۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۶۳۶۴۵

مجموعه ارزشمند «استصحاب» منتشر شد

مجموعه ارزشمند «استصحاب» منتشر شد
مجموعه پنج جلدی «استصحاب» توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته و در اختیار اساتید و پژوهشگران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مجموعه پنج جلدی «استصحاب» توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته گردیده و در اختیار اساتید و پژوهشگران قرار گرفته است.

علم اصول فقه در میان علوم اسلامی، از منزلتی ویژه برخوردار است؛ چرا که عمل به اوامر الهی، متوقّف بر آگاهی از آن، و اطلاع از احکام و اوامر خداوند، نیازمند استنباط از قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است؛ و بر اهل اطلاع و تحقیق، پوشیده نیست که اساس و رکن اصلی استنباط احکام از منابع وحیانی، علم شریف اصول فقه می‌باشد.

در میان مباحث مطرح در اصول فقه، اصول عملیه و به ویژه استصحاب از جایگاهی خاص برخوردار است و در طریق استنباط احکام الهی، اهمیت فراوانی دارد؛ بحث کافی و وافی با تبیین ابعاد گوناگون این موضوع و در کنار آن، تقویت ملکه اجتهاد در فراگیران این علم، می‌تواند در تربیت طلاب و اندیشمندانی مجتهد در حوزه‌های علمیه نقش بسزایی داشته باشد.

مجموعه ارزشمند «استصحاب» منتشر شد

از جمله فقهایی که به علم اصول فقه، اهتمام ویژه داشته و همواره بر تعمیق و تدقیق در فراگیری آن تأکید ورزیده‌اند و در مباحث گوناگون آن به طور کامل و مستوفی وارد شده‌اند، استاد معظم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته می‌باشند؛ که آثار و تألیفات و رساله‌های مختلف معظم له در علم اصول، بیانگر اهتمام معظم له به این علم شریف است.

از جمله این آثار، مجموعه پنج جلدی «استصحاب» است که به تازگی توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به زیور طبع آراسته گردیده و در اختیار اساتید و پژوهشگران و سالکان طریق اجتهاد قرار گرفته است؛ این اثر ارزشمند، حاصل تقریر درس خارج اصول استاد معظّم طیّ سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ است که توسط فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین حسن مهدوی تقریر و تنظیم شده است.

از ویژگی‌های درس خارج معظم له، تتّبع فراوان و گسترده در اقوال متقدّمان و متأخّران و بررسی دقیق و موشکافانۀ آنها و نیز پرداختن به تمام ابعاد و جهات بحث است. همچنین روشنفکری و عرفی‌نگری، در عین حفظ قواعد استنباط و نیز رعایت انصاف و باز نگاه داشتن مسیر اندیشه و تفکّر در حین ارائه مباحث، موجب شده است که درس استاد از عمق زیاد و گستره وسیعی برخوردار باشد و کش و قوس‌های فراوان و رفت و برگشت‌های زیادی در آن وجود داشته باشد و در خلال این اوج و فرود‌ها و رفت و برگشت‌ها، سالک طریق اجتهاد، ممارست بر کسب ملکه اجتهاد می‌کند و پس از حضور مستمرّ در چنین مجلس درسی، قوه اجتهاد برای او حاصل می‌گردد.

اساتید، محققان و پژوهشگران ارجمند می‌توانند مجموعه پنج جلدی «استصحاب» را از نمایشگاه دائمی آثار مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در قم، میدان معلّم یا خیابان ارم و همچنین فروشگاه بوستان کتاب تهیه نمایند.

ارسال نظرات