۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۷۷۲۵۹۹
معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان:

مدیران و اساتید، ارکان اصلی رشد اخلاقی طلاب هستند

مدیران و اساتید، ارکان اصلی رشد اخلاقی طلاب هستند
اصفهان ـ حجت الاسلام امیریان گفت: اساتید نقش بی‌بدیلی در تربیت طلاب دارند؛ ارتباط نزدیک استاد با طلبه، زمینه‌ساز شکل‌گیری اندیشه، انگیزه و رفتار طلبه است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مجتبی امیریان، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان در همایش مربیان، مشاوران و اساتید برنامه رشد حوزه علمیه اصفهان، ضمن تبریک ولادت با سعادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه رجب و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با نقل روایتی از پیامبر اکرم (ص)بر اهمیت برنامه‌های اخلاقی تأکید کرد و گفت:در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از دو مرد بنی اسرائیل یاد شد و چنین گفته شد که یکی از آنها نماز فریضه را می گزارد و سپس می نشیند و به مردم خوبی ها را آموزش می دهد اما دیگری روزها را روزه می گیرد و شب ها را به عبادت می گذراند. رسول الله فرمودند: برتری اولی بر دومی همچون برتری من بر کمترین شما است.

حجت‌الاسلام امیریان در توضیح این روایت خاطرنشان کرد: وظیفه شما، بیان و تعلیم خوبی‌ها است، به‌ویژه برای طلاب جدیدالورود که هم به یادگیری احکام، اخلاق و عقاید نیاز دارند و هم باید این آموزه‌ها را در عمل مشاهده کنند و به آن عمل نمایند.

وی هدف از برگزاری نخستین همایش اساتید تربیتی را «بازنگری برنامه‌های رشد و انسجام بیشتر میان فعالان این حوزه» عنوان کرد و افزود: اساتید حاضر در میدان، بهتر از هر کسی نقاط ضعف و قوت این طرح را می‌شناسند.

برنامه رشد حوزه؛ مبتنی بر قرآن و اخلاق

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان با اشاره به رسالت حوزه علمیه در تربیت طلاب مهذب گفت: طلاب باید به نیروهایی توانمند و با مهارت‌های علمی، عملی و ایمانی بالا تبدیل شوند. ازاین‌رو، محور همه فعالیت‌های معاونت بر قرآن و اخلاق استوار است.

وی با تشریح طرح رشد، آن را «مربی‌محور» خواند و اظهار کرد: طلاب در گروه‌های مختلف طبق آیین‌نامه در اختیار مربیان قرار می‌گیرند و مربیان در زمینه‌های اخلاقی، درسی، سیاسی و اجتماعی به آنها مشاوره می‌دهند. هدف اصلی این برنامه، تثبیت هویت طلاب است.

نقش محوری مدیران و اساتید در تربیت طلاب

حجت‌الاسلام امیریان با تأکید بر اهمیت نقش مدیران مدارس علمیه در رشد اخلاقی طلاب، بیان کرد: مدیران که از میان اساتید متخلق و تأثیرگذار انتخاب می‌شوند، علاوه بر وظایف مدیریتی، نقش تربیتی مستقیم و غیرمستقیم ایفا می‌کنند. آنها با برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی مناسب و ایجاد انگیزه، به رشد معنوی طلاب کمک کرده و الگویی عملی برای آنان محسوب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: اساتید نیز نقش بی‌بدیلی در تربیت طلاب دارند. ارتباط نزدیک استاد با طلبه، زمینه‌ساز شکل‌گیری اندیشه، انگیزه و رفتار طلبه است. تأثیر استاد بر ذهن و دل طلبه، عمیق و ماندگار است.

فعالیت‌های تربیتی انجام‌شده در ترم اول

معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان به برخی اقدامات تربیتی انجام‌شده در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: فعالیت‌هایی ازجمله انتخاب اساتید قرآنی برای هر مدرسه، اخذ تست تجوید از طلاب، نام‌گذاری حجرات به نام‌های قرآنی، شهدا و علما، برگزاری طرح‌هایی مانند طرح مفتاح، شهید آیت‌الله رئیسی، شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، شهید آرمان علی‌وردی و طرح ورزشی شهید حاج قاسم سلیمانی، همچنین مسابقات استانی قرآن کریم، پویش‌های کتاب‌خوانی، استعدادیابی طلاب، همایش‌های خانوادگی، اردوهای زیارتی و برپایی هیئت، ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای سلامت روحی و جسمی طلاب بوده است./1304/

ارسال نظرات