۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۴۸۱۹۰
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

با کمک تقوا در مرز امن خدا حرکت کنیم

با کمک تقوا در مرز امن خدا حرکت کنیم
اصفهان ـ حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد گفت: بهترین عبادت، سبک‌ترین عبادت‌ است یعنی انسان بدون توجه به کمیت تنها با اکتفا به کیفیت بتواند راحت و بدون خستگی آن‌را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، همایش تبیین رساله حقوق امام سجاد(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی صدا و سیما، به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در مرکز فرماندهی انتظامی استان اصفهان برگزار شد، در این همایش حقوق انسان در عالم مادیات مانند حق نفس، حق خویشاوند و حق خداوند و اعمال عبادی آن مورد گفتمان قرار گرفت و مباحث مختلفی در این زمینه مطرح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد در این همایش گفت: عبادت‌هایی وجود دارد که به آن زیاد سفارش شده‌است، آسان و سهل‌الوصول هستند و آداب و شرایط خاصی ندارند، از این رو زمان و مکان نیز نمی‌شناسند.

وی در ادامه افزود: بهترین عبادت، سبک‌ترین عبادت‌ها است یعنی انسان بدون توجه به مقدار و کمیت و تنها با اکتفا به کیفیت بتواند راحت و بدون خستگی آن‌ها را انجام دهد.

این کارشناس دینی بیان کرد: سوره توحید یک خط است اما یک بار خواندن آن مطابق با ده جزء قرآن است که جزء سند و شجره‌نامه‌ خدا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در همه کارها، فعالیت‌ها، امور معنوی، مادی و برنامه‌ریزی دنبال چیزهای مختصر، مفید، کاربردی و کلیدی باشید.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه در دعای سحر ماه رمضان به معنای آن که می‌گوید خدایا من تو را به آیاتت قسم می‌دهم، توجه نداریم، تصریح کرد: همه ذرات عالم حتی مواردی که از نظر ما زیبا نیستند، نشانه‌های قدرت، علم و جلو‌ه های زیبای خدا هستند.

وی اظهار کرد: خدا با عمل و فعل خود با ما حرف می‌زند و باید بدانیم در باز کن خدا است و غیر خدا همه زمین می‌خورند؛ در همین راستا امام صادق می‌فرمایند «با رفتار زیبا و بدون زبان، افراد را هدایت و دعوت کنید.»

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیغمبر ما در همه حوادث کوچک و بزرگ به خدا پناه می‌برد، از این رو همیشه با خدا ارتباط قلبی خود را حفظ کنید چراکه خدا با یک دانه نیز ما را امتحان می‌کند.

وی با توجه به اینکه همه عالم و کارها زیبا هستند اما پیامبر (ص) و خاندانش از همه زیباترند، عنوان کرد: همیشه گزینه‌های برتر، راه‌های نزدیک‌تر، سالم و با امنیت را گزینش کنیم، چراکه فطرت ما بر همین اساس آفریده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه در میان عبادت‌ها به دنبال چیزی که از همه پرمایه، قوی‌تر و بهتر است باشید، ادامه داد: صلوات ذکر خدا است و از عبادت‌های پر‌مایه‌ای است که شرط زمانی و مکانی خاصی ندارد؛ در همین راستا امام صادق(ع) می‌فرمایند «کسی که یک بار ذکر صلوات بگوید، خدا هزار صلوات بر شما می‌فرستد، هزار صف از ملائکه نیز دعا می‌کنند و تمام موجودات و ذرات عالم که به اعتقادات قرآنی ما تمام موجودات فهم و شعور و تسبیح دارند به تبعیت از خدا و ملائکه برای کسی که یکبار صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و خاندانش بفرستد دعا می‌کنند.»

وی با تأکید بر اینکه یاد خدا کم نیست، تصریح کرد: خدا می‌گوید مرا یاد کنید، من نیز شما را یاد می‌کنم و این بسیار مهم است که کسی را یاد کنید که شما را یاد می‌کند.

این کارشناس دینی افزود: موضوع احترام کم‌ترین حقوق امام سجاد(ع) است که در پنجاه مورد از قبیل حق خدا، والدین، استاد، فامیل، همسایه، بالادستی، پایین دستی‌ها و از این قبیل موارد که در آن جامعه همه حقوق است اشاره شده، در همین راستا مهم است که انسان مراقب باشد حقی ضایع نشود.

وی خطاب به حاضران گفت: مسائل و حالت‌های نظامی را حفظ کنید اما آن را در خانه نبرید چراکه کمترین کار در آنجا منعکس می‌شود، در همین راستا باید در خانه رأفت، دوستی، محبت و مذاکره وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به حدیثی ادامه‌ داد: بلا در هوا معلق است و موکل به فال، نطق، فکر و نیت شما است، در همین راستا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «فال خوب بزنید و فال بد به زبان و فکر نیاورد و ذهنیت و فال خوب و بد را جدی بگیرید چراکه خدا به نطق شما اثر گذاشته‌است تا برایتان رقم بخورد.»

وی در ادامه افزود: مراعات، مسئله مهمی است، به طوری که حتی اگر هزار بار شهید شوید اما بدهکار بودید گردن شما است و باید آن را تسویه کنید.

این کارشناس دینی با بیان اینکه کلیدی داریم که از هر بن‌بست ما را نجات می‌دهد و همه درها را باز می‌کند، عنوان کرد: آیه ۲ سوره مبارکه طلاق، آیه‌ای است که پیامبر اکرم (ص) می‌گویند اگر همه عالم به آن چنگ بزنند همه مشکلات مردم را حل می‌کند.

وی ادامه داد: برای اینکه به بن‌بست نخوریم باید سعی کنیم روی مرز و در راه درست راه برویم چراکه اگر مطابق تقوا و ایمان عمل کنیم هیچ اتفاق ناگواری رخ نخواهد داد، اما اگر از مرز بیرون برویم به مشکل خواهیم خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با توجه به اینکه ما رزق و روزی می‌خواهیم که فقط در مادیات و پول نیست، از این رو باید به خدا توکل کنیم، اظهار کرد: تقوا یعنی به خدا بگوییم هرچه تو می‌گویی و من می‌خواهم در مرز امن تو و نه در راه هوس و نفس خود حرکت کنم، اینجا است که خدا می‌گوید اگر در محور و امر من حرکت و اطاعت کنی هیچ وقت نمی‌گذارم به بن‌بست برسی چراکه خدا با شما است و محال است با خدا راه بسته شود.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی آمده ‌است که هیچ کس را ملامت، تحقیر و با تندی برخورد نکنید و اگر می‌خواهیم کسی را امر به معروف و نصیحت کنیم به صورت سرزنش نباشد.

این کارشناس دینی در پایان با بیان اینکه اگر شما در خط خدا باشید و او را یاد کنید خدا نیز شما را یاد خواهد کرد، تصریح کرد: تقوا خیلی دقیق است و اگر کسی آن را پیشه کند خدا راه برون رفت را به فرد نشان داده و رزق و روزی که دایره وسیعی چون امنیت، آسایش، آرامش، علم، معرفت و آگاهی را شامل می‌شود به فرد می‌دهد و نیازهای شما را از راهی حلال و درست که باور نمی‌کنید عطا می‌کند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات