۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۵۸۶۹۴
حجت الاسلام هاشمی‌نژاد:

حضرت علی نمونه کامل عدالت در تاریخ بشریت است

استاد حوزه با بیان این که حضرت علی(ع) نمونه کامل عدالت در تاریخ بشریت است، گفت: علی(ع) در راه برپا داشتن عدل و داد و اعلام تساوی حقوق مردم منتهای کوشش و تلاش خود را کرد و در همین راستا در ابتدای خلافتش حکومت‌های ظالمانه را به رسمیت نشناخت و برکناری آنها را اعلام کرد.
حجت الاسلام هاشمی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام سید حسین هاشمی‌نژاد استاد حوزه علمیه امشب در شبستان امیرالمومنین مسجد النبی(ص) قزوین با اشاره به فضایل امام علی(ع)، گفت: قریب به 1400 سال پیش کودکی از ابوطالب در مکه معظمه بنام علی پا به عرصه وجود گذاشت، وی از کودکی در دامان پاک پیامبر اسلام پرورش یافت و درس شهامت و شجاعت و امانت و عدالت را از او آموخت و در غزوات و جنگ‌های اسلامی دلاوری فوق العاده از خود نشان داد.

وی در ادامه افزود: در مواقع بحرانی در راه حفظ جان و نگهداری پیامبر اسلام از هیچ گونه فداکاری دریغ نکرد ممارست و مداومت حضرت امیر(ع) در فراگرفتن تعلیمات محمدی بدان حد بود کن هیچ کس در دانش علوم اسلامی به پای او نمی‌رسید و از این جهت بدون گفت‎وگو مرجع حل مشکلات مردم مخالفان خود بود.

این استاد حوزه در ادامه با بیان اینکه حضرت علی(ع) نمونه یک فرد کامل و بی نظیر است اظهار کرد: تمام فضائل در آن حضرت جمع بود او مرد متقی و پرهیزکاری بود که در مقابل ظلم و ستم قیام کرد و وسوسه معاندان و اخلال گران کوچک ترین تاثیری در اراده آن حضرت نداشت.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه حضرت علی(ع) را مرد عدالت دانست و ابراز کرد: علی(ع) در راه برپا داشتن عدل و داد و اعلام تساوی حقوق مردم منتهای کوشش و تلاش خود را می‌کرد در ابتدای خلافتش حکومت‌های ظالمانه را به رسمیت نشناخت و برکناری آنها را اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی امام به مالک اشتر درباره رفتار عطوفانه با رعیت، تصریح کرد: امام به مالک اشتر نوشت ای مالک با رعیت مهربان باش و آنها را با چشمی پر از عاطفه نگاه کن فرمانبران تو از دو صنف بیرون نیستند یا مسلمان هستند که با تو همکیش اند و یا پیرو سایر مذاهب هستند که با تو همنوع اند پس با آن دیده ای در آنان بنگر که توقع داری خداوند با آن دیده به تو بنگرد.

نهج البلاغه کتاب کامل توحید و حکمت الهی است

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه حصرت امیر(ع) بیانگر فصاحت و بلاغت آن حضرت است، گفت: کتاب نهج البلاغه کتاب توحید و حکمت الهی است، هر کسی که به تحقیق و مطالعه عقاید و اصول خداشناسی و حکمت اشتغال دارد مطالعه بیانات امام(ع) او را از هر درسی بی‌نیاز می‌کند.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه نهج البلاغه را دائرة المعارفی از فرهنگ اسلامی دانست و تأکید کرد: در نهج البلاغه از خداشناسی، جهان فرشتگان، پیدایش عالم، طبیعت انسان، امت ها و حکومت های نیکوکار یا ستمکار بارها سخن به میان رفته است، کسی که خواهان سعادت همیشگی است و می‌خواهد از ذلت و بدبختی نجات پیدا کند لازم است که نهج البلاغه را سر مشق خود قرار دهد و از سخنان آن پند بگیرد.

وی در پایان گفت: آنچه از خود حضرت علی(ع) بر حسب ضرورت درباره خودش نقل شده است همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نشان دهنده همتایی وی با قرآن کربم و شخص پیامبر اکرم(ص) است، آن حضرت بزرگ‌ترین آیت و نشان خدایی است که در جهان امکان نظیر آن حضرت تاکنون خلق نشده و نخواهد شد، از این رو هر کسی که از وی پیروی کند به هدایت و رستگاری خواهد رسید./873/202/ب2

ارسال نظرات