نقش طلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، امامت جامعه است
اشاره: جوانان در تاریخ معاصر ایران همواره به عنوان نیروی محرکه اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شناخته شدهاند و بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ صادر شد بهطور ویژهای به اهمیت و نقش جوانان در پیشرفت کشور پرداخته است، این بیانیه با نگاهی به گذشته و آینده جوانان را به عنوان اصلیترین سرمایههای کشور معرفی کرده و بر ضرورت بهرهگیری از استعدادها و توانمندیهای آنان تأکید دارد؛ بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای انسانی کشور معرفی میکند و این بیانیه تأکید دارد که جوانان با انرژی، خلاقیت و انگیزه بالا میتوانند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کنند و رهبر انقلاب در این بیانیه به جوانان توصیه میکنند که با تکیه بر ایمان، علم و تلاش مستمر، مسیر تعالی و پیشرفت را طی کنند؛ جوانان در عرصههای مختلف میتوانند نقش آفرینی کنند توجه به این عرصه ها نقش مهمی در پیشرفت و اعتلای نظام جمهوری اسلامی دارد.
رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به اهمیت علم و فناوری به عنوان موتور محرکه توسعه کشور اشاره کرده و جوانان را به تحصیل و پژوهش در این حوزهها تشویق میکنند، جوانان با ورود به عرصههای علمی و پژوهشی میتوانند به تولید علم و فناوریهای نوین کمک کرده و کشور را در مسیر استقلال علمی و فناوری قرار دهند؛ گام دوم انقلاب بدون نقشه راه و بدون مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و جوانان و مسئولان متعهد و دلسوز و انقلابی ملی نخواهد شد، گفتمانسازی و تبیین و عملیاتی سازی این بیانیه یا گفتمان نظری انقلاب در وهله اول بر عهده نخبگان جامعه دانشگاهی است؛ زیرا دانشگاهیان به عنوان پیشگامان عرصه علم و فناوری هستند و مقام معظم رهبری علم و فناوری را جزو دستاوردهای برتر انقلاب اسلامی دانسته و از ثمرات و افتخارات بزرگ انقلاب یاد نموده است و خطاب به دانشگاهیان میفرمایند: اینجانب همواره به دانشگاه¬ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان گرم، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخان داده ام.
ازاینرو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب با حجت الاسلام سیدغفوری مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه تهران گفتوگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:
رسا ـ نقش طلاب جوان در ایجاد جهش در پیشرفتهای مادی و معنوی کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟
نقش حوزههای علمیه باید بازشناسی و بازتعریف شود، حوزههای علمیه صرفا مراکز آموزشی علوم پایه حوزوی مانند صرف و نحو نیست، حوزه علمیه مرکزی است برای آماده سازی و تربیت طلاب برای نقشهای اجتماعی ای که برعهده دارند و طبعتا علوم پایه بخشی از مایحتاج آنها را تشکیل می دهد و حوزه علمیه باید تمام این مایحتاج را فراهم کند، چون طلاب هر نقشی را که امروز بپذیرد فردا در جامعه ایفا خواهد کرد.
اگر طلبه فقط درس بخواند و نقش آفرینی اجتماعی نداشته باشد نمی تواند به رسالت طلبگی به خوبی عمل کند، مباحثه را میتوان به عنوان یک روش فراگیری علمی نگاه کرد و یا به عنوان نقش آفرینی علمی که باید طلبه در زندگی طلبگی ایفا کند نگاه کرد؛ مباحثه یعنی ما نسبت به اطرافیان خود مسئول هستیم و اگر طلبه مطلبی را خوب یاد نگرفته در یادگیری او مسئول هستیم.
طلاب به عنوان فعالان جدی اجتماعی و کسانی که میخواهند در جامعه امامت کنند باید نسبت به بودن و نبودن همدرس حساس باشند و اینچنین طلبهای امید داریم که فردا در مسجد و دانشگاه اگر نمازگزاری غایب یا استادی دچار مشکل شد حساس باشد و مسائل آنها را پیگیری کند، طلبهها هر کاری که امروز انجام دهند فردا نیز همان کار را ادامه میدهند و طلبه باید امروز نقش آفرینی کند تا بتواند در آینده نقش های مهمی را ایفا کنند.
اگر طلاب در جامعه نقش آفرینی نکنند و به آنها میدان داده نشود و در جامعه فردی میشود که فردا در جامعه به صورت اسمی امام جماعت ولی صرفا پیش نماز هستند و نمیتواند نقش اجتماعی خود را ایفا کنند، اگر سوال شود آیا امروز طلبهها وظیفهای در قبال جامعه و اجتماع دارند؟ باید گفت: بله امروز نیز طلبهها در قبال جامعه وظیفه دارند و نهاد حوزه علمیه که مهمترین رکن آن اساتید و طلاب هستند در قبال جامعه وظیفه و مسئولیت دارند، کما اینکه دانشگاهیان این وظیفه را دارند و در مسئولیتهای اجتماعی اظهار نظر میکنند و در مسائل مختلف جامعه ورود پیدا میکنند و اگر اتفاقی در جامعه بیفتد و در گوشهای از کشور مردم آسیب ببینند حوزه بی تفاوت نیست.
شعر معروفی که میگوید: "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار" را باید مورد توجه قرار داد و باید حوزه علمیه و طلاب در رفع آسیبهایی که برای مردم پیش میآید جلودار باشند و نقش آفرینی کنند و این وظیفه امروز طلبهها است که بی تفاوت نسبت به مسائل جامعه نباشند و طلبهها به عنوان مهمترین اعضای حوزه علمیه بتوانند در کنار اساتید از ظرفیتهای حوزه علمیه در راستای پیشرفت کشور استفاده کنند.
به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی صرفا دانشجو تربیت نمیکند بلکه تمام مسائل بهداشت و درمان زیر نظر اوست و دانشگاه نسبت به همه مسائل مسئولیت دارد ولی آیا حوزه علمیه در قبال تمام مسائل دینی جامعه مسئول است؟ حوزه علمیه مثلا در حوزه اقامه نماز جماعت در مساجد ارتباط زیادی ندارد و در حوزه پیشنهادات نیز حوزه علمیه نقش زیادی ندارد در صورتی که حوزه علمیه مهمترین نقش را در این زمینه دارد و باید نقش حوزه علمیه دوباره باز تعریف شود و حوزه علمیه در حوزه متعلق به دین با کمک طلبهها نقش ایفا کند و در باب مساجد اطراف حوزه لااقل بی تفاوت نباشد و مشاوره بدهد و با نظام مسائل آنها آشنا شود که چه مسائلی دارند.
رسا ـ رسالت طلاب در تحقق توصیههای رهبر انقلاب در تحقق استکبار ستیزی و تقویت جبهه مقاومت در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟
طلبهها اگر قرار است که امام جامعه شوند مهمترین وظیفه آنها به عنوان افرادی که معیت با رسول خدا (ص) از آنها دیده می شود و لباس پیغمبر (ص) را بر تن دارند و وارثان انبیاء هستند این است که در کنار مردم باشند و مردم را به سمت اهداف عالی نظام اسلامی هدایت کنند و همراه مردم باشند و درد مردم را بکشند و دلسوز مردم باشند و با این کارها باورپذیری آنها را در بین مردم بیشتر می شود و روحیه استکبارستیزی را در بین مردم ترویج خواهند کرد.
طلاب با تعامل گسترده با مردم میتوانند نقش و وظایف خود را به خوبی ایفا کنند و در هدایت و راهبری مردم به سمت فضایل اخلاقی و دینی بیشتر موفق باشند و مردم نیز با توجه به عملکردی که طلاب دارند در جهت تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی حرکت خواهند کرد.
مبارزه با استکبار و تقویت جبهه مقاومت وظیفه دینی و ملی در انقلاب اسلامی است و همه افراد جامعه برای پیشبرد این اهداف باید گام بردارند و طلاب و روحانیون به عنوان پیشقراولان عرصه مبارزه با استکبار و کمک به جبهه مقاومت میتوانند امام جامعه باشند و دیگران را در این وظایف مهمی که برعهده دارند راهنمایی کنند و در پیشرفت این حوزهها اثر بخش باشند.