۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۵۰۱۷۲۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

خداوند براساس رفتارهاي انسان عزت و ذلت مي دهد

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خداوند براساس رفتارهاي انسان عزت و ذلت مي دهد، گفت: عزت و ذلت يك نفر نمي تواند بي حساب و كتاب باشد چرا كه همه چيز براساس حكمت خدا است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل دوشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 3 و آيه 26  سوره مباركه بقره كه خداوند مي فرمايد ‹‹قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِي الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ››، گفت: حداوند در اين آيه مالكيت و فرمانروايي خودش را بر عالم هستي اينگونه بيان مي كند كه خداوند ملك ملك است.

 وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ›› خدا مالك و صاحب فرمانرواي جهان است، بنابراين ما يك مالك داريم كه در مقابل او ملك است و چنانچه كسي ملكي داشته باشد به او مالك گفته مي شود، اما يك مُلك داريم به معناي فرمانروايي است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي فرمايد من صاحب مالك الملك هستم، نمي گويد من صاحب ملك هستم، بلكه مي گويد من صاحب مُلك هستم يعني فرمانروايي‌ها از من است و در ادامه مي فرمايد ‹‹تُؤْتِي الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ›› خداوند فرمانرواي يرا به هر كس بخواهد مي دهد و فرمانروايي را از هركس كه بخواهد مي گيرد.

وي افزود: در سوره مباركه حمد خداوند مي فرمايد ‹‹مالِکِ يَوْمِ الدِّينِ›› خداوند مالك و صاحب روز قيامت است، اما برخي ديگر خوانده اند ‹‹ملك اليوم الدين›› خدا فرمانرواي روز قيامت است كه هر دو صحيح است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: در ادامه آيه مي فرمايد ‹‹وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ›› خدايا تو هركس را كه بخواهي عزت مي دهي و هركس را كه بخواهي ذلت مي دهي و در ادامه نيز مي فرمايد ‹‹بِيَدِکَ الْخَيْرُ›› خيرها به دست تو است ‹‹إِنَّکَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ››  و تو بر هركاري قادر هستيد.

وي به چند نكته در رابطه با اين آيه اشاره كرد و گفت: خداوند مي فرمايد من به هركس بخواهم مُلك مي دهم و از هر كس بخواهم مي گيرم، اما اين به معني اين نيست كه اگر كسي فرمانروا شد خدا او را فرمانروا كرده است و يا اگر كسي از فروانروايي عزل شد خدا او را عزل كرده باشد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند مي فرمايد من فرمانروايي را به هر كس بخواهم مي دهم و كسي هم مانع من نيست و اگر بخواهم از كسي بگيريم، مي گيرم آنجا نيز كسي مانع من نيست، اما اينگونه هم نيست اگر كسي به فرمانروايي رسيد بگويد خدا خواسته به فرمانروايي برسم و يا اگر كسي از فرمانروايي عزل شد بگويد خدا خواسته او از فرمانروايي عزل شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: خيلي از افراد هستند كه به فرمانروايي مي رسند اما خدا دوست ندارد آنها به فرمانروايي برسند و مي رسند و خدا نيز مانع نمي‌شود و خيلي از افراد خوب و صالح هم هستند كه از فرمانروايي عزل مي‌شوند در حالي كه خدا شرعا نمي خواهد اين اتفاق رخ دهد، اما مي گويد من از اين اتفاق جلوگيري نمي كنم تا مردم خودشان انتخاب كنند و يا خودش مقاومت و پيگيري كنند و قرار نيست حكم همه فرمانروايي ها را خدا بدهد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: بحث اول اين آيه اين است كه اگر خدا بخواهد كسي به مُلك برسد، هيچكس نمي تواند مانع شود و اگر خدا بخواهد كسي را از فرمانروايي عزل كند، باز هم كسي نمي تواند مانع خدا شود.

وي با طرح اين سؤال كه ‌آيا از اين آيه مي توان استفاده كرد كه هركس به مُلك رسيد اگر با اراده خدا هم  باشد برايش خوب است و يا اينكه اگر كسي از مُلكي عزل شد اگر با اراده خدا هم از اين ملك عزل شد برايش بد است، گفت: خداوند اين بحث را ندارد كه اگر كسي را دوست داشته باشد او را فرمانروا كند و اگر كسي را دوست نداشته باشد او را عزل كند، بلكه كساني بودند كه خدا مي خواسته آنها را ذليل كند به آنها فرمانروايي داده است و كساني هم بودند كه خدا مي خواسته به آنها عزت بدهد، فرمانروايي را از آنها گرفته است.

به گفته وي، كساني بودند كه خدا مي خواسته به آنها عزت بدهد به آنها فرمانروايي داده است و كساني هم بودند كه خدا مي خواسته آنها را ذليل كند، فرمانروايي از آنها گرفته است كه شاهد اين ادعا در طول تاريخ زياد هستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: خداوند در اين آيه مي خواهد قدرت نمايي كند كه اگر اراده كند به مُلك خواهند رسيد و كسي نمي تواند مانع شود و اگر اراده كند كسي را از فرمانروايي عزل كند هيچ كسي نمي تواند مانع آن شود كه دليل آن نيز ‹‹وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ›› است كه مي خواهد بگويد وادي مُلك و عدم مُلك با وادي عزت و ذلت در ارتباط نيستند كه بگويد الزما مُلك با عزت همراه است يا با ذلت همراه است ويا بر عكس آن است.

حجت الاسلام شاه فضل همچنين با طرح اين سؤال كه آيا خدا انسانها را بي حساب و كتاب عزيز و ذليل مي‌كند و يا خدا بي حساب و كتاب مُلك مي دهد و مُلك مي گيرد، گفت: اينگونه نيست، خداوند در آيات بسياري به حكمت خودش اشاره كرده است ‹‹أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَکيمٌ›› باريدن حتي يك قطره باران  و با افتادن برگي از درخت از روي حساب و كتاب است.

وي ادامه داد: خداوند براساس حكمت و رحمتي كه دارد، كارهايي را انجام مي دهد كه اگر همه دنيا بخواهند ممانعت كنند نمي توانند و اگر قرار باشد به كسي عزت بدهد، اگر همه دنيا هم  ممانعت كنند نمي توانند و چنانچه خدا بخواهد كسي را خوار ذليل كند هيچ كسي نمي تواند مانع شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه خداوند براساس رفتارهاي انسان عزت و ذلت مي دهد، افزود: عزت و ذلت يك نفر نمي تواند بي حساب و كتاب باشد چرا كه همه چيز براساس حكمت خدا است./1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات