۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۷۰۷۱۲۱
مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد؛

احکام مراحل عمر در اسلام / ابواب روایی تمام شدنی نیستند

احکام مراحل عمر در اسلام / ابواب روایی تمام شدنی نیستند
آیت الله اعرافی با اشاره به احکام مراحل عمر از دیدگاه اسلام گفت: خداوند به کسی که در عنفوان جوانی در برابر گناه مقاومت دارد افتخار می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در سلسله جلسات درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: یکی از عوامل موثر در اشتداد عقاب و تضاعف مسئولیت بالارفتن سن انسان است که در تعدادی از روایات این مسأله مطرح شده است.

وی ابراز کرد: هرچند فقهای شیعه تا به امروز به کتاب وسائل مراجعه کرده اند اما هیچگاه در آن متوقف نشده اند و برگ های گذشته برگ های جدیدی افزوده اند.

مدیرحوزه های علمیه طبقه بندی ابواب روایی را تمام شدنی ندانست و تصریح کرد: ابواب فقهی توقیفی نیست و تا بیست باب جدید قابل افزودن است که فقهای امروز ما باید انجام بدهند، یعنی تحول و اقتضائات جامعه استلزام این دارد که ابواب تازه ای را بازکرد و طبقه بندی جدیدی را انجام داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به احکام مراحل عمر در اسلام خاطرنشان کرد: مقطع عمر در تکالیف فرد موثر است، در ثواب و عقاب او تاثیر می گذارد، منتها جوانی و میانسالی حالت معکوسی دارد، در جوانی ثواب خوبی ها مضاعف است.

وی افزود: جوانی که در مقابل امواج طوفان های غصب و شهوت مقاومت کند و در آغاز پایه ریزی شخصیت خود معماری درست شخصیت داشته باشد و این فلز مقاوم را از خود نشان دهد در پیشگاه الهی بسیار ارزش دارد و خدا به جوانی که در عنفوان جوانی در برابر گناه مقاومت دارد افتخار می کند.

آیت الله اعرافی گناه انسان در سنین بالاتر را مورد مواخذه بیشتر عنوان کرد و یادآور شد: این قاعده معکوسی است که در جوانی و میانسالی داریم، از آن جهت که جوان با امواج روبه رو است لذا اعمال نیک آن ها از ثواب بیشتری برخوردار است.

ارسال نظرات