۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۷۲۲۸۶
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خبر داد؛

ریل‌گذاری جدید در تحصیلات حوزوی با هدف تربیت خروجی‌های توانمند و متخصص/طراحی ۴۳۰ رشته و گرایش در درختواره دانشی حوزه‌

ریل‌گذاری جدید در تحصیلات حوزوی با هدف تربیت خروجی‌های توانمند و متخصص/طراحی ۴۳۰ رشته و گرایش در درختواره دانشی حوزه‌
حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، گفت: درختواره دانشی حوزه علمیه که برای آن حدود ۴۳۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده بر اساس این نیاز پی‌ریزی شده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در نشست تجلیل از اساتید همکار در طراحی درختواره حوزه‌های دانشی و تدوین رشته‌های تخصصی که شامگاه چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه در سالن جلسات آیت‌الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: ریل‌گذاری علمی و دانشی حوزه‌ها یک بحث مهمی است که همه اساتید در آن سهیم هستند.

وی افزود: از ابتدا مسیر اصلی حوزه‌های علمیه همان فقه و اصول بود. همیشه تاریخ مسیر اجتهاد چنین بوده که در کنار این فقه و اصول که جریان اصلی و علمی حوزه‌ها بوده، علوم دیگری مثل تفسیر قرآن‌کریم، حدیث، اخلاق، فلسفه و علوم عقلی هم بود، مباحثی چون هیئت، نجوم و ریاضیات هم سر جای خودش بود، منتها آن مباحث اصلی که در متن حوزه همیشه جاری و ساری بوده، مبحث فقه و اصول است و اساس فقاهت و اجتهاد در حوزه‌های علمیه بر پایه همان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد گفت: قبل از انقلاب‌اسلامی هدف‌گذاری‌ها حوزه علمیه این بود که چند مرجع‌تقلید، مجتهد، استاد و امام جماعت تربیت بشود، اما بعد از پیروزی انقلاب‌ میدان‌های بسیار فراوان، متنوع و گسترده به وجود آمد و دستگاه‌های مختلف جهت استفاده از ظرفیت حوزویان دستشان را به سوی حوزه‌های علمیه دراز کردند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند؛ امروز جامعه بین‌الملل و منطقه و نیازهای جدیدی که الان در آن قرار گرفته‌ایم و نیز مباحث هوش مصنوعی و رسانه‌ای، نیازمند ورود حوزه علمیه است، هر چه جلوتر می‌رویم نیازها و مطالبات گسترده‌تر می‌شود. حوزه علمیه باید بیاید و حرف دین را ارائه بدهد.

وی اضافه کرد: این یک مسئله بسیار مهمی است که صدها موضوع و مسئله جدید و مستحدثه را متوجه حوزه کرده است. درختواره دانشی حوزه علمیه که برای آن حدود ۴۳۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده بر اساس این نیاز پی‌ریزی شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تمامی سرفصل‌ها و عناوین اصلی درختواره دانشی حوزه‌های علمیه به تصویب رسیده که ۱۷۰ سرفصل آن شامل رشته، گرایش و رویکرد در سه مقطع سطوح ۲، ۳ و ۴ تدوین شده و در دست اجرا است و بقیه نیز در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای انجام است.

وی با اشاره به زحمات اساتید مطرح حوزوی جهت تدوین این درختواره دانشی گفت: در تدوین درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی صدها ساعت کار کارشناسی با حضور بیش از ۵۰۰ استاد انجام شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در پایان گفت: ما به دنبال یک ریل‌گذاری جدید در تحصیلات حوزوی بودیم؛ ما می‌خواهیم به این وسیله خروجی‌های توانمند و متخصص بیشتری برای جامعه و نظام تربیت کنیم.

ارسال نظرات