۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۶۳۴۷۲
حجت‌الاسلام روانبخش مطرح کرد؛

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ضرورت حضور قدرتمند رسانه در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و رساندن پیام حوزه را از مهمترین ماموریت‌های رسانه‌های حوزوی دانست.

اشاره: در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت نور در حال انتقال است نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی و انتقال پیام‌ها بیش از پیش برجسته شده و در این میان رسانه‌های حوزوی به عنوان یکی از ابزار‌های مهم در انتشار پیام‌های حوزه علمیه و ترویج معارف دینی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.

رسانه‌های حوزوی از جمله نشریات، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی به عنوان پل ارتباطی بین حوزه علمیه و جامعه عمومی با ارائه محتوای دینی و علمی به ترویج ارزش‌های اسلامی و پاسخ به شبهات و سوالات دینی می‌پردازند و نقش کلیدی در جهت آموزش و ترویج معارف دینی، پاسخ به شبهات و سوالات دینی، ترویج فرهنگ اسلامی، اطلاع‌رسانی و اخبار حوزه و ارتباط با جوانان دارند.

این رسانه‌های حوزوی با ایفای نقش‌های متعدد و متنوع به انتشار پیام حوزه و ترویج معارف دینی کمک شایانی می‌کنند و با بهره‌گیری از تکنیک‌های تحقیقاتی و استفاده از منابع معتبر به ارائه اطلاعات دقیق و جامع می‌پردازند و به تقویت ایمان و هویت دینی در جامعه کمک می‌کنند و در نهایت توجه به توسعه و تقویت این رسانه‌ها می‌تواند به ارتقاء سطح آگاهی دینی و فرهنگی جامعه منجر شود.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت حضور قدرتمند و ماموریت رسانه های حوزوی در عرصه جهاد تبیین و انتشار معارف اسلام ناب گفت‌وگویی داشته است که در ادامه خواهد آمد.

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه

رسا ـ نقش رسانه‌های حوزوی در رساندن پیام حوزه به سطوح مختلف جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در سال ۷۷ وارد عرصه کار رسانه شدیم و هفته نامه "پرتو سخن" را تاسیس کردیم و نام این هفته نامه را خود علامه مصباح گذاشتند؛ ضرورتی که در آن زمان احساس می‌شد این بود که در شرایط شکل‌گیری دولت اصلاحات مطبوعات زیادی قارچ گونه به وجود آمدند و عمده حرکت این مطبوعات ضربه زدن به باور‌ها و مبانی دینی و انقلاب اسلامی مردم بود، در چنین شرایطی احساس شد در برابر این حجم سنگین رسانه‌ای برای ضربه زدن به دین و ارزش‌های دینی و مبانی انقلاب اسلامی باید کسانی وارد عرصه شوند و دفاع کنند.

داشتن رسانه مهم‌تر از حفظ خانه است

علامه مصباح فرمودند اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید و من برای این کار حتی اگر لازم باشد خانه ام را می‌فروشم و هزینه می‌کنم، چون برای این کار بودجه‌ای نداشتیم و ایشان تا این اندازه تشویق می کردند؛ این سخن علامه یعنی داشتن رسانه مهم‌تر از حفظ خانه است و ایشان حاضرند خانه را بفروشند ولی رسانه بماند؛ به همین دلیل با تشویق های ایشان این کار رسانه‌ای شروع شد و در آن برهه حساس در برابر آن حجم سنگینی که علیه دین، ارزش‌های اسلامی، روحانیت و انقلاب شروع شد نقش خودمان را ایفا کردیم و خدا را شکر نشریه پرتو سخن، خدمت بعضی از مراجع فرستاده شد و موجب تحسین آنها شد و مراجع عظام فرموده بودند این نشریه‌ از اسلام، ارزش‌ها و مبانی انقلاب و دینی دفاع می کند؛ الحمدالله تاکنون نشریه سرپاست و کار خود را انجام می‌دهد.

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه

الحمدالله در گذر زمان کار رسانه حوزه بهتر شد، آن زمانی که نشریه پرتو منتشر می شد در حوزه به آن صورت رسانه‌ای وجود نداشت و بعد‌ها خبرگزاری رسا و سایر رسانه‌های حوزوی بوجود آمدند تا آنجا که تا امروز در حوزه رسانه، خیلی به روز مطالب دائماً منتشر می‌شود و نقطه نظرات علما، بزرگان، مراجع و شخصیت‌های حوزوی دائما انتشار پیدا می کند.

داشتن رسانه در حوزه و داشتن رسانه با زبان روز کار مهمی است و حوزه علمیه باید پیام حوزه را به مردم برساند، نباید این‌گونه باشد که بزرگان مطالبی را بیان کنند و این مطالب به دست مردم نرسد؛ امروز یکی از مهم‌ترین کار‌های حوزه تقویت رسانه حوزه است و باید رسانه حوزه تقویت شود و با زبان روز پیام حوزه را به سطوح مختلف کودکی تا نوجوانی، جوانی، میانسالی و اقشار مختلف کارگران، کشاورزان، دانشگاهیان و زنان و اقشار مختلف برساند.

