تبعیض و نابرابری منشأ بی عدالتی و دلیل نارضایتی مردم از مسؤولان است

حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی، نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران و عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند عدالت در جامعه اجرایی نشده است، گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر که در جمع مردم تبریز فرمودند ما در اجرای عدالت عقب افتادهایم سخنی به گزاف نگفته و حقیقت امر را بیان فرمودند از این رو هر شخصی بخواهد این سخن را منکر شود از عدالت خارج میشود.
وی علت عقب افتادگی در عدالت بی تقوایی دانست و ابراز کرد: خداوند متعال در آیه 8 سوره مائده میفرماید: عدالت کنید که عدل به تقوا نزدیکتر از هر عمل است؛ بنابراین اگر انسان عدالت پیشه باشد تازه به تقوا نزدیک میشود. متاسفانه در حال حاضر برخی شعارهای دهن پر کن در جامعه رایج است بنابراین تا زمانی که این شعارها از ریشهای اصیل مایه نگیرد از مرز شعار خارج نمیشود.
حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: لفظ عدالت اجتماعی نیز از همان شعارهایی است که هر شخصی برای تصاحب قدرت خود را طرفدار آن معرفی میکند تا عوام فریبی کند اما اغلب پس از به قدرت رسیدن اثر چشم گیری از آن شعار مشاهده نمیکنیم در حالی که خداوند انسان را عدالت دوست خلق کرده است.
نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران اضافه کرد: انسان اگر خود فاسق باشد باز عدالت را دوست دارد و دیگر آن که حتی ستمگران برای ظلم خود دست به توجیه آن میزنند و تلاش میکنند کار خود را عادلانه جلوه دهند. گاهی مشاهده میشود برخی افراد در امر غیر شرعی نیز انتظار رفتار عادلانه دارند برای مثال زمانی که عدهای دزدی میکنند هنگام تقسیم مال انتظار تقسیم عادلانه اموال سرقت شده را دارند؛ بنابراین همیشه چنین بوده که اگر کسی برای تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی و یا برای دفاع از جان، مال و مکتب کشور خود کشته شود و یا در مقابل ستمگران پایداری و ایستادگی کند مورد تحسین جهانیان قرار میگیرد و این امر نیست مگر در حمایت از عدل و مبارزه با ظلم که خواسته عقلی، فطری و طبیعی هر انسان است، متاسفانه افرادی البته عدالت را برای خود، خاندان و بستگان نمی خواهند ولی برای دیگران خواهان هستند.
عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور در خصوص اینکه چگونه میتوان عدالت را اجرایی کرد، اظهار داشت: در اسلام عزیز باید تمام پستهای حساس بر عهده افراد عادل باشد امروز یکی از علل اجرایی نشدن عدالت بی تقوایی افراد است که پستها را به افراد غیر عادل سپردهاند و علت نارضایتی مردم نیز بیشتر از این باب است.
وی با استناد به آیه 17 سوره حدید، گفت: امام کاظم(ع) در تفسیر این آیه میفرمایند زمین با استقرار عدالت و اجرای حدود الهی زنده می شود؛ یا در جایگاه عدالت پیامبر(ص) میفرمایند: یک ساعت عدالت از 70 سال عبادتی که روزهای آن روزه و شبهای آن احیا داشته باشید بالاتر است؛ و در جای دیگر حضرت میفرمایند: عمل یک روز رهبری که در میان مردم به عدالت رفتار کند از عمل صد یا 50 سال در میان اهل و عیالش مشغول عبادت باشد بهتر است.
حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: حضرت علی(ع) میفرمایند: عدالت هم مصلحت مردم است و اقتدا به روش الهی است عدالت حیات و ظلم مرگ است مردمی که تسلیم ظلم میشوند در حقیقت مرده متحرک هستند؛ بنابراین یکی از مهمترین اهداف انبیا اجرای قسط و عدل بوده است تا مردم در آن به عدل قیام کنند و در تمام روابط خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حتی با دوست و دشمن رفتاری عادلانه داشته باشند.
نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران درباره علل بی عدالتی، عنوان کرد: یکی از علتهای بی عدالتی تبعیض و نابرابری است که در جامعه ما در دستگاههای دولتی حاکم است و دیگر اینکه عزل و نصبهای نابجا که باید به آن سر و سامان داده شود و این از عوامل بی عدالتیهایی است که بوجود آمده و سبب شده مردم از مسؤولان بی تقوای زده و ناراضی شوند. اگر مقتدای ما امام علی(ع) است باید سیره ایشان را الگوی خود قرار دهیم و این مربوط به مسؤولان و توده مردم مربوط میشود.
عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور گفت: در وسائل الشیعه آمده است که دونفر برای گرفتن سهم خود از بیت المال خدمت حضرت علی(ع) رسیدند که یکی از آن دونفر عرب و دیگری غیر عبر بود و امام براساس عدالت و طبق رسم خود سهم هر دو را یکسان پرداختند آنها که هنوز فرهنگ اسلامی را درک نکرده بودند تاب این عدالت را نداشتند و به اعتراض آمدند و گفتند آیا بین عرب و عجم یکسان تقسیم میکنی، امام فرمودند من هیچ فردی نمیبینم و سیره و روشم همین است.
وی افزود: بارها امیرمومنان(ع) به خاطر این تساوی و عدالت ورزی مورد انتقاد افراد خودخواه و طاغوت منش قرار گرفتند اما هرگز این انتقادات ایشان را از مرز توحید و عدالت خارج نمیکرد براساس آیات الهی حضرت از کسانی بودند که از ملامتهای نابجای افراد اثر نمیگرفتند کما اینکه خداوند متعال در ایه 54 سوره مائده آن را متذکر شده است.
حجت الاسلام مظفری میانجی اضافه کرد: روزی گروهی از مصلحت اندیشان محضر حضرت علی(ع) رسیدند و عرض کردند اگر شما به افراد سرشناس عرب و قریش سهم بیشتری بدهید و به این وسیله آنها را گرد خود جمع کنید. زیرا اگر سهم آنان را به بردگان و غیر عرب ترجیح ندهید ممکن است دست به کار شکنی بزنند و یا از نزد تو فرار و به ناحیه دیگری بپیوندند، امام فرمودند: آیا بیت المال را صرف جذب افراد کنم آیا باج بدهم کسی که با پول طرفدار ما شود با پول بیشتری هم طرفدار دیگری و مخالف ما خواهد شد، ما باید با عدالت مکتب را حفظ کنیم و نظر به جذب افراد از طریق تهدید و تطمیع نداشته باشیم من به هیچ وجه کسی را بر دیگری ترجیح نمیدهم هر که خواست بماند و هر که خواست برود؛ این باید سرلوحه همه مسؤولان ما باشد این خط امام علی(ع) برای جذب گروهی حاضر نیست خلاف عدالت عمل کنند. اگر روزی را دیدیم که هر کس با هر عنوانی که دارد در کنار سایر مردم بدون کمترین ناراحتی به معاشرت بپردازد آن روز عدالت اجتماعی اجرا و انقلاب فرهنگی ما شکوفا شده است.
نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران با بیان اینکه عدالت کلامی بسیار آسان است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت سخت و مشقت بار است و نیاز به تمرین دارد انسان نه تنها برای خانواده بلکه باید برای همگان عدالت داشته باشد و جاری شدن عدالت باید مطالبه اصلی مردم از مسؤولان باشد./813/ت302/ب1