۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۶۷۰۴۷
استاد حوزه علمیه:

توجه به فقرا از ویژگی های معصومان است

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: در سیره همه امامان معصوم توجه به فقرا دیده می شود و دیگران را نیز به این عمل توصیه کرده اند.
حجت الاسلام احمد شیخ بهایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام مهدی کرمان، گفت: کمک به محرومان و فقرا یک ویژگی مهمی است که میان همه معصومان مشترک بوده و افزون بر آن زهد بی نظیری داشتند.

وی ادامه داد: ثروت حضرت خدیجه در اختیار نبی اکرم بود و بخش عمده آن را خرج محرومان و مستمندان کرد و همچنین امیرمؤمنان در طول عمر خود پس از رحلت پیامبر باغ و چاه هایی را احداث کردند و آن ها را وقف کردند؛ امام علی چاه آبی را با دست خود حفر کرد و چشمه ای از آن جوشید پس از آنکه از چاه بیرون آمدند و دست خود را شستند وقف نامه آن را نوشتند؛ تعداد موقوفات حضرت علی در کتب حدیثی بیش از دو صفحه را به خود اختصاص داده است که متولی آن اموال وقفی امام حسن و امام حسین بودند.

این استاد حوزه علمیه کرمان گفت: پس از قتل عثمان مردم به حضرت علی برای خلافت روی آوردند اما حضرت در ابتدا نمی پذیرفتند و شاید از بین رفتن زمینه یک خلافت سالم سبب شد تا حضرت خلافت را پذیرا نباشد اما پس از پذیرش فرمود خداوند از علما پیمان گرفته است که در برابر پرخوری ظالمین آرام و قرار نداشته باشند.

وی ادامه داد: شهریه طلاب از یک کمک هزینه زندگی کمتر است بنابراین توقعی نمی رود که آن ها به فقرا کمک کنند اما می توانند با زبان خود دیگران را تشویق کنند؛ طلبه باید در ابتدا میانه روی داشته باشد حتی اگر با اموال خود توانایی فراهم کردن تجملات را دارا است لازم است یک زندگی معمولی مانند سایر مردم داشته باشد.

حجت الاسلام شیخ بهایی تصریح کرد: مسؤولان هم نباید برای خود تجملات را فراهم کنند؛ متأسفانه مسأله مهم اشرافیت مسؤولان در بازی های سیاسی گم می شود و آسیب شناسی نمی شود برای مثال همین حقوق های نجومی که فرض می کنیم معیار قانونی داشته است اما به هیچ وجه منصفانه نیست؛ رهبر معظم انقلاب روی این مسأله به شدت حساسیت نشان دادند؛ به طور کلی کسی که طعم فقر را نچشیده باشد حال محرومان را درک نمی کند.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای در دوران ریاست جمهوری هم از حقوق دولتی استفاده نمی کردند حتی از امکانات مخصوص دولتمردان هم استفاده نمی کردند برای مثال پزشکی تعریف می کرد که فرزند آیت الله خامنه ای را در دوران ریاست جمهوری در یک درمانگاه عمومی مداوا کردم در حالیکه نمی دانستم او کیست وقتی فهمیدم از همسر ایشان پرسیدم شما مگر درمانگاه و پزشک خصوصی ندارید؟ بعد از اینکه فهمیدم آن ها هم مثل همه مردم به مراکز عمومی مراجعه می کنند به دلیل اینکه نسبت به ایشان گمان بد داشتم تا یک ساعت گریه کردم.

حجت الاسلام شیخ بهایی در پایان افزود: برخی مردم از شدت فقر به گناه می افتند اما ما طلاب نباید برای خود زندگی تجملاتی فراهم کنیم و طوری زندگی کنیم که بچه ما مزه فقر را نفهمد؛ زخم های امام حسین را شمردند و یک زخم کهنه روی بدن حضرت دیدند و از امام سجاد پرسیدند این زخم برای چیست؟ امام زین العابدین در پاسخ فرمود این جای کیسه غذایی است که امام حسین هر شب به در خانه فقرا و یتیمان می برد./202/9704/ب1

ارسال نظرات