 رسانه‌ حوزه پیام خود را به همه اقشار جامعه برساند

باید حوزه با رسانه‌ای که در اختیار دارد پیام خود را به همه اقشار جامعه برساند و اگر این کار انجام شود حوزه موفق خواهد بود و الا حوزه در محیط خودش مطلب تولید می‌کند و همان جا باقی می‌ماند و به دست مردم نمی‌رسد؛ رسانه در حوزه یعنی رساندن پیام حوزه به همه مردم و آگاهی مردم از اسلام ناب که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رسا ـ امروز در روز‌های آغازین شکل گیری دولت جدید هستیم و رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های مختلف فرمایشات مهم و توصیه‌های راهبردی و راهگشا خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی بیان داشتند، معیار‌های کابینه تراز و کارآمد که بتواند مشکلات کشور را حل کند چیست؟ و ملاک‌های که مجلس در رای اعتماد به دولت جدید خواهد داشت را بفرمایید؟

همانطور که می‌دانید طبق اصول قانون اساسی وزرا، دولت و کابینه محصول مشترک رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی هستند و همانطور که رئیس جمهور می‌تواند هر فردی را انتخاب کند و کسانی که شایستگی این سمت را دارند معرفی کند، مجلس نیز این حق را دارد که به کسانی که تشخیص می‌دهد و شایستگی لازم را دارند رای دهد و به کسانی که شایستگی لازم را ندارند رای ندهد؛ بنابراین انتخاب هیئت وزیران حق دولت و مجلس شورای اسلامی است.

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه

رهبر معظم انقلاب خواستند که رئیس‌جمهور شاخص‌های لازم را در انتخاب وزرا رعایت کند و نماینده‌ها نیز بر اساس آن شاخص‌ها رای دهند، هر کدام از این دو گرو حق انتخاب دارند ولی اگر بر اساس آن شاخص‌هایی که خواست مردم است توجه کنند مجلس و دولت می‌توانند راحت تر توافق کنند و به انتخاب شایسته برسند.

مسئولین باید تا بن دندان نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند

شاخص‌ها، شاخص‌های خیلی روشنی هستند، مثلاً ایمان و تقوا جزء شرایطی است که حضرت آقا ارائه و تاکید کردند که مسئولین نظام باید این ویژگی ها را داشته باشند و فرمودند کسانی که مسئولیت می پذیرند تا بن دندان نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند و با نظام، اسلام و انقلاب زاویه نداشته باشند و حتی در دلشان ذره‌ای گرایش به دشمن نداشته باشند و از سوابق خوبی برخوردار باشند و سوابقشان در فتنه مشخص و در فتنه نقشی نداشته باشند.

کسانی که این ویژگی‌ها را داشته و کارآمد باشند می‌توانند این کارها و مسئولیت ها را به خوبی انجام دهند؛ کسی که می‌خواهد وزیر شود باید تخصص، کارآمدی و توانمندی داشته باشد و وزیری که تازه کار را شروع می کند و نمی‌داند چکاری کند بعد از ورود در مسئولیت معلوم نیست که کارآمدی داشته باشد؛ لازم است وزیری انتخاب شود که توان مدیریتی داشته باشد و اهل مشورت با کارشناسان باشد نه اینکه مشورت یک طرفه با افراد خاصی داشته باشد بلکه با افراد حوزوی، دانشگاهی، متخصصین، فرهیختگان و نخبگان مشورت کند و  قدرت تشخیص حرف بهتر را نیز داشته باشد.

مجلس بنای بر کمک کردن به دولت را دارد

چنین وزرایی باید انتخاب شوند و اگر چنین افرادی انتخاب شدند حتماً مجلس نیز به این افراد گرایش مثبتی نشان خواهد داد؛ چون مجلس بنای بر کمک کردن به دولت را دارد و رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس به دولت کمک کند؛ اما کمک کردن به دولت معنایش این نیست که هر کسی را دولت و رئیس جمهور معرفی کردند مجلس تایید کند، اتفاقاً این کمک نیست، رئیس جمهور اگر تحت فشار‌، افرادی را معرفی کند مجلس باید مقابل آن فرد بایستد و نگذارد فردی که شرایط تصدی مسئولیت ندارد انتخاب شود.

تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهمترین کار حوزه علمیه

افرادی که به مجلس معرفی می‌شوند باید شاخص‌های لازم را داشته باشند نمی‌گوییم وزرا حتما باید اصولگرا باشند ولی لازم است رئیس جمهور کابینه را فرا حزبی، کارآمد و توانمند تشکیل دهد که در این صورت مجلس به این افراد رای اعتماد خواهد داد و چهار سال همکاری بدون اصطکاکی بین دولت و مجلس برقرار می شود و وزرا، محصول مشترک رئیس جمهور و مجلس خواهند شد و مجلس به دولت کمک خواهد کرد برای اینکه بتواند کار را جلو ببرد.

ارسال نظرات