کدام نهادها در جلوگیری از کلاهبرداری تلفنی مسئول هستند؟
روز گذشته دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی برای جلوگیری از سوء استفاده از شناسههای ارتباطی و امکان پیگیری جرایم و کلاهبرداریهای صورت گرفته از این طریق در سکوها و درگاههای ارائه دهنده خدمات فضای مجازی توسط محمدامین آقامیری دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور ابلاغ شد.
این دستورالعمل که بر احراز هویت کاربران در فضای مجازی با انجام مراحل قانونی در واگذاری شماره های تلفن های همراه تاکید دارد، به دنبال ایجاد فضایی سالم، امن و شفاف برای انجام فعالیت های اقتصادی و در صورت لزوم پیگیری متخلفان و احقاق حق مالباختگان در این فضاست.
دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی که در راستای سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی مصوب در شورایعالی فضای مجازی کشور، تصویب و ابلاغ شده است، دستگاه های اجرایی، کسب و کارها و سکوهای فضای مجازی را موظف به بررسی، اعلام و در نهایت اعمال محدودیت بر شناسه های نامعتبر کرده است.
براساس این دستورالعمل دستگاههای اجرایی، کسب وکارها و سکوهای فضای مجازی مشمول این دستورالعمل به شرح زیر شناسایی شده و موظف شدند که ظرف مدت سه ماه ضوابط اجرایی مرتبط را اعلام و در نهایت اعمال کنند:
- پلیس فتا به عنوان متولی بررسی و اعلام شماره های غیرمجاز به سازمان های مربوطه و اعلام ضوابط اجرایی با همکاری سایر دستگاه ها
- سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان متولی اعمال محدودیت بر اساس کدملی در سبد خدمات ارتباطی
- کارگروه تعامل پذیری دولت به عنوان مسئول اعلام ضوابط اجرایی با همکاری سایر دستگاه ها
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول اعلام ضوابط اجرایی با همکاری سایر دستگاه ها
- دادستانی کل کشور به عنوان مسئول اعلام ضوابط اجرایی با همکاری سایر دستگاه ها
- وزارت اطلاعات به عنوان مسئول اعلام ضوابط اجرایی با همکاری سایر دستگاه ها
- مراجع قضایی و ضابطان دادگستری جهت اعمال محدودیت برای شناسه های نامعتبر از طریق دادستانی کل کشور
- سکوها و سامانه های فعال در کشور جهت ایجاد درگاه ثبت شکایات، بررسی و تهیه گزارش و ارایه به پلیس فتا