۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۶۸۱۸۷
حجت الاسلام والمسلمین احدی:

فرهنگ اشرافی‌گری به دین مردم ضربه می‌زند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گسترش اشرافی گری را در کشور بسیار خطرناک دانست و گفت: امروز علما وظیفه دارند با ساده زیستی به تربیت شاگردانی اقدام کنند تا آنان در کشور حاکم شوند زیرا اشرافی‌گری به دین مردم ضربه می‌زند.
احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد فاطمةالزهرا(س) گفت: یکی از مراتب طهارت، ریاضت است.

وی افزود: صوفیان ریاضت را تمرین نفس می‌داند اما عرفا ریاضت را منع کردن نفس از کارهایی می‌دانند که باعث فاسد شدن روح، جان و قلب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه عارف در دو زمینه نفس ناطقه و نفس حیوانی ریاضت می‌کشد، ابراز کرد: در نفس ناطقه عارف حرف زدن، فکر کردن و دیدن خودش را کنترل می‌کند تا گرفتار مراع نشود و از جدال باطل نیز به شدت پرهیز می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ریاضت در نفس ناطقه برای آن است که انسان از نظر فکر و ادب فرهیخته شود، مرحوم حاج حسن قلی همدانی بیش از سیصد فقیه عادل تربیت کردند مهمترین شاخصه این عالم ادب ایشان بود، بسیاری از مردم اندونزی به واسطه وی به مکتب تشیع گرویدند و شیعه شدند، امروز در کشور اندونزی این عالم جلیل القدر دارای مقبره و بارگاه است.

وی با بیان اینکه نفس ناطقه بسیار سنگین‌تر از نفس حیوانیه است، گفت: انسان در نفس ناطقه سعی می‌کند کیفیت رفتاری او ارتقا یابد.

حجت الاسلام والمسلمین احدی درباره نفس حیوانیه، عنوان کرد: مراد از این نفس آن است که انسان نفس خودش را از تمایلات غضب و شهوت حفظ کند و هر آنچه متعلق به این دو قطب است منع می‌کند؛ بلاخره شهوت تمام شدنی است اما باید یک قوه‌ای باشد که مانع سیراب شدن شهوت شود و آن قوه ریاضت است.

استاد حوزه علمیه غضب را ناشی از خودبینی دانست و بیان داشت: گاهی اوقات لباس و صندلی برای انسان غضب می‌آورد و این امر ناشی از خودبینی است منظور از ریاضت این است که انسان باید به گونه‌ای رشد یافته باشد که خودبینی موجب عصبانی شدن او نشود اگر خودبینی کنار برود هیچ امری موجب ناراحتی فرد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ریاضت تمرین نیست بلکه مانع خودبین شدن انسان است، عنوان کرد: انسانی که بار معنوی بالا دارد، متواضع است. استادی موفق است که شاگرد را از آن حالت غرور و خود برتر بینی پایین بکشد در غیر این صورت در تربیت شاگرد موفق نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه گسترش اشرافی گری را در کشور بسیار خطرناک دانست و گفت: امروز علما وظیفه دارند بسیار ساده زیست باشند و به تربیت شاگردانی اقدام کنند که در کشور حاکم شوند، اشرافی‌گری به دین مردم ضربه می‌زند و این مهمترین نگرانی علما و مراجع تقلید است.

استاد حوزه علمیه صدق را میوه ریاضت بیان کرد و اظهار داشت: مراد از صدق تقابل و مجاهدت نفس است، ریاضتی عاشقانه است که انسان در مواجهه با گناه خود را کنترل کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات