۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۷۶۳۳۶۳
هیئت تراز(۴)؛

هیئات مذهبی نباید منحصر به احساسات شوند

هیئات مذهبی نباید منحصر به احساسات شوند
معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت نرگس(س) جهرم گفت: در هیات ها و مجالس مذهبی باید انسان سازی در ابعاد مختلف و تراز اسلام ناب مورد توجه قرار گیرد. 
خانم رنجبر معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت نرگس(س) جهرم در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا در فارس، گفت: نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی و عواملی که موجب پیروزی آن شد بیانگر این موضوع است که نقش هیئات مذهبی در این پیروزی بسیار مهم و تاثیر گذار و روشنگرانه بوده و ارتباط قوی بین عاشورا و شرایط روز جامعه را به خوبی برقرار کرده است به گونه ای که این امر در جامعه و قشر مذهبی به مرور درونی شده و هیهات من الذله امام حسین(ع) را در زندگی روزمره خود جاری و ساری می بینند.
 
وی با بیان اينکه در مجالس و هیئات اگر از اسلام و انقلاب سخنی به میان نیاید شمر هم سینه می زند، اظهار کرد: یک هیات تراز و شاخص می بایست روشنگرانه عمل کرده و عمار وار مبانی اسلام و انقلاب را که بر مبنای عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام بنا شده تبیین کنند به گونه ای که از دل این مجالس جهت پیشبرد اهداف انقلاب افرادی بصیر تربیت شوند.
 
استاد حوزه با اشاره به اینکه هیئات مذهبی در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند، خاطرنشان کرد: محتوا و مطالبی که در مجالس امام حسین(ع) مطرح می‌شود علاوه بر پرداختن به اهمیت واقعه عاشورا به تبیین علل و چرایی این واقعه پرداخته و با تطبیق آن با شرایط فعلی و بروز رسانی علل وقوع حادثه عاشورا وظیفه هر فرد در قبال اسلام را بیان کند.
 
وی در ادامه افزود: فضای جلسات، باید تلفیقی از عنصر منطق و عاطفه باشد بدین معنی که در کنار بحث های استدلالی، بحث‌‌های محبتی و عاطفی مطرح شود زیرا این امتزاج شور وشعور موجب می شود عزاداری ها معنای واقعی خود را پیدا کند.
 
مبلغ حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: اگر هیئات مذهبی منحصر به احساسات شود، خروجی آن انسان بصیر و آگاه به زمانه نخواهد بود و این مطلوب غرب و استعمار است و اینگونه است که در هیات ها و مجالس مذهبی بایستی انسان سازی در ابعاد مختلف و تراز اسلام ناب را مد نظر داشته باشند. 
 
وی با اظهار اینکه حرکت امام حسین علیه السلام حرکتی سیاسی علیه زمامداری فاسد شراب خور و حرکتی اجتماعی برای اصلاح دین پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله بود، ادامه داد: حاکم شدن تفکر سکولار بر هیات ها، هیچ خروجی نداشته و پرداختن صرف به واقعه عاشورای سال۶۱ هجری به مرور شیعیان را دچار رخوت و نوعی تحجرو بی تفاوتی نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی  جامعه خود کرده و به راحتی ابزار دست دشمنان و سود جویان خواهند شد.
 
رنجبر در پایان بیان کرد: حضور مداحان در کنار عالمان و روحانیون بصیر و آگاه که به بیان مبانی اسلام و شرایط روز جامعه می‌پردازند به اهداف والای خود که ایجاد فضایی مشتمل بر شور و شعور حسینی است در جامعه شکل خواهد گرفت و خروجی آن جامعه ای آگاه متعهد و بصیر خواهد بود.
ارسال نظرات