۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۵۷۷۴۱
حجت الاسلام عالی:

مقدس بودن معلولِ داشتن نوعی ارتباط خاص با خداوند است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: اگر چیزی تقدس داشته باشد خداوند برای آن احکامی ذکر می کند و بیان شدن این احکام نشانه نوعی ارتباط خاص با خداوند است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: هر تقدسی از منظر اسلام تقدس محسوب نمی شود.

وی در ادامه تفسیر آیات سوره حجرات به آیه دوم که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ» اشاره کرد و افزود: برخی از چیزها به واسطه داشتن نوعی ارتباط خاص با خداوند تقدس پیدا می کنند و بدین واسطه برایشان احکامی ذکر می شود، پس داشتن ارتباط خاص با خداوند عامل مقدس بودن است و ذکر شدن احکام برای آن چیز نشانه مقدس بودن است.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: برخی انسانها، بعضی از زمانها، برخی از مکانها و بعضی از اشیاء به واسطه داشتن نوعی ارتباط خاص با خداوند، تقدس دارند و برایشان احکام خاصی ذکر شده است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از چیزهایی که باید انسان به آن توجه داشته باشد حفظ ادب حضور در برابر چیزهایی استکه در پیشگاه خداوند تقدس دارند، اگر قرآن می فرماید «صدایت را بالاتر از صدای نبی خداوند بالا نبر» یعنی ادب حضور پیامبر(ص) را در هر شرایطی حفظ کن.

وی با بیان این جمله که هر چیزی از منظر اسلام مقدس نیست، اذعان کرد: در کشور هند برای گاو تقدس بسیار ویژه ای در نظر می گیرند در صورتی که از نظر اسلام چنین تقدسی برای گاو در نظر گرفته نشده است.

حجت الاسلام عالی به مکانهای مقدسی همچون کعبه، مساجد و حرم امامان معصوم(ع) و اولیای الهی اشاره کرد و ابراز داشت: برای مکانها مذکور خداوند احکامی را ذکر کرده است که وجود این احکام نشانه تقدس این مکانها است، مثلاً در احکام حضور در مساجد که خانه های خداوند هستند آمده، که نمی توان با هر شرایطی در مساجد حضور پیدا کرد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه برخی زمانها را مقدس معرفی کرد و گفت: زمانهایی مانند زمان اذان که خداوند برای آن احکامی ذکر کرده است از تقدس ویژه ای برخوردار هستند، در این زمانها سفارش شده استکه هر کاری داریم کنار بگذاریم و برای اقامه نماز شتاب کنیم.

وی در پایان تشریح کرد: نمی دانم چرا وهابیون به آیات قرآن توجه نمی کنند و ما را مشرک می خوانند، خداوند در صندوقچه ای که حضرت موسی(ع) در آن به آب انداخته شدند، آرامش گذاشته است، چگونه در حرمهای مطهر اهل بیت(ع) آرامش وجود ندارد، طرفداران حضرت موسی(ع) این صندوقچه را در جلوی لشکر به نشانه پیروزی حرکت می دادند، آیا چنین رفتاری نیز شرک است؟./202/867/ب1

ارسال نظرات