الزامات تبلیغ در عرصه بین الملل
حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن احمدی شاهرختی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت آشنایی مبلغ دین و فعالان فرهنگی با دنیای معاصر امروز اظهار داشت: در دنیای پیچیده امروز با وجود تمام گرایشهای دینی، قومی و ملیتی و دیدگاههای متفاوت، آشنایی مبلغان و کسانی که بخواهند، وارد گردونه تبلیغ بینالمللی شوند ضروری است.
عدم رعایت مناسبات فرهنگی در فعالیت مبلغان
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی عدم رعایت مناسبات فرهنگی و قومی یک مکان خاص را دلیل نتیجه بخش نبودن بسیاری از فعالیتهای مبلغان و فعالان فرهنگی توصیف کرد و گفت: گاهی برخی افرادی با نیتی خوب و فعالیتی پویا وارد مکانی میشوند، اما نتیجه عکس میگیرند و چه بسا فعالیتهای موازی انجام دهند.
مدیر کل امور قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: رعایت مناسبات فرهنگی و قومی از چالشهای بسیار جدی است که لازم است دورههای آموزشی به صورت پودمانی و پراکنده در قالب نرمافزارها و شبکههای اجتماعی به صورتهای مختلف حضوری، نیمهحضوری یا غیرحضوری برای کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند، گذاشته شود.
نبود متولی خاص برای دورههای پودمانی
حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرختی نبود متولی خاص برای تشکیل دورههای پودمانی و آموزشی را مشکل اصلی آن دانست و بیان کرد: هر مرکز و گروهی از نگاه خودش میخواهد در زمینهای فعالیت کند و حال آن که برای ثمربخش بودن فعالیتهای فرهنگی در عرصههای مختلف بایستی بستهای کامل آماده شود، چراکه لازمه انجام فعالیت سیاسی در کشوری، بررسی و ارزیابی آن حرکت سیاسی از منظر فرهنگی، اقتصادی و بالعکس است.
وی افزود: برای انجام هر اقدامی در هر کشوری، بایستی جنبههای خدماتی، امدادی و نیز اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با هم دیده شود، به طوری که هر کدام از نهادهای موجود، بخشی از آن کار را جلو ببرند که متأسفانه در حال حاضر این رویه وجود ندارد، زیرا متولیان فرهنگی جدای از برنامه ریزیهای سیاسی و اجتماعی اقدام میکنند و این خطا است.
مدیر کل امور قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مشکلات موجود با دیگر کشورها اعم از اصل کار و ادامه کار باید در تمام ابعاد دیده شود، گفت: گاهی در روابط سیاسی با کشوری خاص مشکل وجود دارد، اما همزمان فعالان اقتصادی و فرهنگی در آن کشور مشغول فعالیت هستند و این درست نیست، چراکه مشکلات را باید در تمام ابعاد مشاهده و بررسی کرد.
آفتهای تبلیغ بینالمللی
وی با اشاره به آفتهای موجود در زمینه فعالیتهای فرهنگی بینالمللی مطرح کرد: فعالان فرهنگی در محیط بین الملل و خارج کشور، گاهی دغدغه فرهنگی و تربیت جدی ندارند، یعنی کاری را در حاشیه انجام میدهند، از سوی دیگر برخی از فعالان این عرصه که به صورت جدی و با دغدغه وارد عمل میشوند، شرایط کار را ندارند، یعنی نبود فعالان عالم، اندیشه ورز، فاضل، مخلص و خوش فکر درعرصه فرهنگی و مجموعههای فرهنگی خارج از کشور به شدت احساس میشود.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرختی اضافه کرد: برخی اوقات نیز فرد با آگاهی وارد عمل میشود، اما به جهت داشتن گرایشهای سیاسی، عدم اخلاص یا شخصی کاری دستش خالی است و این امر حقیقتا آسیب زننده است، بنابراین گاهی استراتژی درست تعیین شده و آشنایی کامل وجود دارد، اما خود فرد قابلیت اثرگذاری ندارد که گاهی دولتی، شخصی یا به صورت عملیات پراکنده و نامنظم بوده که از مشکلات جدی است./۸۷۶/ت۳۰۱/س