۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۵۲۸۹۹۳
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه؛

نهضت حسینی و دفاع مقدس تعطیل بردار نیست

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه باشیم با بيان اينكه تداوم حرکت عاشورایی در قالب دفاع مقدس ۸ساله انجام شد، گفت: امروز عزیزانی که در صحنه دفاع از حرم مقاومت مي كنند در تداوم حرکت یاران امام حسین(ع) است که انجام می‌شود، به عبارتی نهضت حسینی و دفاع مقدس هرگز تعطیل‌بردار نیست و امروز شاهد جلوه دیگری از همان دفاع مقدس هستیم.
حجت الاسلام حاجي صادقي

به گزارش خبرگزاري رسا؛ همزمانی بزرگداشت هفته دفاع مقدس و دهه اول محرم امسال، ما را بر آن داشت تا درباره این تقارن پر معنا در خدمت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه باشیم که در ادامه ماحصل گفت‌وگو با وی را می‌خوانید:

* اصولاً چه ارتباطی را می‌توان بین دفاع مقدس هشت ساله با فرهنگ عاشورا جست؟
تقارن هفته دفاع مقدس با ایام محرم امسال یادآور یک هویت و ماهیت مشترک بین دو حادثه بزرگ است. البته هیچ چیز با نهضت و قیام امام حسین(ع) قابل مقایسه نیست؛ ولی این یک واقعیت است که دفاع مقدس ما از همان فرهنگ عاشورایی نشئت گرفته است. عاشورا و نهضت کربلا آغازی بی‌پایان و طلوعی بی‌غروب بود که در همه عرصه‌ها و در همه زمان‌ها و مکان‌ها استمرار دارد. جبهه امام حسین(ع) با جبهه یزید و کفر همواره در حال درگیری هستند و این مبارزه پایان ندارد و فقط نیروهایش عوض می‌شوند. یزیدها تغییر می‌کنند و نیروهای وفادار و صحابه امام حسین(ع) نیز عوض می‌شوند؛ اما نهضت حسینی همیشگی است. می‌دانیم که نهضت کربلا و عاشورا فقط در سال 61 دین خدا را احیا نکرد؛ بلکه دین خدا را هر سال احیا می‌کند. عاشورای هر سال کربلای هر سال و دهه محرم هر سال احیاکننده دین بوده و خواهد بود. دفاع مقدس ما یکی از تجلیات و آثار نهضت امام حسین(ع) است که مردم و نیروهای وفادار انقلاب اسلامی با همان شعار «هیهات من‌الذله»، با همان شعار «انی احامی ابداً عَن دینی»، با همان شعار «أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ» و شعار دفاع از حق، با همان ماهیت و همان شعار آن را آغاز کردند. آنچه دفاع ما و این ایستادگی را مقدس کرد، به دلیل ماهیت عاشورایی و حسینی بودنش بود؛ وگرنه جنگ زیاد واقع شده و درگیری‌ها فراوان بوده، اما چرا این مقدس شد؟ به دلیل همان روحیه عاشورایی. می‌دانیم رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس هشت ساله می‌جنگیدند، شعارها و جهت‌گیری‌های‌شان همان شعارهای عاشورا و امام حسین(ع) و عشق به دیدار آقا اباعبدالله(ع) بود. در واقع، ما در نهضت بزرگ دفاع مقدس‌مان همان صحابه امام حسین(ع) را در افق تاریخ امروزمان شاهد بودیم.

* آیا این تجلی عاشورایی در جبهه مقاومت و در مدافعان حرم امروز هم وجود دارد؟
همان‌طور که عرض کردم، تداوم حرکت عاشورایی در دهه اول انقلاب در برابر صدام که دست‌نشانده استکبار بود، در قالب دفاع مقدس هشت ساله انجام شد و امروز در برابر دشمنان متجاوز به حریم اهل بیت(ع) و در دفاع از حرم تداوم‌ یافته و نهضت عاشورا در قالب دفاع از حرم و عزیزانی که در آن صحنه هستند، تداوم دارد و این هم در تداوم حرکت یاران امام حسین(ع) است که انجام می‌شود. به عبارتی، دفاع مقدس تعطیلی‌بردار نیست. ممکن است جبهه‌ها و میدان‌های جنگ عوض شود؛ اما نهضت حسینی و دفاع مقدس هرگز تعطیل‌بردار نیست و امروز شاهد جلوه دیگری از همان دفاع مقدس هستیم؛ از این رو با صراحت می‌گوییم که دفاع از حریم هم دفاعی است مقدس، مانند دفاع مقدس هشت ساله.

* لطف کنید خاطراتی از دوران دفاع مقدس را که نشان‌دهنده همین مفهوم است، نقل کنید.
خاطرات فراوانی وجود دارد. من خودم شاید اهل رزم نبودم؛ اما شاهد رزمندگان و در خدمت آنها بودم. بیش از 50 ماهی که در صحنه حضور داشتم، با همه وجود در مقام کسی که شاهد بوده، شهادت می‌دهم که اعتقاد اینها و خواسته‌های اینها همان خواسته‌های عاشورایی بوده است. در سال 59 در آن شرایط سخت دفاع مقدس در جمع عزیزان سپاه خرمشهر حضور داشتم، آنها بسیاری‌شان می‌نالیدند که چرا شهید نشدند؟ عرض می‌کردم که چرا برای شهادت این‌گونه غبطه می‌خورید؟ می‌گفتند ما شهادت را رسیدن به وصال محبوب و رسیدن به صحابه امام حسین(ع) می‌بینیم و همه اینها تجلی معنویات و روحیه عاشورایی آنها بود. به یاد دارم روزی جهان‌آرا، فرمانده دلاور و شهید سپاه خرمشهر به من گفت: «قم که می‌روی سلام مرا به آیت‌الله مشکینی برسان و بگو ما فرماندهان تلاش می‌کنیم اول شکم رزمندگان را ـ با همه سختی‌های آن موقع ـ از غذا پر کنیم و سلاح آنها را از مهمات؛ اما در این جبهه و در این دفاع مقدس آنچه می‌جنگد، نه شکم پر است و نه سلاح پر، بلکه ایمان و روحیه عاشورایی است که تقویت و تربیتش با شماست.»
به یاد دارم که در عملیات کربلای 5 در کانال ماهی دشمن پاتک بسیار شدیدی زده بود؛ به گونه‌ای که گردان‌های ما زمین‌گیر شده بودند و نمی‌توانستند از کانال‌‌ها بلند شوند؛ ولی یک لحظه یک طلبه جوان که بعداً شهید شد، به نام شهید اکبرزاده بدون سلاح ایستاد، یک پرچم یا حسین بلند کرد و با یک شعار «یا حسین» همه رزمندگان را بلند کرد و حرکت داد. فریاد زد «هر که دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله» من دیدم همه بچه‌ها از زمین کنده شدند و یک موج ایجاد شد و پاتک دشمن را با شدت تمام به هم زدند و آنها را عقب راندند.این جهت‌گیری «هر که دارد هوس کرب‌وبلا» است که در دفاع مقدس جاری بود و ما را به پیروزی ‌رساند.

* به نظر می‌رسد عاشورایی که به نهضت مهدوی نرسد، ناقص است، چه ارتباطی بین دفاع مقدس با نهضت مهدوی وجود دارد؟
در روایات آمده است، عاشورا شروع نهضت و عملیاتی است که مرحله نهایی‌ آن را امام زمان(عج) در آخرالزمان انجام می‌دهد. این رابطه نهضت امام حسین(ع) با مهدویت است و این نهضت ادامه دارد و دفاع مقدس ما هم در تداوم نهضت حسینی زمینه‌ساز، فراهم‌کننده و آماده‌کننده جهان برای نهضت مهدی(عج) است. اساساً بزرگ‌ترین رسالت انقلاب اسلامی ما زمینه‌سازی همین نهضت ظهور است. در واقع، انقلاب اسلامی به این معنا است که امام زمان(عج) ما مالک اشتر خود را فرستاده تا ما آماده شویم و با این انقلاب شرایط حضور و ظهور ایشان را در سطح جهان آماده کنیم. بنابراین هم نهضت عاشورا و هم انقلاب اسلامی هر دو مراحل پیش از نهضتی هستند که زمینه‌ساز این نهضت مهدوی خواهند بود. انقلاب اسلامی همیشه در حال دفاع مقدس بوده؛ یک جلوه در هشت سال و جلوه دیگر در دفاع از حرم و جلوه‌هایی هم در برابر فتنه‌ها.آنچه در هفته دفاع مقدس مهم است، اینکه فراموش نکنیم دفاع مقدس از اسلام تعطیلی‌بردار نیست و چون جبهه استکبار همچنان دارد توطئه می‌کند، این دفاع مقدس ادامه دارد. در دفاع هشت ساله پیروز و سربلند بودیم و باید سعی کنیم در دفاع‌های مقدس دیگر هم این طور
 باشیم.

* در پایان اگر بیان نکته‌ای را ضروری می‌دانید، بفرمایید.
گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گرامیداشت یک حادثه تاریخی نیست؛ همان‌طور که گرامیداشت حادثه عاشورا هر سال گرامیداشت یک حادثه برای 1400 سال قبل نیست؛ بلکه احیای ارزش‌ها و به معنای الهام گرفتن و درس گرفتن و حضور در جبهه‌ای است که امام حسین(ع) شروع کردند و پس از انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس تداوم یافت و تا قیام مهدی(عج) ادامه خواهد داشت./۸۰۴/
۱۰۳/خ

ارسال نظرات