۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۲۶۱۲۵
استاد حوزه:

آیه ۵۵ سوره مائده اثبات مقام ولایت برای امام علی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سالروز خاتم بخشی امام علی(ع) گفت: درباره شأن نزول این آیه مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در شأن امام علی(ع) نازل شده و مفسران شیعه و سنی معتقد هستند که در این آیه به سه گروه که مقام ولایت دارند مرود اشاره قرار گرفته اند که سومین کسی که طبق این آیه مقام ولایت و اطاعت دارد امام علی(ع) است.
امام علی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که ماه ذی الحجه ماه اهل بیت(ع) است و در روزهای پایانی این ماه وقایعی اتفاق افتاده که مقدمه غدیر بوده و مهر تأیید بر حقانیت اهل بیت(ع) در روز غدیر است، گفت: آیه مبارکه ولایت یا همان آیه 55 سوره مائده در روزهای پایانی این ماه نازل شده است که در این آیه مقام ولایت و امامت برای امام علی(ع) و فرزندان ایشان اثبات می شود و خداوند در این آیه می فرماید« إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» یعنی ولی شما خدا و رسولش کسانی هستند که اقامه می کنند نماز را و می پردازند زکات را در حالی که در رکوع هستند.

وی افزود: این آیه اختصاصا در شأن امام علی(ع) نازل شده و بعد ها عده ای به واسطه نزول این آیه برای اینکه به دنبال مقامی مانند مقام امام علی(ع) بودند حتی بیش از چهل بار انگشتری در نماز بخشیدند اما حتی یک آیه و حدیث هم در شأن آنها بیان نشد که این موضوع نشان می دهد مقام ولایت و اطاعت که همان مقام امامت است تنها به امام علی(ع) و فرزندان ایشان اختصاص دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین در شأن نزول این آیه مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در شأن امام علی(ع) است و مفسران شیعه و سنی معتقد هستند که در این آیه به سه گروه که مقام ولایت دارند اشاره شده که در ابتدا ولایت متعلق به خداوند است و حضرت رسول به واسطه مقام نبوت و ولی خدا بودن مقام ولایت دارند و سومین کسی که مقام ولایت و اطاعت دارد امام علی(ع) است که به اشاره این آیه انگشتر خود را در نماز به فقیر هدیه کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهار کرد: همچنین آیه تطهیر در روزهای پایانی ماه ذی الحجه نازل شده و در این آیه بیان شده است که «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً» یعنی خداوند اراده کرده است که هر نوع پلیدی و ناپاکی را از اهل بیت(ع) دور کند که این آیه نشان دهنده مقام عصمت برای اهل بیت(ع) است.

وی اضافه کرد: همسران رسول خدا(ص) از جمله ام سلمه که این آیه در منزل ایشان نازل شده است بیان می کند که این آیه در شأن اهل بیت(ع) یعنی حضرت زهرا(س) امام علی(ع) و امام حسین و امام حسن(ع) است و زمانی که ام سلمه از رسول خدا(ص) پرسید که آیا من نیز از اهل بیت شما هستم که حضرت رسول(ص) فرمودند تو خوب و پاک هستی اما از اهل بیت من نیستی.

وی افزود: آیه تطهیر جای اجتهاد و استنباط نیست که عده ای بخواهند مقاصد خود بیان کنند؛ این آیه مشمول همسران پیامبر(ص) نمی شود چون اگر اینطور بود حضرت رسول(ص) این چهار نفر را در زیر عبای خود جا نمی دادند و ام سلمه را بیرون کنند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: آیه مباهله و آیات سوره « هل اتی» نیز در این روز و در شأن خانواده اهل بیت(ع) نازل شده است که فضایل خانواده امام علی(ع) یا همان اهل بیت(ع) را نسبت به دیگران به اثبات می رساند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات