شماره ۱۵ دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهشنامه «روانشناسی اسلامی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پانزدهمین دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهشنامه «روانشناسی اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث با مدیر مسؤولی رضا برنج کار و سردبیری عباس پسندیده منتشر شد.
این فصلنامه در 6 مقاله و 128 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
تطبیق ملاکهای نابهنجاری در قرآن کریم با کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی
حیدر هاشمی؛ محمدصادق شجاعی
چکیده: تعیین ملاکهای نابهنجاری از مهمترین موضوعات در دانش روانشناسی است و کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی به عنوان مهمترین مبنای تشخیص اختلالهای روانی، ملاکهایی را پیشنهاد داده است. این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ملاکهای نابهنجاری در قرآن کریم و کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی با بهره گیری از روش تطبیقی بِرِدی بود. یافته های پژوهش نشان داد پنج ملاک برای اختلالهای روانی در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی شامل انحراف از انتظارات فرهنگی، اختلال رفتاری - روانشناختی - زیستی، انعطاف ناپذیری، عدم کنترل و اختلال قابل توجه بالینی وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش پنج ملاک را برای نابهنجاری در قرآن کریم شامل؛ افراط و تفریط، انسجام نیافتگی ، غیرمتعارف بودن، غیرعقلانی بودن و دوری از فطرت شناسایی کرد. تطبیق این ملاکها نشان داد که ملاک انحراف از انتظارات فرهنگی با غیرمتعارف بودن و ملاک اختلالهای رفتاری-روانشناختی-زیستی با انسجام نیافتگی همپوشی دارد. علاوه بر این یافته ها نشان داد ملاکهای عدم کنترل، انعطاف ناپذیری و اختلال قابل توجه بالینی میتوانند در اثر عدم تعقل بروز کنند و ملاک دوری از فطرت، میتواند با تمام ملاکهای نابهنجاری کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی در ارتباط باشد. همچنین یافته ها نشان داد به جز اختلالهای مادرزاد و با منشأ زیستی، سایر اختلالها میتواند در اثر فاصله گرفتن انسان از فطرت پدید آید.
عوامل و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری بهمنظور کاربرد در مشاوره: تحلیل مضمون
زینب بابایی؛ صمد ملازینل؛ محمدطیب صحرایی؛ معصومه اسمعیلی
چکیده: امروزه موضوع تربیت اخلاقی در بحثهای فردی و اجتماعی از جایگاه ویژهای برخوردار است چراکه از یک سو، نجات جوامع از بحرانهایی مانند ازهم گسیختگی خانوادگی، خودکشی و اختلالات روانی درگرو اخلاق است و از سوی دیگر، برای رسیدن به جامعه ای اخلاقی، نیازمند تربیت انسانهایی اخلاقی به عنوان واحدهای بنیادین جامعه ایم. علاوه بر این، در بحثهای فردی نیز مسیر تکاملی انسان با هدف قرب الهی، جز با تربیت اخلاقی میسر نمیشود. ازآنجاکه رویکردهای موجود دارای نگاه تک بعدی بوده و تناسبی با بافتار فرهنگ اسلامی ایران نداشته اند پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون به دنبال تبیین عوامل و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری به منظور کاربرد در عرصه مشاوره است. یافته های پژوهش نشان داد هدف تربیت اخلاقی، پرورش انسانی است که استعدادهای درونی او (عقلی، دینی، اخلاقی و زیبایی) به تعادل رشد کرده باشد. انسان متعادل در حوزه بینش، عقل بر جهلش، در گرایش، پاکدامنی بر شهواتش و در رفتار، شجاعت بر ترسش غلبه میکند. برای دستیابی به این هدف، عوامل فردی (بینش، گرایش و رفتار اخلاقی)، زمینه ای (ازدواج، کار و جهاد) و محیطی (اصلاح محیط عاطفی خانواده و الگودهی و الگوپذیری) تأثیرگذارند و از روشهای پرورش استعدادهای عقلانی، خودشناسی و کرامت نفس و عادت سازی میتوان بهره جست.
بررسی عناصر اسلامی - فرهنگی در سرفصل برنامه درسی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی
ناصر آقابابائی
چکیده: توجه روزافزون به عامل فرهنگ در ایجاد علم روانشناسی در ایران و آموزش آن رشته به ایرانیان، با برنام هریزی درسی حساس به فرهنگ همخوان است. برنامه درسی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی (مصوب سال 1391) یکی از سندهای مهم آموزش روانشناسی در ایران است که طراحان آن به فرهنگ توجه ویژه کرده اند؛ اما با گذشت 10 سال از تصویب این سرفصل، بازبینی در آن لازم مینماید. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کمّی به بررسی مؤلفه های فرهنگی - اسلامی در برنامه یادشده پرداخت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد گرچه جای درسی با عنوان «روانشناسی فرهنگی» در این برنامه خالی است سه عنوان درسی فرهنگی با محوریت آموزههای اسلامی و دانشمندان مسلمان در آن گنجانده شده است. حدود نیمی از کل 69 درس این برنامه (شامل دروس اصلی / پایه، تخصصی و اختیاری) حاوی دستکم یک عنصر فرهنگی - اسلامی است؛ گرچه، توجه به فرهنگ و اسلام در بسیاری از موارد با گنجاندن واژههای فرهنگ و اسلام ناتمام مانده است. افزون بر این، جای خالی نام نظریه پردازان ایرانی معاصر و نظریه هایشان، ابزارهای روانسنجی ساخته شده توسط ایرانیان و مواردی از این دست در برنامه درسی ای که بومی سازی را سرلوحه خود قرار داده است جلب توجه میکند. بازنگری در برنامه درسی یادشده که فراتر از برنامه درسی صرف، سندی آموزشی در رشته روانشناسی است، نه فقط اقتضای افزودن درس روانشناسی فرهنگی را دارد بلکه توجه به محتوای واقعی روانشناسی فرهنگی در سرفصل سایر دروس و اهداف کل برنامه را می طلبد.
نقش خوشبینی در بهزیستی روانشناختی بر اساس آموزه های اسلامی و مطالعات روانشناختی
فاطمه ژیان؛ مرضیه ملکی ها
چکیده: در پژوهشهای روانشناسی مثبت گرا، خوشبینی به مثابه یکی از مؤلفه های سلامت روانی، همواره موردتوجه بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی، با هدف بررسی نقش خوشبینی در بهزیستی روانشناختی بر اساس آموزه های اسلامی و مطالعات روانشناختی صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد متون اسلامی با ارائه راهکارهای ایجاد و تقویت خوشبینی و تأکید بر اثرات مثبت آن و برحذرداشتن از پیامدهای منفی بدبینی، انسان را به بهزیستی روانشناختی رهنمون میسازد. نتایج مطالعات و پژوهشهای روانشناختی معاصر نیز نقش خوشبینی را بر ابعاد و مؤلفه های بهزیستی روانشناختی تأیید میکند اما تفاوتهایی در تعریف، گستره و پارهای از جزئیات این دودسته مطالعات، مشاهده می شود.
رابطه عقل دینی و حیای روانشناختی و مقایسه آن در میان طلاب زن و مرد حوزه علمیه قم
علی اصغر فروتن؛ احسان فدایی؛ رحیم میردریکوندی
چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عقل دینی و حیای روانشناختی و مقایسه آن در میان طلاب زن و مرد حوزه علمیه قم است. بدین منظور ۴۰۰ نفر از طلاب زن و مرد 18 تا 38 سال حوزه علمیه شهر قم، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سنجش عقل و مقیاس سنجش حیا بود. در تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش توصیفی از شاخصهای مرکزی، پراکندگی و ضرایب همبستگی و در بخش استنباطی از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین عقل و حیا در میان طلاب حوزه علمیه قم همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، میانگین نمره عقل زنان و مردان تفاوت معناداری با هم دارد و میانگین نمره عقل مردان بیش از زنان است. یافته ها نشان میدهد که میانگین نمره حیای مثبت بین زنان و مردان تفاوت معناداری دارد و درمجموع، زنان از حیای مثبت کمتری نسبت به مردان برخوردارند، اما میانگین نمره حیای منفی بین زنان و مردان تفاوت معناداری با هم ندارد.
فرایندهای دینی و روانشناختی حضور قلب در نماز بر اساس منابع اسلامی
سعید محمدی دهنوی؛ جعفر هوشیاری
چکیده: نماز در زمره برترین عبادات است که قبولی سایر عبادات، به قبولی آن منوط است و حضور قلب که روح همه عبادات است از شرایط کمال عبادات محسوب میشود. تحقیق پیش رو با هدف شناسایی فرایندهای دینی و روانشناختی حضور قلب در نماز بر اساس منابع اسلامی به روش توصیفی تحلیلی انجام شد. داده ها به روش کتابخانهای گردآوری و سپس طبقه بندی، مقایسه و تحلیل شد. در ابتدا 21 راهکار برای کسب حضور قلب در نماز بر اساس منابع اسلامی و روانشناسی به دست آمد که با طبقه بندی مجدد آنها، نهایتاً 7 راهکار انتخاب و تبیین شد. یافته های پژوهش نشان داد بر اساس منابع اسلامی، یاد دائمی خداوند، تقویت ایمان، دوری از فحشا و منکر و رعایت آداب نماز از فرایندهای دینی حضور قلب در نماز است. همچنین بر اساس منابع روانشناسی، تقویت شناخت و ذهن آگاهی نسبت به خدا و حقیقت، تغییر سبک زندگی و درک بعد روانشناختی نماز، در زمره فرایندهای روانشناختی حضور قلب در نماز است.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهشنامه «روانشناسی اسلامی» می توانند به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://psychology.riqh.ac.ir/ مراجعه کنند.