اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مهدی زاده، کارشناس فضای مجازی و پژوهشگر رسانه در نشست «اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد، گفت: فضای اجتماعی یکی از موضوعات مورد توجه در اوایل قرن بیستم است، اینکه فضایی که در آن زندگی میکنیم مشحون از ایدهها و اندیشههای بنیادینی است که ما آنها را قبول داریم که اولین بار لوفر این موضوع را مطرح کرد؛ اما شاگرد او کاسترز متوجه شد آنچه که تحت عنوان تکنولوژیهای ارتباطات در حال آغاز هستند نیز در حال شکل دادن به این فضا است.
کارشناس فضای مجازی با اشاره به نگرانی تافلر از موج دوم و سپس آرامش او در موج سوم و برنامه ریزیاش برای کنترل فضای مجازی ادامه داد: ما باید وضعیت خودمان را مشخص کنیم و سپس برنامههایی برای گذار از آن داشته باشیم و مأموریت تکنولوژیهای کاربردی این میشود که آنچه در زیر کوه یخ وجود دارد را برروی بستر آن محقق سازند که فضای اجتماعی به این معنا فرآورده تولید شدنی از سبکهای معتبر پیوند اجتماعی است.
پژوهشگر رسانه با اشاره به اینکه فضای مجازی نوع دیگری از زیست است ابراز داشت: حکمران در دنیای جدید انسان طبیعی نیست.
حجتالاسلام مهدی زاده ادامه داد: تکنولوژیهای هوشمند اطلاعات و ارتباط نشان داد که ماشین میتواند فعل و افعال تنظیم گری را انجام بدهد و نیازی به واگذاری به دولتمردی نیست که چندهزار کارمند برای مدیریت ترمینالها داشته باشد.
وی افزود: فضای پلتفرم فضایی است که دو بسته دادهای را به هم میرساند و باید مراقبت کند که فضا یک سویه نشود و عنصر حکمرانی، عنصری برای فضا است که باید نسبتی میان پلتفرمها شکل بگیرد و این نسبت فضا را مجدد معماری و برنامه ریزی میکند که از آن مهمتر حمایت از پلتفرم بر اساس توسعه است.
پژوهشگر رسانه درباره پلتفرم توضیح داد: کلمه پلتفرم دیگر سکو نیست، اول میخواست باشد؛ اما معلوم شد که چیزی فراتر از این حرفها است، پلتفرم در اصل تکنولوژیهای جدید قدرت هستند که ارزش افزوده در بازار را به شکل دیگری ایجاد میکنند.
حجت الاسلام مهدی زاده در بیان وضعیت حکمرانی فضای مجازی در کشور اظهار کرد: حکمران اجازه میدهد که تاکسی اینترنتی فعال شود؛ اما اجازه فعالیت را به آن نمیدهد، این مشکل را داریم؛ چون در دهههای قبل به تبع تفکر سوسیالیستی خود را تولید کننده محتوا میدانست و دولتی که مردم را کارور و کارگر و خود را تولید کننده همه چیز میدید؛ اما هنوز نتوانسته دست از تصدیگری در حوزه تولید محتوا بردارد، مرحله پلتفرم خود را میفروشد و واگذار میکند که این دولت در وضعیت بسیار به هم ریختهای قرار دارد.
کارشناس فضای مجازی ادامه داد: پلتفرمهای ایرانی بهجای اینکه با تولید کننده محتوا مذاکره کند، بهصورت عمومی با کاربری که لایک و ویو میکند، مذاکره میکند در حالی که ذائقه در دست تولید کننده محتواست و پلتفرم باید به محتوا نگاه کند و مراقب باشد تا محتوا تعادل خود را از دست ندهد.
حجت الاسلام مهدی زاده با اشاره به واگذاری حکمرانی به پلتفرمها گفت: تبعات مهم آن مرگ دولت و ملت است و نمیتواند مستقلاً بر توسعه مدیریت کند و باید چیز دیگری درست شود، دوماً به صورت طبیعی یک جامعه بازار و جامعهای افقی باید شبکهایتر باشند؛ یعنی مانند گرافها تحلیل شوند؛ یعنی همه گرهها و کنشها سهمی از آن شبکه را داشته باشند که با برداشتن یکی، همه کار خود را ادامه بدهند.