۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۴۶۱۶۶۵
آیت‎الله جوادی آملی:

علامه طباطبایی هرگز دنبال مطرح کردن خود نبود

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: امام علی(ع) می‎فرماید شما فرزندان آخرت هستید و بچه‎های آخرت باشید، علامه طباطبایی(ره) این‎گونه بوده است، فرمود شما می‎فرمایید من اصلا توی دنیا زندگی نمی‎کنم، توی زمین هستم اما فرزند آخرت هستم، اگر کسی با ایشان زندگی می‎کرد، این مطلب را می‎فهمید.
آیت الله جوادی آملی آیت الله جوادی ‌آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی روز دوشنبه در درس تفسیر خود، تفسیر سوره مبارکه قاف را آغاز کرد و گفت: سوره مبارکه قاف در مکه نازل شد و مثل سایر سورههای مکی عناصر محوری آن همان اصول دین است و البته برخی عناصر اخلاقی و حقوقی و مسائل عام فقهی را هم در بردارد.

وی افزود: در آغاز سوره یکی از حروف مقطعه قرار دارد، حروف مقطعه گاه جزء یک آیه است و گاه به تنهایی یک آیه است و گاهی حرف مقطع به قدری است که مجموعا دو آیه را تشکیل میدهد، آنجا که جزء آیه باشد و نه خود آیه، مانند سوره مبارکه قاف است، معنای حروف مقطعه در آغاز سوره بقره به آن اشاره شد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه این سوره مبارکه با سوگند به قرآن کریم آغاز میشود، ادامه داد: سوگند در قرآن پیامهای فراوانی دارد که یکی از برجستهترین پیامها این است که قسم در قرآن و سوگند نظیر قسم بشر در محاکم نیست، قسم در محاکم در مقابل بینه است که مدعی بینه اقامه کند اما طبق فرمایش ایشان قسم در قرآن کریم که خدای سبحان سوگند یاد میکند، این سوگند، قسم به خود دلیل و نه در مقابل بینه است.

وی با اشاره به سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)، گفت: البته همه علما از عنایتهای ویژه ذات اقدس اله برخودار هستند و البته فرق میکند، این بزرگوار میگوید ما چهارده نسل روحانی بودیم و از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) هستند و با اینکه عمر طولانی نداشت و وارد تبریز شد و با قرآن بسیار مأنوس بودند، وقتی وارد قم شدند با دریایی از سؤالها و نیازهای آن روز مواجه شدند، وقتی وارد حوزه قم شد دید که از علوم تفسیر و علوم عقلی و علوم شهودی خبری نیست، این کار را از خود تبریز شروع کردند و در قم ادامه دادند.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در شهرستانها آنقدر سؤال و اشکال قوی وجود ندارد که معارف عمیق به وجود آید، علامه طباطبایی(ره) عصاره سؤالها و پرسشهای دوره مشروطیت و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را جمع کردند که دریایی سؤال بود، دین یعنی چه؟ عقل یعنی چه؟، حقوق زن چیست؟ حقوق ملی و بینالمللی چیست؟ حق چیست؟ همه اینها یک مشت سؤال عمیقی بود که ایشان به آن جواب دادند، اگر ایشان زنده میماندند به پرسشهای انقلاب اسلامی هم که انقلاب چیست و ماهیت آن چیست و از این قبیل نیز پاسخ میدادند.

وی با اشاره به اینکه عقیده ایشان این بود که اگر روایتی معتبر باشد و از معصوم(ع) رسیده باشد، همان طور که قرآن کریم «لا یمسه الا المطهرون»، پیام معصوم هم همینطور است، ادامه داد: ایشان جزو افراد طاهر بودند، گاهی مرحوم علامه گرچه روی زمین و توی قم زندگی میکرد، ولی توی دنیا زندگی نمیکرد، امام علی(ع) میفرماید شما فرزندان آخرت هستید و بچههای آخرت باشید، که علامه طباطبایی(ره) اینگونه بوده است، فرمود شما میفرمایید من اصلا توی دنیا زندگی نمیکنم، توی زمین هستم اما فرزند آخرت هستم، اگر کسی با ایشان زندگی میکرد، این مطلب را میفهمید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: هرگز به فکر کودکانه من و مایی نبود، تا بگوید بد یا خوب است، هرگز بچگانه فکر نمیکرد، بعضیها اینگونه هستند که چه کسی آمد، چه کسی رفت و چه کسی صلوات فرستاد، اگر کسی این راه را برود ذات اقدس اله به هر کس بخواهد روزی میدهد، شما اگر بخواهید آبی تهیه کنید باید یک ظرف آب تهیه کند که پاک و طاهر باشد، انسان باید این هجرت دائمی را داشته باشد که همواره از بدیها به خوبیها هجرت کند.

وی گفت: کسی همچون علامه طباطبایی(ره) را میخواهد که برود و شبههها را جمع کند و به این شبههها پاسخ بدهد، از این فضای مجازی که واقعا فضای حقیقی است، این شبههها را جمع کند و پاسخ بدهد، اینها در همین عصر بودند، الان هم میشود همچون ایشان بود، یک مقداری انسان به زندگی ظاهری برسد و بقیه فکر باشد، اگر انسان یک مقداری این ظرفیت را باز کند، همین میشود، حقیقت علم نور است.

حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: امیدواریم خداوند علامه طباطبایی(ره) را با صلحا محشور کند و اینان پیشوای متقیان هستند، همیشه از خداوند نخواه که دنبالهرو باشی، بلکه از خداوند بخواه که خدایا کاری بکن که پاکان جامعه و فضلا از من و از کتاب من استفاده کنند، همه فضلا روش من را بگیرند، آیا این عیب دارد؟ به دنبال کسی که راه افتادن کمال نیست، آن فضیلت دارد اما اگر من کسی غیر از تو و آیات تو را نخواستم، آنگاه امام المتقین میشوم، کسی که داعیه عصمت ندارد اما داعیه حکمت و عقل و عدل است، اگر کسی به اینجا رسید بیش از بقیه شاکر و اهل سجده است./914/پ202/ج

ارسال نظرات