کمگذاشتن در درس و طلبگی اتلاف عمر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن، گفت: سوره مبارکه الرحمن دو اصل کلی که در سایر آیات قرآن آمده است، تفسیر میکند، بر اساس اینکه قرآن «یفسر بعضها بعضا» این دو اصل کلی در این سوره تفسیر میشود، یک اصل کلی مربوط به کان تامه یعنی «الله خالق کلی شیء» است، یعنی هرچه مصداق شیء است مخلوق خداوند است و هستی هر چیزی را خداوند به او داد، آن قانون کلی و جامعالکلم دیگر که مربوط به کان ناقصه است یعنی «الذی أحسن کل شیء خلقه»، میفرماید مهندس این دو اصل «الرحمن» است و از مظهر رحمانیت خداوند نظم و عدل است، نظم در عالم حاکم است و نظمش براساس عدالت است، در کار «الرحمن» نه بینظمی و نه بیعدلی میبینیم.
وی افزود: هیچ چیزی از جای خود غایب نیست، اختلاف عین عدل و نظم است، اگر عالم همیشه روز بود زندگی سخت بود و اگر همیشه شب بود باز زندگی سخت بود، اینکه شب و روز است از بهترین مظاهر نظم عالم است، اینکه ذرهای جایش خالی باشد در عالم نداریم، کان تامه و کان ناقصه هر دو را با رحمت رحمانیه خودش تنظیم کرده است، از بهترین مظهر رحمت رحمانیه، نظم و عدل است که در آیات بعدی سوره «الرحمن» آن را شرح میدهد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه خداوند میفرماید ما قرآن را به انسان یاد دادیم و بعد بیان را به او یاد دادیم، اظهار کرد: طرز گفتن و طرز نوشتن را با اختلاف السنه به بشر آموخت تا نیازهای خود را بیان کنند، این یک امر اعتباری و قراردادی است، بیان یعنی روشنکردن یافتههای درون بهوسیله زبان، چه اینکه قلم بیانکردن یافتههای درون بهوسیله نوشتن است، چون بشر اجتماعی است و نیازهای خود را چه در مسائل طبی و چه اجتماعی باید فرابگیرد و این را به بشر یاد داد، بیان با قرآن خیلی فرق میکند، بیان یک امر اعتباری است، قبلا امری به نام بیان وجود نداشته است، غرض آن است که نظم و عدل از بهترین مظاهر رحمانیت خداوند است و ازاینرو فرمود شما هیچ بینظمی در عالم نمیبیند.
وی با قرائت آیه «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ، وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ»، ادامه داد: شمس و قمر حسابشده کار میکند، او حق ندارد یک لحظه جلو برود، هر کدام باید سر جای خودشان باشند، این میشود نظم عالم و این میشود اینکه فوتی در عالم نیست، این نجم ازنظر هماهنگی با شمس و قمر یک لطافتی را دربردارد، کدام درخت باید روییده شود؟ چقدر باید رشد بکند اینها همه به حساب و نظم الهی است، فرمود من هرچه آفریدم به زیباترین وجه آفریدم برای اینکه شما که خلیفه خدا هستید هر کاری که میکنید به زیباترین وجه باشد، خداوند جهان را به أحسن وجه خلق کرد تا شما به أحسن وجه کار بکنید.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان ساخت: خیلی از کارها حلال است اما انسان هر کار حلالی را که انجام نمیدهد، اما شماها حلالترین و بهترین کار را انجام دهید، اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد، یعنی ما منتظر باشیم که آیهای نازل شود و بگوید ای کسانی که ایمان آوردید اگر کسی بتواند خوب درس بخواند و مجتهد و مفسر و حکیم بشود و نشود او عمرش را تلف کرده است، نباید منتظر همچو چیزی باشیم تا آیه نازل شود، اگر کسی استعداد دارد و وقتش را به موبایل و فضای مجازی و روزنامه بگذراند و معارف بلند قرآن و نهجالبلاغه را یاد نگیرد، این شخص عمرش را تلف کرده است، اگر مثل صوم و صلات بود آن نیاز به آیه بود، اما اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد، همینکه کسی استعداد خوب دارد ولی درس نمیخواند یا کم درس میخواند یا مختصر درس خوانده و نانفروشی میکند، اتلاف عمر است.
وی بیان کرد: اگر بهغیر ابدیت فکر کنیم اتلاف عمر است، اما سخن از عمر نوح و میلیاردها سال نیست که بعد هم فاسد شویم و بپوسیم، سخن از ابدیت است، ما هستیم که هستیم، اگر ما موجود ابدی هستیم باید کارهای ابدی داشته باشیم، غیر از خدا و اسمای حسنای او و اولیا و اهلبیت(ع) چیزی ابدی نیست، اینها وجهالله هستند، آنجور که قرآن هنرنمایی میکند نمیخواهد که خودش را معرفی کند، بلکه میخواهد ما را ترغیب به انجامدادن بهترین کار بکند، تمام تلاش و کوشش برای این است که خلیفه بپروراند، من بهبهترین وجه آفریدم و شما بهبهترین وجه حوزه را اداره کنید، جامعه را اداره کنید، بهبهترین وجه درس بخوانید و از عمرتان بهرهبرداری کنید، در برخی دعاها میگوییم که حشر ما با پیامبر و امام حسین باشد، اکتفا نکنیم که به بهشت برویم، توده بهشتیها سالی یکبار بر آنان تجلی میکند، اینطور نیست که هر وقت بخواهند امام حسین را بتوانند ببینند، خداوند همتها بلند و فکر بلند و نظر بلند را دوست دارد و شدنی است، حالا سلمان معروف شد اما خیلیها به این مقامها رسیدند، چرا ما نباشیم؟/914/۲۰۲/ح