۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۰۷۵۲۰

روزنامه رای الیوم خواستار توقف نسل کشی در یمن شد

روزنامه رای الیوم در گزارشی از عربستان خواست که به جای بذل و بخشش‎های ظاهری در سطح بین الملل، جنگ و خونریزی در یمن را متوقف کند.
کودک یمنی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقهای رای الیوم در واکنش به کمک 66 میلیون دلاری عربستان به قحطی زدگان و مبتلایان بیماری وبا در یمن نوشت: عربستان جنگ افروز به جای بذل و بخشش، کشتارها و نسل کشی ملت تهیدست یمن را متوقف کند.

به نوشته روزنامه رای الیوم چاپ لندن، مریتسل ریلانو سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روزجمعه اعلام کرد که تاکنون دریمن 300 هزار نفر به بیماری وبا مبتلا شده اند و یکهزار و 265 نفر در یمن بر اثر ابتلا به وبا از آغاز شیوع آن در ماه آوریل جان خود را از دست داده اند.

ازسوی دیگر بیتینا لوشر سخنگوی برنامه غذایی سازمان ملل پنجشنبه گذشته درجمع خبرنگاران گفت: یمن در آستانه گرسنگی قرار دارد و یک سوم مردم یمن (17میلیون) نفر برای تامین معاش خود در تنگنا قرار دارند.

رای الیوم می افزاید: این شرایط بحران زده و فلاکت باری که یمنی ها در آن بسر می برند نتیجه جنگی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان از دو سال و نیم پیش آغاز کرده و نتیجه محاصره ای است که این ائتلاف در پوشش منع ورود سلاح به طرف یمنی که با آن درحال جنگ است و قصد دارد آن را از این طریق تحت فشار قرار دهد، اعمال کرده است.

این روزنامه می نویسد: عربستان این بلای هولناک و بحران را بر سر کشوری آورد که قبل از این جنگ ویرانگر در ردیف پنجمین کشور فقیر و محتاج جهان قرار داشت اما با این وضع دچار بیماری وبا نبود وهیچ یک از کودکانش دراثر ابتلا به این بیماری نمی مردند همچنین حداقل دچار گرسنگی نبود و می توانست به نوعی معاش 25 میلیون نفر جمعیت خود تامین کند وعزت و کرامت خود را به عنوان یک کشور عربی برغم تلاش های کشورهای ابر قدرت و ثروتمند و نزدیکان آنها برضد آن، حفظ کند.

رای الیوم یاد آور شد: محمد بن سلمان ولیعهد جدید سعودی دستور اختصاص 66 میلیون و 700 هزار دلار برای فعالیت های مبارزه با شیوع وبا در یمن را صادر کرده است.

وی که خود مسبب بحران و جنگ ویرانگر در یمن است به مرکز امداد رسانی و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان دستور داده است تا درپاسخ به درخواست سازمان بهداشت جهانی و سازمان یونیسف برای مبارزه با وبا و تامین آب و محیط زیست سالم 66 میلیون و 700 هزار دلار به این سازمان ها ارایه دهد.

این روزنامه عرب زبان می افزاید: این مبلغ تنها هزینه موشک های کشنده یکی از هواپیماهای نظامی عملیات توفان قاطعیت به سرکردگی عربستان است که درطول دو سال گذشته بی رحمانه مردم یمن را هدف حمله قرار داده اند. مردمی که بیش از یک سوم از گرسنگی در ماه مبارک رمضان رنج می برند و بیماری وبا جان آنها را می گیرد.

رای الیوم نوشت: مردم یمن دلارهای محمد بن سلمان و بذل و بخشش های او را نمی خواهند بلکه وی به عنوان وزیر دفاع عربستان باید این جنگ ویرانگر را متوقف و محاصره مهلک را از بنادر و فرودگاه های یمن رفع کند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات