۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۵۷۷۲۱
حجت الاسلام میرزاخان مطرح کرد؛

شهادت؛ ثمره مسیر خدمت جهادی به مردم و نظام

شهادت؛ ثمره مسیر خدمت جهادی به مردم و نظام
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علیمه قم در یاداشتی ثمره مسیر خدمت جهادی به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را شهادت توصیف کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد میرزاخان عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علیمه قم در یاداشتی ثمره مسیر خدمت جهادی به مردم و نظان جمهوری اسلامی ایران را شهادت بیان داشت.

متن این یادداشت بدین شرح است:

در تاریخ ملت ها، روزهائى پیش مى‌آید که بدون ایثار و فداکارى و مواجهه با خطرات مشکلات جامعه و ملت بر طرف نمى‌شود، و اهداف بزرگ و مقدس، محفوظ نمى‌ماند، اینجا است که گروهى مؤمن و ایثارگر، باید به میدان آیند، و با جهاد و فعالیت جهت رسیدن به آرمان‌های ملت تا نثار خون خود از آئین حق پاسدارى کنند، در منطق اسلام به این گونه افراد که در این راه از دنیا می‌روند «شهید» گفته مى شود و ثمره مسیر خدمت جهادی به مردم و جامعه شهادت است.

اطلاق «شهید» از ماده «شهود» بر آنها، یا به خاطر حضورشان در میدان عمل و نبرد با دشمنان حق است، یا به خاطر این که در لحظه شهادت، فرشتگان رحمت را مشاهده مى‌کنند، و یا به خاطر مشاهده نعمت هاى بزرگى است که براى آنها آماده شده، و یا حضورشان در پیشگاه خداوند است آن چنان که در آیه شریفه: «وَ لاتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» آمده است. (سوره آل عمران، آیه ۱۶۹)

در اسلام، کمتر کسى به پایه «شهید» مى‌رسد، شهیدانى که آگاهانه و با اخلاص نیت به سوى میدان نبرد حق و باطل رفته و یا با انجام فعالیت‌های مختلف جهت رفاه ملت و آسایش مردم تا آخرین قطرات خون خود را نثار مى کنند.

شهادت در مکتب اسلام نوعی ارتقا محسوب می‌شود و عروج به مکانی عالی‌تر است و اگر این شهادت در راه خدمت به خلق باشد ارزشی والاتر دارد. هر کس که خدمتش به مردم و جامعه بیشتر باشد مفیدتر است؛ خدمت به خلق خدا از سقوط انسان جلوگیری می‌کند و خدمت رسانی هم‌ردیف با واجبات دین است.

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام، ارزش و ثواب فراوانی دارد. در قرآن کریم آمده است؛ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ» (سوره بقره، آیه ۱۹۵) خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد. پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت رسید.

«خدمت» مفهوم گسترده‌ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می‌گیرد این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل رنج و سختی و... صدق می‌کند. بنابراین، خدمت، عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره گشایی به امور مردم می‌پردازد.

با توجه به ارزش، ثوای و برکاتی که در خیررسانی و خدمت به دیگران است، اما هر کس موفق به آن نمی‌شود. شوق خدمت و نیکی به جامعه و مردم، از روحی زلال و وارسته حکایت دارد. آنان که در بندِ «خویش» و وابسته به «تمنّیات نفسانی» اند، توفیق نمی‏یابند که خود را وقف جامعه و خدمت به محرومان کنند.

رسول مکرم اسلام صلى الله علیه و آله می‌فرماید: مَن قضى لأخیهِ المؤمنِ حاجَةً کانَ کمَنْ عَبدَ اللّه َ دَهرَهُ. (الأمالی للطوسی: ۴۸۱/۱۰۵۱)؛ هر کس براى برادر مؤمن خود حاجتى برآورد، چنان است که همه عمرش را به عبادت خدا سر کرده باشد. این گونه انسان‏های خیرخواه و خدوم، «بندگانِ ویژه» خدایند و مورد عنایت خاص او.

امام صادق (ع) به مفضّل بن ‏عمر در حدیثی فرمود: خدای متعال، گروهی از بندگانش را آفریده و آنان را برای رفع نیاز‌های شیعیان ما برگزیده است تا به پاداش این نیکی، به آنان بهشت بدهد. اگر بتوانی تو هم از آنان باشی، باش! (الکافی، ج ۲، ص ۱۹۳، ح ۲)

دریغ و حسرت را کسانی خواهند خورد که در این مرحله، برای آن سرای جاودانی فکری نکرده و عملی نیندوخته باشند. امام خمینی (ره) می‌فرماید: من امیدوارم که خداوند همۀ شما را توفیق بدهد و همۀ ما را توفیق بدهد برای خدا کار بکنیم، تا شکست در آن نباشد. این از همۀ توفیق‌ها بالاتر است که ما خودمان طوری بکنیم که کارهایمان برای او باشد. (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۴۴۴)

از خدا باید خواست تا دست ما را در گره‏ گشایی از مشکلات مردم باز کند و آن چه را که در روایات به عنوان «قضای حاجت مؤمن» مطرح شده است، برای ما فراهم آورد. شهادت آیت الله رئیسی (رحمت الله علیه) که فردی فعال و خادم زائرین علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در قدم اول و خادم مردم در کسوت ریاست جمهوری از جمله افرادی هستند که جان خود را در خدمت به مردم شریف ایران تقدیم کرده و به آرزوی دیرین خود رسیده که این مصیبت وارده را به محضر حضرت صاحب الزمان (عجل الله)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنیم.

ارسال نظرات