۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۲۱۲۵
استاد درس خارج حوزه علمیه تشریح کرد؛

پنج ویژگی اهل تقوا

حجت‌الاسلام فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه برگزار شد به تشریح پنج ویژگی اهل تقوا پرداخت.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی نسب در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه برگزار شد، با اشاره به آیه‌ی 17 سوره آل عمران گفت:‌ این آیه به خصوصیّات اهل تقوا اشاره می‌کند؛ «الصَّابِرِینَ‏ وَ الصَّادِقِینَ‏ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحار» خداوند در این آیه پنج عدد از خصوصیّت و وصف این‌ها بیان می‌فرماید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: «الصَّابِرِین» صبرکننده‌ها هستند، یعنی در برابر آنچه خدا می‌خواهد و در برابر آنچه خدا امر می‌فرماید و دستور می‌دهد، در برابر مشیّت خدا و مشکل‌ها و سختی‌ها صابر هستند و در برابر آنچه که خدا امر می‌کند صبر می‌کنند.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی مؤمنان «صداقت» است اظهار داشت: اهل تقوا نخست اینکه اهل طلب مغفرت و پناه آوردن به خدا از آتش هستند و دوم اینکه در برابر مشیّت‌های ربوبی و امر و نهی الهی صابر هستند و در میدان توحید و عبودیّت راستگو هستند.

حجت الاسلام فاطمی در مورد خصوصیت سوم اهل تقوا که در آیه اشاره شده است«وَ الْقانِتِین» بیان داشت: «قانت» از قنوت برگرفته شده است، خصوصیّت سومی که خداوند در این‌جا برای اهل مقام تقوا ذکر می‌کند «الْقانِتِین» است یعنی آن‌ها که در برابر خدای متعال خاضع هستند و با تمام وجود خداوند را عبادت می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خصوصیت چهارم اهل تقوا بر اساس این آیه «انفاق در راه خدا» است،‌ ابراز داشت: انفاق هرکسی در حدّ خود اوست و فقط مربوط به مسائل مادی نیست؛ انفاق یکی از خصوصیّات اساسی و ارکان عبودیّت و سلوک عبودی است، کسی که این را نادیده بگیرد، این نادیده گرفتن از جهل او نشأت گرفته و مانع سختی در راه عبودیّت برای او خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه «استغفار در سحرگاهان» خصوصیت پنجم مؤمنان حقیقی است، خاطرنشان کرد: در سحرگاهان که مشاهده می‌شود هیچگونه صدایی نیست و همگان در خوابند و سکوت همه جا را فرا گرفته است؛ مؤمنان حقیقی در این موقع قبل از اذان از خواب بیدار شده و به مناجات با خداوند می‌پردازند.

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) سجده‌های بسیار طولانی انجام می دادند، عنوان کرد: ما هم باید به پیروی از سیره نبوی(ص)،‌هر روز یک سجده طولانی داشته باشیم و در آن حال از خداوند طلب عاقبت به خیری داشته باشیم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه یادآور شد: ماه رمضان ماه استجابت دعاها است و به یقین همه دعاها در این ماه به استجابت می‌رسد؛ انسان‌ها نباید هنگامی که در دنیا به آرزوها و دعاهای خود دست نیافتند، با خود بگویند «خداوند دعای مرا مستجاب نکرده است»، بلکه باید بدانند که خداوند بر اساس حکمت خود، دعا و آرزوهای مردم را به استجابت می رساند.

وی اضافه کرد: اگر در این دنیا دعایی مستجاب نشود قطعاً در آخرت جزای آن را خواهیم دید، چراکه در برخی روایات می‌بینیم که در قیامت، در نامه اعمال انسان اعمال نیکی ثبت شده است که وی آنها را انجام نداده است، در این هنگام به او می‌گویند اینها همان دعاهایی است که در دنیا مستجاب نشد و هم‌اکنون خداوند برای شما در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام فاطمی در پایان گفت: یک مؤمن باید در این روزهای گرم تابستان، هنگامی که تشنه می‌شود به یاد امام حسین(ع) افتاده و به ایشان عرض ادب کنند و سلام بدهند؛ کسی که این کار را انجام دهد، خداوند برایش ثواب زیارت کربلا را در نظر می‌گیرد./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات