۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۹۴۶۱۵
روزنامه رای الیوم:

تغییرات در ساختار حکومتی عربستان تأثیری بر روند فروپاشی این کشور ندارد

روزنامه رأی الیوم با اشاره به تغییرات و عزل و نصب های اخیر در عربستان، تأکید کرد که این اقدامات تأثیری بر روند اضمحلال این رژیم ندارد.
مقامات عربستان سعودی ملک سلمان بن سلمان چشم انداز عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در تحلیلی با اشاره به گزارش اخیر مجله اکونومیست نوشت: شرایط عربستان در آینده نزدیک بسیار وخیم تر از گزارش اکونومیست خواهد بود و عزل و نصب ها و دستورات جدید ملک سلمان نخواهد نتوانست آن را نجات دهد.

رای الیوم به تحلیل اکونومیست در خصوص شرایط اقتصادی عربستان پرداخت و نوشت: روزنامه معتبر اکونومیست چاپ لندن از مجلاتی است که به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی توجه داشته و در چندین مصاحبه با وی به شرح دیدگاه اقتصادی او موسوم به 2030 مبنی بر اصلاحات اقتصادی در عربستان برای رهایی از وابستگی به نفت به عنوان منبع اصلی درآمد پرداخته است.

این روزنامه ادامه داد که اکونومیست در گزارش روز جمعه خود بار دیگر این دیدگاه اقتصادی و دستورات جدید پادشاه عربستان در خصوص عزل و نصب های جدید را بحث و بررسی کرد. برطبق این دستور ملک سلمان بعضی از وزرا را عزل و 14 امیر جوان را در مرکز قدرت قرار داد که یکی از آنها 'خالد بن سلمان' فرزند 28 ساله خود بعنوان سفیر این کشور در آمریکا بود، بااینکه او چندان تجربه دیپلماتیک نداشته و تحصیلات آکادمیک نظامی دارد.

مجله اکونومیست در گزارش خود به دو مورد از دستورات ملک سلمان اشاره کرد، نخست صرفنظر کردن از تصمیم سابقی که در آن محمد بن سلمان دست داشت مبنی بر ممنوعیت پوشیدن کت و شلوار در میان شهروندان که دو سوم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و دوم تاسیس مرکز پزشکی امنیتی داخلی وابسته به دیوان پادشاهی که این یعنی گرفتن صلاحیت از 'محمد بن نایف' به عنوان ولیعهد و وزیر کشور.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم می نویسد، ملک سلمان احتمال دارد که محمد بن سلمان را در هفته ها و ماه های آینده به عنوان ولیعهد این کشور قرار دهد چرا که در حال حاضر با عزل و نصب های جدید ستون اصلی دولت در دست او قرار گرفته است حتی برای این کار 'احمد عسیری' مشاور سابق او به عنوان فرد دوم وزارت اطلاعات این کشور انتخاب شده است.

این روزنامه همچینین می افزاید: اکونومیست به وجود حالتی از رخوت و خستگی در میان شهروندان و جوانان خاندان حاکم از شرایط سیاسی و اقتصادی اشاره کرد که این باعث تعجب نیست، بلکه این مجله به شدت این رخوت و ناامیدی در شبکه های اجتماعی اشاره کرد یکی از بارزترین این پیام هایی که در بین کاربران شبکه اجتماعی سعودی مطرح است ضرب المثل بودن محمد بن سلمان به صرفه جویی است از نظر آنها او نمی تواند این سیاست را از شهروندان سعودی مطالبه کند، کسی که خود نیم میلیون دلار بابت یک قایق تفریحی می پردازد.

این روزنامه ادامه داد: زمانی که مجله معتبری مانند اکونومیست از تغییر در خاندان حاکم در عربستان در سال 1964 به دلیل ولخرجی ها و سو مدیریت بعنوان هشداری به آینده عربستان اشاره می کند این موضوع پیام مهمی برای محمد بن سلمان و پدرش درباره آینده احتمالی عربستان به همراه دارد.

رای الیوم نوشت: دولت عربستان صرفنظر از دستور ممنوعیت پوشیدن کت و شلوار برای کارمندان دولت را حاصل بهبودی در وضعیت بودجه این کشور توجیه می کند در حالی که این دستور 13 میلیارد دلار برای بودجه کشور هزینه در برخواهد داشت بودجه ای که با کمبود 84 میلیارد دلاری در سال جاری مواجه است.

این روزنامه همچنین آورده که سرمایه های عربستان از این کشور خارج می شود و بسیاری از صاحبان سرمایه به دنبال روادید برای سفر یا حتی تابعیت های دیگر کشورها برای روز مبادا هستند و نیز رشد اقتصادی عربستان از 1 درصد هم فراتر نرفته که این وضعیت در عربستان بی سابقه است و این چهره شرایط تیره این کشور است جایی که سه سال پیش با ثبات ترین و مرفه ترین مکان در جهان محسوب می شد.

رای الیوم در پایان می نویسد، محمد بن سلمان ولیعهد یا حتی پادشاه عربستان باشد آنچه در این کشور غیرمنتظره می باشد، شرایطی است که این کشور در آینده نزدیک در آن قرار خواهد گرفت و بیشتر از اکونومیست باید به آن بدبین بود./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات