۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۶۳۸۳۵
کنعانی:

آمریکا را دارای صلاحیت پیگیری موضوع آتش بس در غزه نمی‌دانیم

آمریکا را دارای صلاحیت پیگیری موضوع آتش بس در غزه نمی‌دانیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای حسن نیت و صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی‌کنیم، تصریح کرد: توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی با اشاره به اربعین حسینی به محضر ملت ایران و همه مسلمانان و شیعیان و محبان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت گفت.

قدردانی از دولت و ملت عراق

کنعانی با اشاره به عزیمت زوار اربعین ابراز امیدواری کرد با ترتیبات اتخاذ شده و تلاش‌های مشترک دولت‌های ایران و عراق شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال امنیت و آرامش باشیم و زوار و عاشقان اهل بیت از ایران و عراق و چه دیگر کشورهای همسایه دور و نزدیک بتوانند با آرامش و امنیت زیارت خوبی را داشته باشند و این مراسم هم بتواند در تقویت پیوندهای معنوی بین ابنا جامعه بشری نقش ارزنده و مفید خود را داشته باشد.

وی از کمک‌ها و مساعدت‌های دولت عراق در حسن میزبانی زوار اربعین قدردانی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از ملت بزرگ و سخاوتمند عراق تشکر کرد.

کودتای 28 مرداد

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره کودتای 28 مرداد و پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه در این خصوص عنوان کرد: دیروز اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ننگین 28 مرداد 1332 توسط قوه قضائیه با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاهی و وکلای منتخب شاکیان از سراسر کشور برگزار شد.

کنعانی اضافه کرد: دادخواست بیش از 400 هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که از استان‌های مختلف کشور علیه دولت آمریکا و بانیان و طراحان و مجریان کودتای ننگین 28 مرداد هستند که به دلیل این اقدامی که دولت آمریکا و دولت انگلستان علیه دولت قانونی ایران انجام دادند، مردم و شهروندان ایرانی هم متضرر و خسارت‌های فراوان مادی و معنوی متحمل شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده و روند آن تا زمان رسیدگی کامل به دادخواست‌های شهروندان ایرانی ادامه خواهد یافت و همانطور که شهروندان ایران دیروز در جریان محتوا و جزییات برگزاری جلسه دادگاه قرار گرفتند طبیعتا در جلسات آتی هم این اطلاع رسانی از سوی قوه قضائیه و مسئولان دادگاه در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت.

پیگیری حقوق ملت

وی گفت: در نتیجه این کودتا علیه دولت قانونی ایران بیش از 25 سال خسارات مادی و معنوی در حوزه‌های مختلف به ملت و دولت ایران و کشور ایران وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت ایران است و در این خصوص مشورت و ارتباط و همکاری نزدیکی بین دولت و قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی با قوه قضائیه و دادگاه وجود دارد. هم در مرحله مشورت‌های اولیه و هم ابلاغ دادخواست شاکیان و شهروندان ایرانی که دادگاه در اختیار دستگاه دیپلماسی قرار داد و از مجاری دیپلماتیک در اختیار خوانده‌ها قرار داده شد.

کنعانی افزود: دستگاه دیپلماسی در زمینه استیفای حقوق ملت مبتنی بر رای و آرایی که قوه قضائیه و دادگاه تشکیل شده ماموریت خود را برای پیگیری و اجرا انجام خواهد داد. این حقی است که برای دولت و ملت و شهروندان ایرانی وجود دارد و در استیفای حقوق ملت و کشور همه دستگاه‌های ذیربط به صورت مشترک مکمل و هم افزا براساس شرح وظایف و مسئولیت‌ها اقدام خواهند کرد.

مذاکرات آتش بس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات آتش بس در غزه گفت: درباره ضرورت آتش بس تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از 10 ماه جنایت و وحشیگری و جسارت رژیم صهیونیستی و نظامیان تروریست این رژیم علیه مردم بی دفاع فلسطین و ساکنان غزه به تنگ آمده و بیش از این جهان و دنیا و جامعه بشری تحمل پذیرش این همه جنایت را ندارد.

کنعای افزود: آنچه شاهدیم نه تنها جنایت علیه مردم فلسطین بلکه جنایت علیه بشریت و صلح و امنیت است. در ضرورت برقراری فوری آتش بس هیچکس تردیدی ندارد. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت تحت تاثیر حمایت‌های نامحدود آمریکا و برخی دولت‌ها از این رژیم است.

وی افزود: ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور برقراری آتش بس و پایان دادن این جنایات صورت بگیرد استقبال می‌کند. ایران در طول ما‌ه‌های گذشته یکی از کشورهایی بود که صادقانه از ظرفیت‌های خود برای پایان این کشتار ظالمانه و وحشیانه استفاده کرده است.

دولت آمریکا را دارای صلاحیت نمی‌دانیم

وی ادامه داد: دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای حسن نیت و صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی‌کنیم. آن هم ناشی از رفتار و عملکرد خود دولت آمریکاست. آمریکا یکی از حامیان تمام عیار و همه جانبه رژیم صهیونیستی و متحد و هم پیمان دائمی این رژیم غاصب و جنایتکار بوده است. آمریکا بارها اعلام کرده به امنیت این رژیم متعهد است.

کنعانی اضافه کرد: در طول 10 ماه گذشته رژیم آمریکا تمام قد و تمام عیار از منظر سیاسی و کمک‌های تسلیحاتی و مالی و حمایت در شورای امنیت در کنار رژیم غاصب بوده و آمریکا تا الان اثبات کرده یک طرف جنگ و منازعه و کشتار و نه یک طرف صالح برای ایجاد آتش بس است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اگر در دولت آمریکا اراده جدی برای توقف کشتار وحشیانه وجود داشت دولت آمریکا از توانایی کافی برای متوقف کردن ماشین کشتار این رژیم برخوردار بود ولی از آن استفاده نکرده است.

وی گفت: ما به عنوان ایران از اینکه مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس برگزار شود حمایت کرده‌ایم و در مشورت‌هایی که دوستان منطقه با ما داشتند دیدگاه‌های خود را به رغم نوع نگاه اصولی نسبت به دولت و رفتار آمریکا داریم اما اعلام کردیم از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم.

توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رژیم اسرائیل تا الان نشان داد تمایلی برای آتش بس و توقف جنگ ندارد و واکنش‌ها بعد از آن هم شاهدی بر این مدعاست. این رژیم همچنان به کشتار و بمباران و موشک باران اماکن مسکونی و استقرار آوارگان ادامه می‌دهد. جنبش حماس هم دیدگاه‌های خود را اعلام کرده که رژیم اسرائیل شروط و مفاد جدیدی را به نسبت مذاکراتی که پیش از این ارائه شده بود اضافه کرده و از نگاه حماس این نشان می‌دهد رژیم اسرائیل همچنان تمایلی برای برقراری آتش بس ندارد.

وی گفت: توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است. دولت آمریکا باید نشان دهد هدف از این مذاکرات مانور سیاسی با هدف دستاوردهای سیاسی و خرید زمان برای رژیم اسرائیل برای ادامه کشتار مردم فلسطین است یا به دنبال شرایط برای برقراری آتش بس است. آنچه ملاک قضاوت قرار خواهد گرفت عملکرد دولت آمریکاست.

کنعانی بیان کرد: مشورت‌های ما در این خصوص ادامه دارد و دوستان ما را در جریان مفاد مذاکرات قرار دادند.

حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود در مقابل نیروی متجاوز حمایت کنیم

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ما به عنوان ایران مهمترین و قوی‌ترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و برقراری آتش بس بودیم. از تلاش کشورهایی که با حسن نیت دنبال برقراری آتش بس هستند از جمله کشورهای دوست حمایت کرده و با آنها مشورت داریم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این موضوع ارتباطی با حق مشروع و شناخته شده ایران در پاسخ به متجاوز و تنبیه متجاوز ندارد. مهمان رسمی ایران در خاک ایران توسط یک رژیم تروریستی مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ایشان یک شخصیت تراز اول سیاسی بود و ایشان رهبر فلسطینی روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس بود. رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه نشان داد مایل به ادامه روند سیاسی و توقف جنگ نیست بلکه به دنبال گسترش دامنه جنگ است.

کنعانی تصریح کرد: ما براساس مقررات بین‌المللی حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود در مقابل نیروی متجاوز حمایت کنیم. از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری کردیم و این شورا در انجام وظیفه خود برای تصمیم قوی و بازدارنده در مقابل این رژیم ناتوان بود.

به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

کنعانی افزود: ما به عنوان ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود بر تنبیه متجاوز تأکید داریم به دوستان خود گفتیم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم و در عین حال بر حق ذاتی ایران برای استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم غاصب تأکید داریم.

بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری برخی کشورها برای جلوگیری از تصمیم ایران در تنبیه رژیم اسرائیل اظهار داشت: اگر جامعه بین‌المللی و مشخصا سازمان ملل و شورای امنیت می‌توانست و در عمل نشان می‌داد که در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و امنیت کشورها به ویژه کشورهای منطقه در مقابل رژیم متجاوز صهیونیستی از اراده و توانایی لازم برخوردار است شاهد بیش از 10 ماه جنایت جنگی و نسل کشی در فلسطین و تعدی و تجاوز گستاخانه رژیم غاصب علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه و ایران و دیگر کشورهای منطقه نبودیم. درخواست خویشتنداری از ایران در شرایطی که این رژیم صلح و امنیت منطقه‌ای و امنیت ملی و تمامیت رسرزمینی کشورها را با تهدید عینی مواجه کرده یک درخواست غیرمنطقی است.

کنعانی افزود: با رژیم یاغی و سرکش روبرو هستیم که نشان داد به هیچ یک از اصول و قواعد بین‌المللی و منشور ملل پایبند نیست. بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و در شرایطی که شورای امنیت نتوانست به وظایفش عمل کند و آمریکا تمام عیار در کنار این رژیم ایستاد و آمریکا و برخی از اعضای شورای امنیت این اقدام را محکوم نکرده و مانع صدور یک بیانیه توسط این شورا شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به دنبال تشدید در منطقه نیستیم بلکه به دنبال تحکیم صلح و ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و استفاده از حقوق ذاتی خود براساس منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل هستیم. همه کشورهایی که به صلح و امنیت بین‌المللی اهتمام جدی دارند لازم است از حق ذاتی ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود و تنبیه متجاوز حمایت کنند.

حمایت از لبنان مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی است

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در تامین امنیت خود در مقابل متجاوز از همه امکانات و توانمندی‌های خود مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل استفاده خواهد کرد. رژیم صهیونیستی تبدیل به تهدید صلح و امنیت بین‌المللی شده است. جامعه بین‌المللی در حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی مسئولیت دارد و لازم است به آن عمل کند.

وی درباره حمایت از دولت و ملت لبنان و گروه‌های مقاومت گفت: ایران در حمایت از امنیت منطقه تردیدی به خود راه نخواهد داد. به ویژه اینکه با تهدید فراگیری علیه امنیت منطقه از ناحیه رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ماجراجویی رژیم غاصب صهیونیستی صرفا در سایه اقدام عملی و جدی و قاطع جامعه جهانی متوقف خواهد شد و همه دولت‌ها و کشورهای منطقه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین باید جدی عمل کرده و در این خصوص اقدامات موثر و فوری داشته باشند. حمایت از لبنان مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و دولت و ملت و ارتش و مقاومت لبنان نشان دادند و قبلا این تجربه را اثبات کردند که در مقابل ماجراجویی این رژیم از تمامیت ارضی و امنیت ملت لبنان حفاظت می‌کنند.

وی گفت: رژیم اسرائیل قبلا ضرب شست ملت لبنان را چشیده است و برای هر اقدام تجاوزگرانه باید بارها محاسبه کند و دولت آمریکا هم مسئولیت دارد در مقابل ماجراجویی‌های این رژیم اقدام مسئولانه و حکیمانه‌ای کند و بیش از این اعتبار و حیثیت آمریکا و مالیات مالیات دهندگان آمریکایی را مصروف این رژیم نکند.

کنعانی تصریح کرد: ایران در تامین امنیت و تمامیت ارضی خود قاطع عمل کرده و خواهد کرد.

نمونه بارز دخالت‌های آشکار آمریکا در امور کشورهای مستقل

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: در سالگرد کودتای آمریکایی 28 مرداد علیه دولت منتخب و ملی ایران و علیه ملت ایران قرار داریم. به گواهی تمامی اسناد و مدارک تاریخی و حتی اسنادی که توسط آرشیو ملی دولت آمریکا در چند سال قبل منتشر شد این کودتا توسط رژیم آمریکا و انگلیس علیه روند مردمسالاری در ایران طراحی شده و این کودتا نمونه بارز و غیرقابل انکار از دخالت‌های آشکار و غیرقانونی این دو دولت به ویژه آمریکا در دخالت در امور داخلی ایران و محروم ساختن ملت ایران از حقوق قانونی خود و حق استقلال و مشارکت در روند مردمسالاری است.

وی افزود: برای ملت ایران موضوع جدیدی نیست که دولت آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر است اقدامات مخرب خود را در امور داخلی کشورهای مستقل از جمله ایران و دیگر کشورهای مستقل دنبال کند. از این نمونه از رفتارهای آمریکا به فراوانی در طول سال‌های اخیر در کشورهای منطقه وجود دارد.

کنعانی ادامه داد: از رفتار این دولت بعید نیست با سوءاستفاده از موسسات و تشکل‌ها تلاش کنند حاکمیت و تمامیت و ثبات و آرامش را در دیگر کشورها نقض کرده و در چارچوب رویکردهای توسعه طلبانه خود به ایجاد بی ثباتی در دیگر کشورهای مستقل دنیا کمک کرده و یا در این مسیر تلاش کنند.

تلاش‌های بی ثبات کننده آمریکا

وی در پاسخ به پرسشی درباره جنگ یمن و اینکه آمریکا گفته قرار است چند هزار بمب به عربستان ارسال کند، گفت: نقش آمریکا در بحران یمن به هیچ وجه در سالیان گذشته سازنده و بی طرف نبوده و در ماه‌های اخیر شاهد اقدامات نظامی آمریکا و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با کمک انگلیس هستیم. این اقدامات آمریکا نه تنها کمکی به صلح و امنیت در منطقه نمی‌کند، بلکه در تداوم تلاش‌های بی ثبات کننده آمریکا تلقی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این گونه اقدامات غیرسازنده از نظر ایران به ویژه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن توسط آمریکا و انگلیس است .انتظار است همه طرف‌هایی که به صلح و ثبات در منطقه فکر می‌کنند و شعار می‌دهند حسن نیت خود را در عمل نشان دهند.

کنعانی بیان کرد: از روند سیاسی یمن و ایجاد آرامش در این کشور و مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و همه طرف‌ها باید کمک کنند شرایط یمن به ثبات و آرامش و امنیت برسد و مردم این کشور بتوانند در چارچوب ثبات و امنیت زندگی کنند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: سند و توافقی وجود دارد و برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به برجام این درخواست از سوی دولت فعلی آمریکا شکل گرفت و بر همان مبنا مذاکراتی برقرار شد. عراقچی هم دیروز در صحن مجلس در این خصوص هم وضعیت را توضیح داد و هم رویکرد و سیاست‌ها را مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی توضیح داد.

کنعانی افزود: امیدواریم با تشکیل کابینه طی روزهای آینده و شروع به کار دولت جدید در مسیر احقاق حقوق قطعی ملت و تامین منافع ملت ایران از مسیر توافقی که امضا شده، بتوانیم حقوق حقه ملت ایران را احقاق کنیم و به منافعی که از قبل این توافق برای ایران تعریف شده دست یابیم.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی در چارچوب سیاست‌های قطعی نظام و برنامه‌های دولت به وظیفه حرفه‌ای خود در این خصوص عمل خواهد کرد. شخص آقای عراقچی در این خصوص صاحب تجربه و تخصص و مسلط به اجزای این موضوع و روندهای آن است و همانطور که دیروز در مجلس به صورت شفاف تأکید کرد در این خصوص مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی و فرصت‌های حقوقی و دیپلماتیکی که در اختیار ایران است، دستگاه دیپلماسی عمل خواهد کرد.

بدنه دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند

وی در پاسخ به سوالی درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت خارجه گفت:‌ آقای عراقچی تمام مدارج را در وزارت خارجه طی کرده است و  منتظر هستیم نمایندگان منتخب مردم نظر و رای اعتماد خود را به عراقچی اعلام کنند. طببعتا رئیس دستگاه دیپلماسی با هر میزان رای بالاتری که از مجلس بگیرد مقتدرتر و با قوت قلب بیشتر در سکانداری دستگاه دیپلماسی و پیشبرد سیاست‌های نظام عمل خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: بدنه دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند و امیدوارم آنچه خیر است برای آقای عراقچی، دولت و دستگاه دیپلماسی رخ دهد. بین دستگاه دیپلماسی و مجلس همواره رابطه تنگاتنگی بوده و در مرحله پیش رو هم خواهد بود و امیدواریم در سایه این همکاری مکمل در دولت جدید شاهد وزارت خارجه مقتدری باشیم که بتواند منویات نظام در خارج از کشور را با قدرت و قوت دنبال کند.

به نقش آمریکا در منطقه بدبینیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ارمنستان اظهار داشت: هیچ اطلاع مستندی ندارم. رابطه ایران و ارمنستان روابط قوی است. درباره روابط دوجانبه کشورها با یکدیگر مداخله نمی‌کنیم ولی اساسا به نقش آمریکا در منطقه و حضور نظامی آن در منطقه بدبین هستیم و این به سابقه تاریخی فعالیت‌های بی ثبات ساز دولت آمریکا در کشورهای مختلف منطقه برمی‌گردد.

وی درباره محتوای پیام‌های اخیر مبادله شده بین ایران و آمریکا بیان کرد: کانال‌های ارتباطی برای تبادل پیام بین دو کشور به روش‌های مختلف وجود دارد و به مناسبت‌ها و ارتباط با موضوعات مختلف پیام‌هایی از سوی واسطه‌ها رد و بدل می‌شود. در شرایطی که در منطقه داریم تبادل پیام بین دو طرف از طریق واسطه‌ها وجود دارد.

بدهی دولت آمریکا به ملت ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و آمریکا گفت: حقوق مسلمی که از ملت ایران به ویژه در ارتباط با کودتای 28 مرداد از بین رفته با مرور زمان نه از بین خواهد رفت و نه به فراموشی سپرده خواهد شد. کودتای ننگین 28 مرداد همانطور  که مقام معظم رهبری گفتند نقطه شروع خصومت و دشمنی دولت آمریکا نسبت به ملت ایران است. باید بپذیرند نسبت به دولت و ملت ایران دین و بدهی دارند که با مرور زمان از بین نخواهد رفت.

مذاکرات آتش بس

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضور ایران در مذاکرات آتش بس در غزه گفت: برنامه‌ای برای حضور در این مذاکرات نداریم. یک طرف مذاکرات رژیم صهیونیستی است و ما در مذاکراتی که این رژیم غاصب حضور داشته باشد حضور نخواهیم یافت.

وی افزود: حمایت ما از مردم فلسطین قطعی است.

مناسبات ایران با مصر و بحرین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارتقای روابط با مصر و بحرین اظهار داشت: خوشبختانه شاهد روند بسیار مثبت و خوشحال کننده در روند گفت‌وگوهای مشترک ایران و مصر در سطوح عالی و وزرای خارجه دو کشور هستیم. در چارچوب اراده مشترک دو کشور و تصمیم دو رئیس جمهور در دوران شهید رئیسی، وزرای خارجه مکلف شدند با مذاکرات مشترک زمینه رفع موانع و ارتقای مناسبات سیاسی را فراهم کنند. گفت‌وگوهای مشترک بسیار خوبی در نیویورک، ژنو، گامبیا و در تهران انجام شد و خوشبختانه گفت وگوهای تلفنی مستمری بین وزرای خارجه برقرار است و دو طرف خود را به ادامه گفت‌وگوهای مثبت و سازنده به منظور تحقق اراده دو کشور برای زمینه سازی ارتقای مناسبات متعهد می‌دانند و گفت‌وگوها در این چارچوب ادامه دارد.

وی درباره بحرین هم گفت: طرفین توافق کردند سازوکار مشترکی را برای حل و فصل اختلافات و ارتقای روابط ایجاد کنند.

عادی سازی روابط سوریه و ترکیه

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره عادی سازی روابط سوریه و ترکیه اظهار داشت: حتما از چنین رویکردی با جدیت حمایت می‌کنیم و معتقدیم دو کشور مهم منطقه‌ای سوریه و ترکیه که هر دو از دوستان بسیار خوب و متحدان و شرکای اساسی و راهبردی منطقه‌ای ایران هستند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن مسائل و مشکلات موجود بین دو کشور را حل و فصل و روابط سیاسی دو کشور به وضعیت عادی برگردد.

وی گفت: ما تشویق کننده این روند هستیم و از این روند و هر گام جدیدی برای حل و فصل مسائل و عادی سازی روابط دو کشور به صورت جدی و قاطع حمایت می کنیم.

در مقابل هیچ قدرتی انفعال نشان نخواهیم داد

وی درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی گفت: ایران کشور مقتدری است و در کوران حوادث نشان داد در حمایت از منافع و امنیت خود قاطع عمل می‌کند و در مقابل هیچ قدرتی از خود انفعال نشان نخواهد داد. در ارتباط با تنبیه متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران، طبیعی است دولت ایران مبتنی بر منشور و حقوق بین‌الملل حق ذاتی دارد و در این خصوص قاطع عمل خواهد کرد و اجازه سوءاستفاده به متجاوز نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وقوع جنگ جهانی سوم  گفت: امنیت مقوله به هم پیوسته است و ناامنی در هر جایی از دنیا بر امنیت اثرگذار است. هرگونه اقدام و تلاش ماجراجویانه به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی که به نماد چالش آفرینی برای صلح و امنیت تبدیل شده باید از سوی همه طرف‌ها مورد توجه قرار بگیرد. الان جهان با پدیده جسوری مواجه است که به هیچ کدام از نرم‌ها و معاهدات بین‌المللی پایبند نیست.

وی گفت: ایران در 45 سال گذشته همواره پای ثبات و امنیت در منطقه بوده است.

حق ذاتی ایران تحت هیچ شرایطی زایل نخواهد شد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسه مبنی بر اینکه آیا ایران با به تعویق انداختن پاسخ به اسرائیل در مذاکرات آتش بس به دنبال گرفتن امتیاز برای حماس است؟ گفت: مسأله پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه و غیرقانونی رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی، مشروع و شناخته شده ایران است و این حق تحت هیچ شرایطی زایل نخواهد شد و این مورد احترام همه طرف‌هایی است که در این بازه زمانی دو هفته با ایران گفت‌وگو کردند.

کنعانی تصریح کرد: اقدام این رژیم تجاوز آشکار علیه کشور مستقل و عضو سازمان ملل است. حمایت از مسأله فلسطین را برای خود اصل قطعی می‌دانیم و معتقدیم حمایت از فلسطین حمایت از صلح و امنیت منطقه‌ای است.

وی گفت: در عین حال که به حق ملت فلسطین برای احقاق حقوق مسلم خود اعتراف داشته و از آن حمایت سیاسی، معنوی و حقوقی و بین‌المللی می‌کنیم، بر حق ذاتی خود در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه این رژیم تأکید داریم.

به گفته کنعانی تنبیه متجاوز اقدامی در جهت کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و حتی کمک به مسأله فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اسماعیل هنیه به عنوان شخصیت برجسته سیاسی فلسطینی در خاک ایران توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و مقام معظم رهبری فرمودند خونخواهی این مهمان حق ایران است.

موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت به عمل آمده از سوی پوتین از مسعود پزشکیان برای سفر به غازان و وضعیت موافقتنامه جامع بلندمدت همکاری ایران و روسیه اظهارداشت: این موافقتنامه مدت‌های نسبتا طولانی است که بین دو کشور در چارچوب نشست‌های فنی و حقوقی گفت‌وگو و تبادل نظر شده است. پیش نویس‌های آن مورد گفت‌وگو قرار گرفته و در چارچوب اراده سیاسی مشترک برای امضای آن در راستای تقویت مناسبات دوستانه و سازنده دو کشور این سند در آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی دو کشور نهایی شده و به پاراف روسای هیأت‌های مذاکره کننده حقوقی دو کشور رسیده و امضای نهایی این سند یک روند حقوقی دارد.

وی افزود: ما شاهد دعوت آقای پوتین از آقای پزشکیان برای مشارکت در نشست آتی سران بریکس را دریافت کردیم و فرصت برای ملاقات و گفت‌وگوی روسای دو کشور در این نشست و در فرصت های آتی وجود دارد و در چارچوب اراده مشترک دو کشور و با توجه به اینکه سند مورد پاراف قرار گرفته با تکمیل روند اداری و تشریفاتی این سند در فرصت آتی امضا و بعد از تشریفات اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات