۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۱۴۱۷۵
معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام:

عبادت سبب پرورش روح و تهذیب نفس می شود

معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام گفت: عبادات در پرورش روح و پاکسازی نفس بسیار موثر است و طلاب باید قبل از هرکاری به مساله تهذیب و تزکیه نفس توجه ویژه ای داشته باشند.
تهذیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون پژوهش حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در جمع طلاب جدید الورود و دوره میثاق طلبگی اظهار داشت: عبادات در پرورش روح و پاکسازی نفس بسیار موثر است.

وی افزود: در تمام احادیث و روایات که سخن از فلسفه احکام به میان آمده است به تاثیر عبادت در تهذیب نفوس و پالایش روح و صفای دل اشاره شده است و این نشان از اهمیت بالای و تاثیرات عبادت در نفس آدمی است.

حجت الاسلام سلیمی خاطر نشان کرد: عبادت پروردگار قلب را بیدار و روح را هوشیار می کند و سبب یاد خداست که آن نیز خمیر مایه اصلاح درون و برون انسان است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام به اهمیت نماز و آثار و برکاتش در روح انسان اشاره و تصریح کرد: نماز صحیح و کامل رابطه مستقیم با مسایل اخلاقی و دعوت به خوبی ها و نهی از بدی ها دارد و آنها که نمازشان این اثر را ندارد، تنها با جسم نماز پرداخته اند و به تعبیر، دیگر نمازی است جهت رفع تکلیف نه مورد قبول پروردگار.

وی با بیان اینکه رابطه بسیار نزدیک بین عبادت و پاکسازی روح و صفای دل و تهذیب نفوس وجود دارد، ادامه داد: هر اندازه عبادت خالص تر و بی ریاتر و آمیخته با حضور قلب و آداب باشد، این تاثیر قوی تر خواهد بود.

این مدرس حوزه تاکید کرد: اعمال، رفتار و کردار هر انسان، نشأت گرفته از میزان اعتقادات و فضائل اخلاقی است و تدبر در آیات الهی و احادیث و روایات معصومین(ع) می تواند مبلغانی کارآمد و اثر گذار را برای تبلیغ معارف دینی تربیت نماید.

حجت الاسلام سلیمی عنوان داشت: خداوند در قرآن کریم برای تزکیه نفس قسم یاده کرده و رستگاری انسان را منوط به تهذیب و تزکیه کرده است که هر انکس که خود را تزکیه کرد قطعا رستگار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به آثار ذکر خدا در زندگی و نفس انسان اشاره کرد و افزود: ذکر خدا مایه آرامش قلوب و هر یک از اذکار، انسان را متوجه یکی از صفات جلال و جمال خدا می کند و او را به هماهنگی با حق تشویق می کند.

حجت الاسلام سلیمی در پایان گفت:  انسان عاقل همیشه در جنگ و مقابله با هواهای نفسانی است، اما انسان عاشق چیزی جز معشوق نمی بیند و طلاب باید قبل از هرکاری به مساله تهذیب و تزکیه نفس توجه ویژه ای داشته باشند./۸۷۹/پ204/ب1

ارسال نظرات