۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۵۸۵۵۴
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد؛

برگزاری نمایشگاه مطبوعات با شعار «شفافیت و صداقت»/ حضور 900 رسانه در نمایشگاه

انتظامی گفت: شعار «شفافیت و صداقت» در تدوام و تکمیل شعارهای سال پیش انجام شده است و ما باید به دنبال شفافیت در خبر در دولت های مختلف باشیم، این شفافیت به توسعه مردم سالاری کمک می‌کند و از سوی دیگر هزینه نظارت را هم کاهش می‌دهد.
انتظامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که در ستاد اطلاع رسانی مطبوعات برگزار شد با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال از 14 تا 21 در مصلی برگزار می شود، اظهار داشت: از مسؤولان مصلی تشکر می‌کنیم که در برگزاری این رویداد فرهنگی نهایت تلاش خودشان را کردند.

وی با بیان اینکه امسال فرآیند ثبت نام رسانه‌ها الکترونیکی بود، خاطرنشان کرد: ثبت نام امسال در چهار مرحله پیش ثبت نام، ثبت نام مقدماتی، ثبت نهایی و جانمایی مکانی صورت گرفت، در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات 600 غرفه مطبوعاتی، خبرگزاری، رسانه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و...جضور دارند که براساس موضوع و مکتوب بودن از هم جدا می‌شوند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: برای این دوره برای رسانه‌ها این امکان فراهم شده است که اگر مهمان خبری تقاضا داشتند می‌توانند اسکان دهند، در مجموع 900 رسانه حضور دارند و این یک رویداد پرنشاط و فرصتی برای ارزیابی رسانه‌ها و ارتباط بیشتر رسانه‌ها با مخاطبان خودشان است.

انتظامی یادآور شد: ستاد نمایشگاه اطلاع رسانی لازم را برای اصحاب رسانه انجام داده است، در این دوره 23 رسانه منطقه‌ای، 65 تشکل مطبوعاتی، 8 حوزه کسب و کار مرتبط با رسانه روابط عمومی، کلیه سازمان‌های ارشاد استانها، 2 نشریه دانشجویی به عنوان محیط آماتور، نشریات دانشجویی وزارت علوم و نشریات دانشگاه آزاد، 13 خبرگزاری، 23  بخش دین و اندیشه، 86 بخش فرهنگی و هنری، 94 حوزه سیاسی و اقتصادی، 99 بخش آموزش تخصصی، 79 بخش مرتبط با خانواده و 11 بخش کودک حضور دارند.

رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات افزود: در طول نمایشگاه نشست‌های حرفه‌ای برگزار خواهد شد که بخشی از آن را رسانه‌ها عهدار هستند، برای این نشست‌ها تالارهای مختلفی در نظر گرفته شده است، همچنین میزگرد‌های را دفتر مطالعات برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال نمایشگاه "شفافیت و صداقت" است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی و انتخاب شعار نمایشگاه در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه انجام شده است که متشکل از شورای تشکل‌های مطبوعات می‌باشد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بیان داشت: این شعار در تدوام و تکمیل شعارهای سال پیش انجام شده است و ما باید به دنبال شفافیت در خبر در دولت های مختلف باشیم، این شفافیت به توسعه مردم سالاری کمک می‌کند و از سوی دیگر هزینه نظارت را هم کاهش می‌دهد.

انتظامی تاکید کرد: اگر مکانیزم‌های شفافیت را بتوانیم گسترش دهیم و مردم نیز کمک کنند هزینه‌های نظارتی کاهش پیدا می‌کند، از رسانه‌ها تقاضا می‌شود با اخلاق حرفه ای‌ در حفظ حقوق مردم رفتار صادقانه داشته باشند.

رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات اضافه کرد: امسال یکی از کتاب‌های استاد معتمد‌نژاد به نام "حقوق جهانی ارتباطات"  که تا به حال چاپ نشده است رونمایی می‌شود.

وی در رابطه با زمان برگزاری نمایشگاه گفت: روز جمعه 14 آبان افتتاحیه نمایشگاه است اما افتتاحییه رسمی نمایشگاه از روز شنبه خواهد بود، ساعت کار نمایشگاه 9 تا 20:30 است، امسال در نمایشگاه هر روز یکی از روزنامه‌ها عهده‌دار انتشار روزانه نمایشگاه شده است، در واقع به جای آنکه وزارت ارشاد بولتن روزانه را چاپ کند هر روزنامه‌ای روزانه این امر را برعهده دارد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه مطابق سنت چهار سال گذشته در اختتامیه از رسانه‌های برتر شود بیان کرد: با شاخص‌هایی که اعلام شده و گردش کار، داوری این کار صورت می‌گیرد، در بین تمامی اصحاب رسانه 5 رسانه به در حوزه‌های مختلف انتخاب خواهند شد.

انتظامی با اشاره عناوین 3 عکس خبری امسال ادامه داد: در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برای بخش عکس خبری سه عنوان ایران در سالی که گذشت، محیط زیست و ایران و کره جنوبی در نظر گرفته شده است.

رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: نظام‌نامه نمایشگاه مطبوعات در سایت قرار دارد، مقررات و ضوابط برای رسانه‌ها در این نظام‌نامه درج  شده است، همچنین ظوابط غرفه‌های برتر هم در سایت وجود دارد، شاخص داوری هر کدام از گروه‌ها معرفی شده است.

وی در راستای امتیازاتی که به غرفه‌های برتر اهدا می‌شود گفت: برای رسانه‌های برتر افزون بر تقدیر و دادن پاداش تلاش شده است در دوره بعدی رسانه‌های برتر در ثبت نامه شامل تخفیف شوند و همچنین فضای جانمایی آنها در سایت زودتر باز شود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: انصراف از سوی مطبوعات را امسال هم داشته‌ایم ولی نسبت به سال گذشته رشد 30 درصد در حضور رسانه وجود داشته است، همچنین به لحاظ تنوع دیدگاه سیاسی امسال تنوع بیشتری وجود دارد.

انتظامی تاکید کرد: رسانه‌های خارجی حضور دارند اما خبرگزاری خارجی حضور ندارد، البته طیف‌های مختلف فکری رسانه‌هایشان وجود دارند و این افراد مهمانان خاص خود را خواهند داشت و این نشان می‌دهد که رشد و بلوغ رسانه‌ها خوب بوده است و این فضا را با نشاط‌تر هم کرده است.

رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با تاکید بر شفافیت رسانه‌ها گفت: شفافیت باید ضمانت داشته باشد و ما باید کمک کنیم قوانین مربوط به این شفافیت بیشتر معرفی شود، توسعه این قوانین باید در سه اصل انجام شود، ابتدا مردم باید بفهمند که از حقوقشان دفاع کنند، این قانون یک رویکرد نو و انقلابی است، سپس آموزش مدیران در مرحله دوم است و باید بدانند که اگر اطلاعاتی از آنها خواسته شود باید ارائه دهند، و در پایان بدنه اجرایی کشور باید به وظایف خود عمل کند.

وی با اشاره به حضور رسانه‌های خارجی ابراز داشت: توانمندی‌های رسانه‌های داخلی باید بیشتر شود، رشد رسانه‌های ما در این 22 دوره کاملا مشهود است، ما باید ظرفیت‌ها را هم بسنجیم به همین منظور اگر نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات بخواهیم داشته باشیم باید رسانه‌های معتبر دنیا حضور پیدا کنند و با دعوت چند رسانه خارجی نمی‌توان اسم آن را بین‌المللی گذاشت.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: به لحاظ ارتباطاتی استفاده از فضای مجازی درست است و جایگزینی ارتباطات به جای رسانه‌های جمعی در حال رخ دادن است اما این بدان معنا نیست که این رسانه‌ها کاملا میدان را ببازند، در اصل وجود ممیزهای یک رسانه می‌تواند به آن کمک کند تا مخاطب خود را حفظ کند.

انتظامی تصریج کرد: رسانه‌ها رقیب همدیگر نیستند بلکه مکمل هم می‌باشند، وجود ممیزی در رسانه‌ها می تواند به آنها کمک کند که همچنان مشتری و مخاطب خود را داشته باشند، فرصت‌هایی چون نمایشگاه مطبوعات کمک می‌کند که رسانه‌ها با هم همفکری کنند.

رییس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ادامه داد: فرایند الکترونیکی کردن ثبت نام در برنامه پنجم توسعه درج شده است که این روش باید توسعه پیدا کند، این روش هزینه‌ها را کاهش می‌دهد در مقابل فراگیری و نظارت پذیری را افزایش می‌دهد.

وی در پایان گفت: جانمایی الکترونیکی براساس سال پیش انجام شده و امسال تکمیل‌تر شد، امتیاز این روش آن است که تبعیضی به وجود نمی‌آورد، تصمیم‌گیری در رابطه با نحوه برگزاری نمایشگاه از سوی رسانه‌ها انجام شده است و تبعا ما هم در چهاچوب نظرات صاحبان رسانه باید رعایت موارد را بکنیم./201/816/ب1

ارسال نظرات