مساله یابی اولین گام در انجام پژوهش است
حجت الاسلام مهدی محقق فر، قائم مقام اداره پژوهشی مدارس علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: در سال گذشته در جهت پرورش استعداد های پژوهشی طلاب نمونه، کارگاه های نگارش علمی برگزار شد.
وی در تبیین این دوره گفت: سیر دوره نگارش علمی از جمله نویسی آغاز شد، با پارگراف نویسی ادامه پیدا کرد، سپس با تولید مقاله کوتاه و روش تهیه مقاله علمی ادامه پیدا کرد.
قائم مقام اداره پژوهشی مدارس حوزه علمیه قم با بیان اینکه این دوره برای برگزیده گان جشنواره علامه حلی و طلاب نخبه برگزار شده است، ادامه داد: از آموزش دیدگان این دوره برای اجرای دوره های بعد، استفاده خواهد شد.
وی اظهار داشت: دوره دوم این کارگاه امسال به پایان می رسد.
حجت الاسلام محقق فر گفت: امسال کارگاه مساله یابی و مساله شناسی را در مدارس نمونه حوزه علمیه که از نظر آموزشی حد نصاب بالایی داشتند، برگزار کردیم، از جمله این مدارس می توان به مدرسه علوی، حقانی، شهید صدوقی و برخی مدارس تهران اشاره کرد.
وی با بیان اینکه پژوهش هشت مرحله دارد که مسئله یابی، اولین مرحله آن است، افزود: برای طلابی که می خواهند وارد فضای پژوهشی بشوند، اولین گام برگزاری این دوره است.
قائم مقام اداره پژوهشی مدارس حوزه علمیه قم اظهار داشت: برشور تدریس کارآمد و پژوهش مساله محور از آثاری است که توسط واحد ترویج پژوهش این معاونت در مراحل نهایی انتشار است.
وی در پایان گفت: مطالعات اولیه در خصوص شناسایی و ارتقاء مهارتی و مدیریتی عوامل پژوهش لازم در مدرسه انجام شده است که این به بهتر شدن وضعیت پژوهش در مدارس علمیه کمک می کند. /909/ت302/ع