۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۷۱۹۷۹
استاد حوزه علمیه:

مردم سالاری دینی انقلاب اسلامی الگویی برای دنیا است

استاد حوزه علمیه گفت: الگوی مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی برای مردم دنیا به عنوان الگو معرفی کرده است تقویت آموزه‌های فطرت را در پی دارد به همین علت تلاش می‌کنند که ایران رشد نکند.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اکبر فلاح‌نژاد مدرس و استاد حوزه علمیه امروز در نشست علمی- تخصصی با موضوع بیداری اسلامی در پرتو نظریات آیت الله هاشمی شاهرودی که در دانشگاه عدالت برگزار شد، گفت: از دیدگاه آیت‌الله شاهرودی می‌توان این را استفاده کرد بیداری اسلامی جریان و فرایندی است که در یک مقطع و بدون پیش زمینه ایجاد نشده است.

وی عنوان کرد: ریشه بیداری اسلامی از قرآن و تعالیم نبوی نشات گرفته و نخستین بیدارگر شخص پیامبر(ص) و در ادامه سلسله ائمه معصومین(ع) هستند.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد بیان داشت: انسان‌ها خود تصمیم می‌گیرند که تغییر و بیداری را در زندگی خود رقم بزنند، حتی زمینه بیداری که در غرب آسیا به وجود آمد با وجود اینکه غربی ها تلاش داشتند آن را بهار عربی تفسیر کنند این لباس برای این جریان نبود.

مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: در بیداری اسلامی شاخص‌هایی وجود دارد، زمینه بیداری اسلامی که از اندیشه‌های آیت الله شاهرودی هم استفاده می‌شود 150 سال پیش شروع شده است، بعد از فروپاشی حکومت عثمانی چند جریان در دنیای اسلام به وجود آمد که رهبری جهان اسلام را به دست گیرد.

وی با اشاره عنوان کرد: در کنار همه گرایش‌ها سید جمال اسلام‌گرایی را مد نظر قرار دادند که شاخه سنت گرایی به سلفیت منتهی شد و دیگری اصول‌گرایی است که نتیجه آن انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد ابراز کرد: امام راحل توانست حکومت دینی اسلام را پایه گذاری کند که الگویی برای آینده اسلام باشد.

مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیروزی‌های برخی کشورها در دنیای اسلام سبب به خطر افتادن منافع استعمار بود که برای جلوگیری از این حرکت اقدامات زیادی انجام دادند که مشکلاتی را در دنیای اسلام به وجود آورد.

وی عنوان کرد: بیداری اسلامی یعنی ایمان به توحید، غیب و قیامت است که بر عقلانیت، معنویت، کرامت و اخلاق تاکید دارد مردم سالاری دینی در واقع ارزش سالار است در مقابل دموکراسی لیبرالیستی که مادی گرایی در آن موج می زند، اگر چه در بخش سیاسی آزادی‌های وجود دارد اما آزادی اصلی در بین مردم باید باشد.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد بیان داشت: اگر بیداری اسلامی در شمال افریقا و غرب آسیا شکل گرفته و جلو رود و گفتمان مقاومت به پیروزی می‌رسد، در مقابل استکبار به فروپاشی می‌رسد.

مدرس حوزه علمیه افزود: با توجه به جمعیت یک میلیارد و هشتصد میلیونی مسلمانان و تسلط به نقاط ژئوپولوتیکی و استراتژیکی دنیا که در اختیار دارند اگر به بیداری رسیده و از این امکانات در راستای تحقق آموزه‌های اسلامی استفاده کنند موفق خواهند بود.

وی عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب این حرکت را بیداری اسلامی خطاب می کنند به این علت است که بن مایه این حرکت ها برگشت به اسلام است اما به علت ورود غربی‌ها که تلاش می کنند آن را انحراف داده و به نفع خود تمام کنند.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد با بیان اینکه بحران بشر معاصر تنهایی است، ابراز کرد: همه احساس می کنند که چیزی کم دارند اما آن را کشف نکردند آن خلائی که در دنیای کنونی وجود دارد خلا ارتباط عمیق با خداوند است که دچار حس بی کسی می شوند.

مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گفتمان بیداری اسلامی پر کردن این خلأ در دنیا است، یکی از دلایلی که غربی‌ها گروه‌های تکفیری را تقویت می کنند به این علت است که اجازه ندهند حس نیاز به دین از سوی اسلام پر شود چراکه امروز بسیاری به سمت و سوی آن سوق پیدا کردند.

وی عنوان کرد: الگوی مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی برای مردم دنیا به عنوان الگو معرفی کرده است تقویت آموزه‌های فطرت را در پی دارد به همین علت تلاش می‌کنند که ایران رشد نکند.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد بیان داشت: امروز 90 درصد ثروت دنیا در دست 10 درصد انسان‌های کره زمین است، انقلاب اسلامی این مساله را قبول ندارد.

مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: پیش از انقلاب می‎گفتند که روحانیت با علم مخالفت است اما امروز که روحانیت مردم را به پیشرفت علمی توصیه می‌کند به نوعی دیگری آنها را سرکوب می‌کنند.

وی عنوان کرد: پایه و اساس هویت اسلامی بر مبنای خدااندیشی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است اما دشمنان تلاش می‌کنند که این اسلام به عنوان مبدأ حیات بخش معرفی نشود.

حجت الاسلام فلاح‌نژاد ابراز کرد: مردم سالاری دینی به فرموده آیت‌الله شاهردوی خط بطلان بر این تفکر می کشد شاید در تفکر اهل سنت که به خلافت معتقد هستند اما در اندیشه سیاسی شیعه این جایگاهی ندارد، دانش اندوزی بخشی از هویت اندیشه سیاسی است. در قرون اخیر دانش اندوزی جایگاه دنیای اسلام را تعیین می‌کند.

مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: احساس مسؤولیت به سرنوشت تمامی انسان‌ها در اسلام مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته از تفکرات ناب شیعی و بیداری مردمی است به همین دلیل امام راحل اجازه هیچ گونه حرکت مسلحانه را ندادند./201/807/ب1

ارسال نظرات