۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۸۶۱۱۷
گرانیگاه فرهنگ (۱۵)؛

ضرورت تبیین موضوع طرح صیانت کاربران در فضای مجازی

ضرورت تبیین موضوع طرح صیانت کاربران در فضای مجازی
آقای یزدی خواه گفت:از ظرفیت های این طرح این است که در صورت تقویت شبکه های داخلی نه تنها هیچ نیازی به فیلترشدن نیست بلکه تراکنش های مالی در برنامه های داخلی ایجاد می شود.

مقدمه: اخیرا طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس ارائه شد که برای تعیین نحوه بررسی این در صحن علنی مجلس با 121 رای موافق به تصویب رسید، به این ترتیب با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با نمایندۀ مجلس جناب آقای سید علی یزدی خواه به تبیین طرح صیانت از کاربران فضای مجازی پرداخت

رسا- آیا این طرح در مجلس تصویب شد؟

در مجلس مفاد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به تصویب نرسیده بلکه نحوۀ رسیدگی به این طرح با 121 رای موافق تصویب شد تا مفاد آن در کمیسیون تخصصی بند به بند بررسی شود، زیرا این طرح به لحاظ تعدد مواد ممکن بود چند ماه وقت مجلس را مستمرا بگیرد و این باعث می شد مجلس از کارهای مهم دیگر و مشکلات مردم باز بماند، به همین دلیل لاجرا نمیتواند زمان بلند بالایی رو برای رسیدگی به طرح به حقوق کاربران در فضای مجازی رو در دستور کار قرار دهد و به همین دلیل این طرح  باید در کمیسیون تخصصی خودش تصویب شود.

رسا- مزایای کمیسیون تخصصی چیست؟

هر چیزی که در این طرح به تصویب برسد مجددا به صحن علنی مجلس آورده می شود تا کلیات این طرح تصویب شود.

وقتی قانونی به صورت اصل 85 تصویب می شود معمولا به مدت سه تا پنج سال به صورت آزمایشی تلقی می شود و سپس در جریان اجرا اشکالات قانون استخراج می شود و مجددا مورد اصلاح قرار می گیرد.

در کمیسیون تخصصی علاوه بر کارشناس های داخل مجلس از افراد متخصص خارج مجلس هم کمک گرفته می شود تا در جلسات کارشناسی حضور داشته باشند.

رسا- اهداف این طرح چیست؟

یکم. در حال حاضر اینترنت بین الملل بین ده تا شانزده برابر قیمت به کاربران ایرانی فروخته می شود که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود و شبکه های داخلی تقویت شود ارزان سازی اینترنت صورت می گیرد.

دوم. یکی دیگر از اهداف مهم این طرح ایجاد امینت برای مردم در فضای مجازی است،‌ زیرا به دلیل کلاهبرداری هایی که صورت گرفته است برای مردم امنیت وجود ندارد و به همین خاطر معتقدیم که باید پلتفرم های خارجی در ایران دفتر یا نماینده ای داشته باشند که در صورت کلاهبرداری، مردم از راه قضائی پیگرد قانونی کنند.

سوم. در این طرح ذکر شده است که هیچ کسی نمی تواند دستور دهد تا شبکه های اینستاگرام و واتس آپ و امثالهم بسته شود، به همین دلیل مردم نگران کسب و کار های خود در فضای مجازی نباشند.

رسا- شمول مواد این طرح مبهم است؟

موضع بحث ما خدمات پایه کاربردی است و برنامه های خدماتی مثل دیجی کالا و فیلیمو و امثالهم از موضع بحث خارج هستند، این طرح از یک ظرفیتی برخوردار است که اگر شبکه های داخلی را تقویت کنیم نه تنها هیچ نیازی به فیلتر و بسته شدن نیست بلکه تراکنش های مالی در برنامه های داخلی ایجاد می شود که باعث می شود استقبال مردم از شبکه های داخلی بالا برود.

رسا- در صورتی که پلتفرم های خارجی تعهدات ایران را نپذیرند تکلیف چه می شود؟

تا زمانی که برنامه هایی با قدرت رقابت در برابر شبکه های خارجی در کشور راه اندازی نشود نه تنها هیچ اقدام محدود کننده ای انجام نمی شود بلکه هیچ منعی برای تبلیغ در شبکه های خارجی صورت نمی گیرد، ولی در صورتی که پلتفرمی در رتبه کلاس جهانی در داخل تولید شود تبلیغ در شبکه های خارجی را منع میکنیم تا به خاطر اینکه کسب و کار و مردم رونق پیدا کند در شبکه های داخلی تبلیغ کنند، همانطور که مردم در حال حاضر دیگر از برنامه ویز استفاده نمی کنند و به جای آن از برنامه های داخلی حمایت کردند از این شبکه های داخلی به شرط کیفیت کلاس جهانی حایت می کنند.

رسا- آیا پهنای باند محدود می شود؟

سال 1396 شورای عالی فضای مجازی تصویب کرد به هیچ کدام از پلتفرم های خارجی بیشتر از سی درصد پهنای باند نباید داده شود منتهی در حال حاضر برخلاف مصوبه بیش از هفتاد درصد پهنای باند رو در اختیار اینستاگرام گذاشتند که اگر پلتفرم های داخلی با امکانات خوب و ارزان طراحی شود مردم به سمت برنامه های داخلی می آیند و نیازی به مسدود سازی نیست.

رسا- آیا توانایی ساختن برنامه ای در حد رقابت با برنامه های خارجی رو داریم؟

در دولت یازدهم و دوازدهم به خاطر اینکه همۀ امور از جمله فضای مجازی وابسته به مذاکره بود،‌ به شبکه های داخلی از جهت مالی و فنی و زیر ساختی و امثالهم کمک نکرد، به همین دلیل در حال حاضر توانایی ساختن برنامه با کیفیت بالا نداریم ولی شبکه های داخلی تاکید کردند که اگر به آن ها زمان و امکانات داده شود، برنامه ای خیلی بهتر و متنوع تر از اینستاگرام طراحی می کنند.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات