۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۵۳۲۱۱
حجت الاسلام نظافت:

اخلاق بدون ایمان بی دوام است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) اخلاق بدون ایمان را کم ارزش و بی دوام دانست و گفت: ایمان همچون درختی هست که میوه آن اخلاق است و نمی توان باور کرد که فردی به خداوند احترام نگذارد اما خلق او را محترم شمارد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی نظافت یزدی چهارشنبه شب در جلسه شرح دعای مکارم الاخلاق که در مجتمع بنی فاطمه(س) برگزار شد گفت: دعای مکارم الاخلاق مهم ترین منبع اخلاق کریمه و بنیاد ها و راهبرد های آن می باشد. ارزش این دعا به اندازه ای است که می توان آن را مانند دعای کمیل هفته ای یک بار قرائت کرد. این دعا هدیه ای گرانقدر از جانب اهل بیت(ع) برای شیعیان است.  

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اهمیت صلوات به عنوان یک دعا که در ابتدای دعای مکارم الاخلاق بیان شده است، افزود: صلوات خود دعا است و دعایی است که موجب استجابت دیگر دعا ها می شود. همه مبانی دین همانند توحید، نبوت و ولایت در دعای صلوات خلاصه شده است و دعایی است که حتما مستجاب است. چرا که خداوند می فرماید: «ان الله و ملائکه یصلون علی النبی».

وی خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید که پاسخ تحیت و درود دیگران را به شکلی بهتر و افزون تر از آن بدهید. خداوند خود این قاعده را رعایت می کند و پاسخ صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و خانواده ایشان را در استجابت دعا ها فزون تر و بهتر خواهد داد.

حجت الاسلام نظافت با بیان توصیه ای از امیرمؤمنان(ع) درباره استجابت دعا تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «دعای خود را در میان دو دعای مستجاب بیان کنید تا مورد استجابت قرار گیرد. آن دو دعای مستجاب صلوات است که به برکت آن دعای شما نیز مستجاب خواهد شد».

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ارتباط میان ایمان و اخلاق افزود: اخلاق بدون ایمان ارزش و دوام ندارد. نمی توان باور کرد که فردی به خداوند احترام نگذارد اما خلق او را محترم شمارد. ایمان پایه همه خوبی ها است و برای ترویج خوبی ها در جامعه و خود باید از ایمان شروع کرد. ایمان همچون درختی هست که میوه آن اخلاق است.

وی عمل صالح را ثمره ایمان دانست و خاطر نشان کرد: خداوند نشانه ایمان را عمل صالح می داند و اگر فردی عمل صالح نداشته باشد ایمان نیز ندارد. ایمان موجب تولید عمل صالح می شود.

حجت الاسلام نظافت در ادامه گفت: جایگاه ایمان دل است. ایمان آگاهی هایی است که با احساسات آمیخته شده است و اگر معلومات ذهنی با دل پیوند نخورد ایمانی در آن وجود ندارد، بلکه آنچه موجود است به تعبیر قرآن «اسلام» است. عدم وجود ایمان در دل و تسلیم ذهنی و زبانی تنها در برابر خداوند موجب نفاق است.

این استاد اخلاق با اشاره به ضرورت توجه به شکل دادن ایمان در دل به جای افزایش اطلاعات دینی ذهنی افزود: در عصر کنونی اطلاعات دینی بسیار زیاد است اما آنچه کم است و زیاد نشده است ایمان است.  

وی ایمان را مانند بذری دانست که باید در دل کاشته و آبیاری شود و خاطر نشان کرد: هر چه در دل کاشته شود روزی محصول خواهد داد و اگر بذر ایمان در دل کاشته و آبیاری شود به درختی تنومند تبدیل خواهد شد. ایمان درجه دارد و با مراقبت و عمل صالح درجات آن افزایش می یابد./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات