۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۵۷۵۰۰
مسؤول کانون های مساجد مازندران:

برنامه های مساجد باید روحانی محور باشد

مسؤول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران با تأکید براین که امروز نیازمند احیای جایگاه واقعی مساجد در جامعه اسلامی هستیم، گفت: نباید کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد در سایه برخی بی توجهی ها به تدریج کمرنگ و محو شود بلکه باید هر روز شاهد تقویت این کارکردهای مهم باشیم.
مسؤول کانون مساجد مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمود علیخانی، سرپرست کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران امروز در جمع خبرنگاران با تبیین کارکرد و ظرفیت بالای مساجد در توسعه و ترویج باورهای دینی در جامعه اشاره کرد و گفت: آن گونه که شایسته بود از ظرفیت و پتانسیل بالای مساجد استفاده نشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که نادیده گرفتن ظرفیت مساجد جامعه را با خسران های فرهنگی بسیاری مواجه خواهد کرد، افزود: متأسفانه عواملی دست به دست هم دادند تا مسجد از حضور جوانان خالی شود.

حجت الاسلام علیخانی همچنین با بیان این که مساجد و برنامه های محوری آن باید جاذب باشد که متأسفانه در این خصوص ضعف هایی وجود دارد که باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: بها ندادن به نسل جوان موجب گریز آنها از مساجد می شود.

سرپرست کانون های فرهنگی مساجد مازندران با اشاره به این که برخی ها تنها به یک کارکرد مساجد نگاه می کنند که این کاملاً اشتباه است، تصریح کرد: حتی در دوران پیامبر با آن شرایط و امکانات موجود، از ظرفیت مساجد برای رفع مشکلات مردم و بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده میشده است.

وی همچنین با بیان این که متأسفانه امروز برخی ها مساجد را تنها مکانی برای اقامه نماز می دانند، خاطرنشان کرد: وجود این تفکر موجب به حاشیه رفتن بسیاری از کارکردهای مهم و ارزشمند مساجد شده است.

حجت الاسلام علیخانی با تأکید براین که امروز نیازمند احیای جایگاه واقعی مساجد در جامعه اسلامی هستیم، گفت: نباید کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد در سایه برخی بی توجهی ها به تدریج کمرنگ و محو شود بلکه باید هر روز شاهد تقویت این کارکردهای مهم باشیم.

مسؤول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران با بیان این که توجه به کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مساجد به معنای بی توجهی و نادیده گرفتن کار کردن آیینی و سنتی آن نیست، تصریح کرد: توجه همزمان به این دو کارکرد مهم می تواند موجب استقبال بیشتر اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان به این پایگاه مهم دینی شود.

حجت الاسلام علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از حاکم بودن مدیریت موروثی در مساجد آن را عاملی در جهت بهره گیری از ظرفیت نسل جوان در برنامه های دینی و فرهنگی مساجد دانست و بیان داشت: متأسفانه وجود این شیوه مدیریت مانع از بهره گیری از توان و ظرفیت نسل جوان در مساجد می شود.

مسؤول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران با تأکید براین که نباید سلایق نسل جوان در برنامه های مساجد نادیده گرفته شود، افزود: وجود چنین مسائلی موجب گریزان شدن جوانان از برنامه های مساجد خواهد شد.

وی با اشاره به این که خوشبختانه با راه اندازی این کانون های در سطح مساجد، برخی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد احیا شد، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کارکردهای مهم مساجد در سایه برخی بی توجهی ها به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام علیخانی با بیان این که کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ظرفیت سازی و بهره گیری از پتانسیل های موجود یک رونق خوبی در تلفیق کارکردهای آئینی و فرهنگی و اجتماعی مساجد ایجاد کردند، بیان داشت: از زمان آغاز به کار این کانون ها شاهد یک تحرک و اثرگذاری مناسبی در مجموعه برنامه های مساجد هستیم.

وی با اشاره به این که حضور نسل جوان با راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری در مساجد گسترش پیدا کرده است، افزود: برای هدایت فکری نسل جوان نباید از ظرفیت بالای مساجد غافل ماند، چون این پایگاه های ارزشمند عبادی و فرهنگی همواره می تواند محلی مناسب برای آموزش و یادگیری علوم مختلف باشند.

حجت الاسلام علیخانی در ادامه سخنان خود از وجود چهار و صد مسجد در مناطق مختلف مازندران خبر داد و گفت: در حال حاضر هزار و صد کانون فرهنگی و هنری در این مساجد فعال هستند که تلاش خواهیم کرد این کانون ها را در مساجدی که دارای ظرفیت هستند راه اندازی کنیم.

مسؤول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که همه برنامه های مساجد باید روحانی محور باشد، خاطرنشان کرد: حضور روحانیت در مساجد موجب رونق و گسترش فعالیت های دینی و فرهنگی شده است./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات