‌شود به دنبال ناامن شدن اسرائیل برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی به تعویق افتاده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در آینده نزدیک، الگوی مطالعه در این رژیم متکی بر قالب‌های کوتاه، محتوای سطحی و الگوریتم‌های دیجیتال باشد؛ تجربه‌ای میان نمایش، سرگرمی و تسکین موقت که از سنت دانایی‌محور کتاب فاصله گرفته است.

ارسال نظرات