۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۵۷۳۶۱
با انتشار کتابی بررسی شد؛

داستان حضرت خضر و مکان‌های منسوب به ایشان

کتاب حضرت خضر علیه‌السلام و مکان‌های منسوب به ایشان به قلم محمدسعید نجاتی و محمدمهدی فقیه بحرالعلوم به همت پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
حضرت خضر علیه‌السلام و مکان‌های منسوب به ایشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب حضرت خضر و مکان‌های منسوب به ایشان را با هدف ترویج فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم‌السلام و شرح حال شماری از چهره‌های تأثیرگذار جهان اسلام منتشر کرده است.

حضرت خضر علیه‌السلام در آموزه‌های اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ چراکه زندگی آن حضرت، اسرارآمیز و طولانی است و برخی از مردم، مدعی ملاقات با آن حضرت شده‌اند. امامان شیعه علیهم‌السلام نیز طولانی شدن عمر ایشان را مثالی برای غیبت طولانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رازش را اهمراهی حضرت خضر علیه‌السلام با آن امام عزیز دانسته‌اند.

در بخشی از مقدمه این اثر می‌خوانیم: سرفصل سخنان بسیاری درباره حضرت خضر علیه‌السلام، داستان شگفت‌انگیز همراهی حضرت موسی علیه‌السلام با آن حضرت است که در قرآن کریم، به آن اشاره شده و حضرت خضر علیه‌السلام، بنده‌ای برگزیده و دارای علم لدنی معرفی شده است.

بقعه‌های بسیاری در سراسر سرزمین‌های اسلامی به نام این بزرگوار شناخته شده که شناسایی و معرفی کامل آنها، تاکنون انجام نشده است. با وجود شهرت حضرت خضر علیه‌السلام و آثار گوناگون نوشته شده درباره ایشان، اثری که به تمام زوایای مختلف این شخصیت عظیم پرداخته باشد، یافت نشد.

این اثر از سه بخش سیمای حضرت خضر علیه‌السلام در منابع اسلامی، بقاع منسوب به آن حضرت و کتابشناسی آن حضرت تشکیل شده است.

بخش اول به قلم آقای محمدسعید نجاتی است که در آن، روایات اهل بیت علیهم‌السلام، منابع حدیثی و منابع تاریخی در مورد جناب خضر علیه‌السلام جمع‌آوری شده است. سپس در این بخش به پرسش‌های گوناگون درباره آن حضرت، به ویژه ماجرای همراهیش با جناب موسی علیه‌السلام پرداخته شده و در پایان، به جایگاه ایشان در ادبیات فارسی و ادبیات عامه توجه شده است.

در بخش دوم جناب آقای محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، بقعه‌های منسوب به آن حضرت در ایران و سایر کشورهای اسلامی را معرفی می‌کند و آقای اباذر نصر اصفهانی نیز در بخش کتابشناسی، بیش از 160 اثر را، شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه مربوط به حضرت خضر علیه‌السلام معرفی کرده است.

در بخشی از داستان اسرارآمیز حضرت خضر علیه‌السلام از بخش نخست، به روایتی از امام رضا علیه‌السلام اشاره شده است که شیخ صدوق آن را با سندی معتبر نقل کرده و می‌تواند محور اصلی اعتقاد درباره حضرت خضر علیه‌السلام و پشتیبان روایت‌های دیگر باشد.

امام رضا علیه‌السلام فرمودند: خضر از آب حیات نوشید و به همین دلیل تا نفخ صور و آغاز قیامت، زنده است و نمی‌میرد. او نزد ما می‌آید و بر ما سلام می‌کند و صدایش را می‌شنویم؛ ولی او را نمی‌بینیم. بی‌گمان هرجا که از او یاد شود، حاضر می‌شود و هرکس که او را یاد کند، باید بر او سلام گوید. او هر ساله در مراسم حج حاضر می‌شود و تمام اعمال حج را به جا می‌آورد و در عرفه وقوف می‌کند و بر دعای مؤمنان آمین می‌گوید و به زودی خداوند به وسیله او، تنهایی قائم ما را در غیبتش پر می‌کند و با او انس می‌گیرد.

کتاب حضرت خضر علیه‌السلام و مکان‌های منسوب به ایشان به قلم محمدسعید نجاتی و محمدمهدی فقیه بحرالعلوم در قطع وزیری، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 11200 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات