۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۷۸۱۳۸۰
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی:

نسبت به پیام رهبر انقلاب نباید شعاری عمل شود

نسبت به پیام رهبر انقلاب نباید شعاری عمل شود
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در طول چندین دهه فعالیت خود همواره رهنمود‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را به عنوان اسناد بالادستی دنبال کرده است.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست سالیانه با کارکنان این نهاد فرهنگی، تبلیغی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم اظهارکرد: این پیام مهم باید مورد توجه قرار گیرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی در طول چندین دهه فعالیت خود همواره رهنمود‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را به عنوان اسناد بالادستی دنبال کرده است. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این پیام مهم دو بخش دارد: بخش اول، توصیه‌های کلان مدیریتی که به سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه مربوط می‌شود و متوجه متولیان مدیریتی این مجموعه است، بخش دوم این پیام که خیلی حساب شده و غنی می‌باشد راجع‌ به کنشگری میدانی حوزه و روحانیت است که از جمله می‌توان به کنشگری فرهنگی، علمی، معرفتی و وجوهی که به مواجه با مردم، نظام و جهان معاصر مربوط می‌شود، اشاره کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: از آنجایی که دفتر تبلیغات یک مجموعه کنشگر فرهنگی، معرفتی و علمی است، طبعاً بخش دوم فرمایش ایشان متوجه ماست و باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم. چند نکته در همین خصوص عرض می‌کنم:
 
۱- از برخورد‌های شعاری و سطحی با پیام رهبری جلوگیری کنید؛ چنان رویکردی نه تنها مورد رضایت رهبری نیست، بلکه کاری مفید و مؤثر هم به‌حساب نمی‌آید. بایسته است بخش‌های دفتر از ستاد مرکزی تا واحد‌های اجرایی، به‌دقت بررسی کنند که در راستای تحقق این پیام در حوزه‌های فرهنگی، تبلیغی، علمی و معرفتی، چه اقدامات عملی می‌توانند انجام دهند. سپس با توجه به ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و گام‌های مؤثری در جهت اجرای واقعی آن برداشته شود.
 
۲- همچنین باید از رویکرد توجیه‌گرایانه و رضامندانه‌ای که تنها منجر به گفتن جملاتی، چون «ما این کار‌ها را قبلاً انجام می‌دادیم» می‌شود، پرهیز کرد. همان‌گونه که برخورد صرفاً ستایشگرانه و شعاری درست نیست، افتخار سازمانی بی‌جا نیز روحیه‌ای نامناسب است. نباید با فرض اینکه هر آنچه رهبری فرموده‌اند ما از پیش انجام می‌دادیم، دچار غفلت و خودفریبی شویم؛ زیرا این دیدگاه نه تنها موجب پیشرفت نمی‌شود، بلکه از دیدن نیاز‌های واقعی و گام‌های لازم برای پاسخگویی به پیام جلوگیری می‌کند.
 
۳- پویایی یک سازمان منوط به بازاندیشی، بازخوانی، رویکرد انتقادی و انعطاف‌پذیری نسبت به نقد است. هر سازمانی که در برابر نقد و ارزیابی خود بسته باشد، یقیناً دچار سکون و رکود خواهد شد. مهم این است که ما به آنچه انجام می‌دهیم غرور نورزیم و اجازه دهیم تا کار مراکز ما از سوی افراد بیرونی با معیار‌های کمّی و کیفی ارزیابی شود. در غیر این صورت، دیواری تشکیل می‌شود که پویایی سازمان را از بین می‌برد. 
 
۴- توجه بیشتر دفتر به جوانان و نوجوانان در کار‌های فرهنگی و تبلیغی است. فعالیت‌های خلاقانه و مبتکرانه‌ای که می‌توانند با این قشر مواجهه مستقیم داشته باشند، باید گسترش یابند. طرح «نیلوفرانه» و کار‌هایی که در زمینه تربیت اعتقادی و اخلاقی نوجوانان انجام می‌شود، از این دست اقدامات مؤثر هستند که باید تقویت شوند، اما نباید تنها در حبابی از مخاطبان هم‌فکر باقی ماند؛ زیرا این فضا آرام، ولی بی‌اثر است. تأثیرگذاری واقعی زمانی رخ می‌دهد که با کسانی که متفاوت فکر می‌کنند، مواجه شویم. بسیاری از جوانان امروزی این چنین هستند و ما باید با خلاقیت، ایده نو و محتوای مناسب، آنها را جذب نماییم و تأثیرگذار باشیم. من این رویکرد را کاملاً حمایت و تشویق می‌کنم تا مواجهه چهره‌به‌چهره با گروه‌های گسترده‌تری از جامعه در دستور کار دفتر قرار گیرد.
 
۵- نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، استقبال از ایده‌های نو طلبه‌های خارج از مجموعه دفتر است. حمایت دفتر تبلیغات از این ایده‌ها در حوزه‌های علمی و فرهنگی بسیار ارزشمند است. «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» که دفتر تأسیس کرده است، همین منظور را دنبال می‌کند و نباید تنها به ظرفیت داخلی دفتر اکتفا کنیم، بلکه از طلبه‌های خلاق و دارای ایده در بیرون نیز حمایت کنیم تا بتوانند ایده‌هایشان را عملیاتی کنند و خدمات مؤثری به جامعه ارائه دهند. این‌گونه کوشش‌ها اقدامی مبارک و قابل تحسین است.
 
۶- تأکید مقام معظم رهبری بر مفهوم «مجاهد فرهنگی» یکی از نقاط عطف پیام ایشان محسوب می‌شود. مجاهد فرهنگی به این معناست که تنها در برابر هجمه‌ها و شبهات، منفعل نباشیم؛ بلکه نسبت به اندیشه‌های انحرافی و دیدگاه‌های خطا با رویکرد تهاجمی موضع گیری کنیم. این پیام در واقع بازوی علمی دفتر تبلیغات است، یعنی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی و ...، این نهاد‌ها نقش تولیدکننده و مولّد را ایفا می‌کنند و لازم است سمت و سوی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتوانند در مقابل اندیشه‌های سکولار، جریانات رقیب و فِرق انحرافی، موضعی تهاجمی و مبارزه‌گر داشته باشند. این گونه است که می‌توانیم به جلوگیری از انحراف فکری نسل جوان کمک کنیم و در عرصهٔ اندیشه، حضوری مؤثر و پایدار داشته باشیم.
 
در ادامه این نشست که با حضور معاونین و مدیران به صورت حضوری و برخط برگزار شد، به پرسش‌های حاضرین در جلسه پاسخ داده شد.
ارسال نظرات