۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۶۹۲۵۰
شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد؛

اقدامات آمریكا مصداق شكنجه است

در بیانیه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده کارشناسان گفته‌اند فرمان اجرایی اخیر ترامپ که ظاهراً هدف آن متوقف کردن جدایی‌های مهاجران از فرزندان آنها است در حل مشکل ناکام مانده و «ممکن است به بازداشت کل اعضای خانواده یک مهاجر، در نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر منجر شود.»
شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، اقدامات وحشیانه دولت دونالد ترامپ در مواجهه با مهاجرین، بار دیگر فعالان حقوق بشر در سرتاسر دنیا را به واکنش واداشته است. حتی برخی سازمان هایی که تا کنون در برابر اقدامات ضد حقوق بشری واشنگتن در دنیا سکوت کرده بودند، در برابر فشار افکار عمومی و خشم ملت های دنیا از کاخ سفید نتوانسته اند به سکوت وقیحانه خود در برابر جنایات آمریکا ادامه دهند. چنانچه منابع خبری گزارش داده اند، دولت آمریکا جنایات غیر قابل تصوری را علیه کودکان مهاجر صورت داده است. کودکان مهاجر گفته اند که در یک مرکز نگهداری در ایالت ویرجینیا، به آنها دستبند زده، آنها را به صورت عریان در سلول رها کرده اند و به آنها داروی بیماران روانی خورانده اند...

نقض حقوق بشر در ایالات متحده امریکا مختص به دوران ریاست جمهوری ترامپ نبوده است. در سال 1389، گزارش تكان دهنده ای در این خصوص منتشر شد. بنابر گزارش، " شبكه حقوق بشر آمریكا »،  نقض گسترده حقوق بشر شامل شكنجه گسترده، بدرفتاری ها با آمریكایی های بومی و مهاجر و تبعیض نژادی نظام مند بوده است.

در این گزارش كه به سفارش سازمان ملل تهیه و منتشر شد، رفتارهای تكان دهنده و غیربشری نهادهای امور مهاجرت و سازمان امنیت داخلی آمریكا در این كشور تشریح شده است. در این گزارش همچنین عنوان شده است كه چگونه از مهاجران به آمریكا بازرسی های غیرانسانی صورت گرفته می شود و از حقوق اولیه شان طی دوران زندان محروم می شوند.   

این گزارش می افزاید، تعداد زیادی پس از دستگیری به هیچ وجه اجازه دیدار با خانواده شان را نداشته اند و در مواقع بسیار نادر از پشت حصار توانسته اند با خانواده شان طی زمان محدودی دیدار كنند. بسیاری از مهاجران بدون دلیل و یا بدون ارتباط با دنیای بیرون از زندان برای مدت طولانی زندانی شده اند. خدمات پزشكی و روانكاوی نیز برای مهاجرانی كه در زندان های آمریكا تحت شكنجه بودند، به هیچ وجه مهیا نبوده است. برخی از افراد دستگیر شده نیز به طور مرتب با جنایتكاران و محكومان در یك بند زندانی بوده اند.

در این گزارش همچنین به این موضوع اشاره شد كه چگونه كودكان كم سن وسال به طور غیرقانونی در میان زندانیان بزرگسال در زندان‌های آمریكا دورانی را سپری كرده اند. این گزارش جدید در مورد نقض حقوق بشر در آمریكا در حالی منتشر شده است كه برخی گروه های حقوق بشر دیگر از قوانین سختگیرانه و سركوبگرانه اخیر در ایالت آریزونا علیه مهاجران به شدت انتقاد و این قوانین را نقض آشكار حقوق بشر و تبعیض نژادی توصیف كردند.

از این رو آنچه امروز و در دوران ریاست جمهوری ترامپ شاهد آن هستیم، نشان دهنده نقض سیستماتیک حقوق بشر در آمریکاست. موضوعی که در طول دهه ها و سال های گذشته و اخیر همچنان ادامه داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. این روند در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده است. سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در جداسازی خانواده‌های مهاجر در مرزهای آمریکا را محکوم کرده و تصریح کرده این اقدام ممکن است در مواردی به مصادیق شکنجه نزدیک شود!

در بیانیه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده کارشناسان گفته‌اند فرمان اجرایی اخیر ترامپ که ظاهراً هدف آن متوقف کردن جدایی‌های مهاجران از فرزندان آنها است در حل مشکل ناکام مانده و «ممکن است به بازداشت کل اعضای خانواده یک مهاجر، در نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر منجر شود.»

در این بیانیه که توسط 11 کارشناس شورای حقوق بشر منتشر شده آمده است: «این فرمان اجرایی وضعیت کودکانی که از والدینشان جدا شده‌اند را حل نمی‌کند. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم این کودکان را از بازداشتگاه‌ها آزاد کرده و آنها را در راستای منافع کودکان و حق آنها برای آزادی و برخورداری از خانواده‌های متحد، به خانواده‌هایشان برگرداند.»

کارشناسان، به علاوه تصریح کرده‌اند: «بازداشت کودکان، اقدامی تنبیهی است كه در رشد آنها اخلال ایجاد می‌کند و در پاره‌ای موارد ممکن است مصداق شکنجه باشد. از کودکان، به عنوان عاملی بازدارنده در برابر مهاجرت غیرمعمول استفاده می‌شود که این قابل پذیرش نیست.»

دولت آمریکا در روزهای اخیر پس از بازداشت مهاجران در نقاط مرزی آمریکا، بیش از 2300 نفر از فرزندان آنها را از خانواده‌هایشان جدا کرده‌اند. انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از نگهداری این كودكان در قفس‌های بزرگ، جنجال‌های گسترده به همراه داشته است.

نوع مواجهه غیر انسانی ترامپ و همراهانش با مهاجرین، صرفا محدود به کودکان مهاجر نمی شود. مقامات آمریکایی رسما مهاجرین را با لفظ "حیوان" خطاب کرده و خواستار اخراج آنها از ایالات متحده شده اند. دولت مکزیک در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرده است که شهروندان مکزیکی حیوان نیستند و باید حرمت آنها و دیگر مهاجرین حفظ شود. در هر حال، ترامپ به صورت رسمی از توحش مقامات آمریکایی پرده برداری کرده است. توحشی که چه در زمان حضور دموکراتها و چه در زمان حضور جمهوری خواهان در قدرت در بطن سیاستمداران و دولتمردان  آمریکایی جاری بوده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات